Språklig mangfold i bokform
Fredag lanserte HiOA-lærerne Vibeke Bjarnø, Mette Elisabeth Nergård og Finn Aarsæther boka: Språklig mangfold og læring.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hvordan kan læreren best mulig utnytte læringspotensialet som ligger i flerspråklige elevgrupper? Dette og andre tema innen didaktikk for flerspråklige klasserom ble fredag debattert ved en boklansering som Gyldendal Akademisk og HiOA inviterte til.
Didaktikk for flerspråklige klasserom
Aarsæter, Bjarnø og Nergård (fra venstre bildet under) jobber alle tre ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
Til lanseringen hadde forlaget hentet inn fire kompetente fagpersoner til å snakke om ulike kapitler i boka. Med seg hadde de også utvalgte spørsmål til forfatterne.
De fire var Sigrun Aamodt fra NAFO, Louise Mifsud, førsteamanuensis ved seksjon for digital kompetanse, HiOA, Johanne Grønningsæter Husebye, lærer ved Brannfjell skole og Tom Patrick Moe, student ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
Mye ros til alle forfatterne
Det var mye ros å høste for alle forfatterne og dermed samtlige kapitler i boka. Både Aamodt og Mifsund understreker at boka både er full av forskningsbasert kunnskap, er inspirerende, samtidig som boka også kommer med helt praktiske tips for travle lærere.
Utgangspunktet for boka er blant annet et prosjekt Bjarnø og Nergård gjennomførte i en sjette klasse i Groruddalen som hadde ti ulike morsmål blant klassens elever. Prosjektet var innlæring av grammatikk og bruk av digitale hjelpemidler.
Dette er gjennom Bjarnø og Nergårds egne tekster satt inn i en større sammenheng, godt hjulpet av Finn Aarsæters kapitler og Sissel Østbergs innledningskapittel med tittel «Interkulturell kompetanse».
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!