Geir Martinussen mottok prisen på ansattfesten til Høgskolen i Oslo og Akershus på Rockefeller 31. august. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Årets underviser fnyser av 4-krav i matematikk

Geir Martinussen (snart 70) avslutter på topp. Han ble årets underviser på Høgskolen i Oslo og Akershus få måneder før han noe motvillig trer inn i pensjonistenes rekker.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Geir Martinussen er høgskolelektor på Høgskolen i Oslo og Akershus. I 11 år har han jobbet med å gjøre lærerstudentene flinkere i matematikk. I 26 år før det var han lærer i grunnskolen. Ved studiestart ble han kåret til årets underviser av studentene, kun to måneder før han må gå over i pensjonistenes rekker.

Martinussen har også markert seg med tydelige standpunkter blant annet rundt 4-krav til opptak på lærerutdanningen, og rett som det er har han vært i diskusjon med den politiske toppen i departementet, stort sett personifisert ved Bjørn Haugstad.

Tror på spesialisering for 1-7

— Nye tall Khrono har hentet inn viser at den store katastrofen først og fremst rammer utdanningen for de minste elevene. I dag står det 343 ledige studieplasser rundt i hele Norge. Hvorfor går det langt bedre for utdanningen som sikter seg inn mot trinnene 5-10?

— Jeg tror at det kan ha noe med mulighetene for spesialisering på gjøre, starter Martinussen, og fortsetter:

For meg har alltid utgangspunktet vært at alle kan forstå matematikk, og at alle kan bli gode i faget, og glade i det. Det er tragisk at så mange har motsatte holdninger til det – en helt grunnløs
forestilling.

Geir Martinussen

— Når du går trinn 5-10 utdanningen kan du velge deg et favorittfag, og du kan også velge bort fag. Jeg har lenge ment at vi bør tenke i denne retningen også når det gjelder lærerne til de minste barna, sier Martinussen.

Han trekker fram at han kjenner til at de på flere barneskoler har begynt å dele klassene. At en lærer som har spesielt gode kunnskaper og interesse for realfag underviser i fagområder relatert til natur- og realfag, mens en annen lærer med større kompetanse og interesse for språkfag og andre beslektede fag tar disse.

Les også: 343 tomme studieplasser for lærere til de minste

Vil helst ikke slutte

31. oktober er det helt slutt for Martinussen. Fram til da jobber han i sterkt redusert stilling, men blir ofte å treffe i gangene og på kontoret i Falbes gate til ut oktober.

Deretter vil han innimellom bli å treffe på Seniorsenteret.

— Det ryktes at du helst ville jobbet mange år til?

— Jeg er veldig glad i å undervise og blir veldig motivert av å jobbe med studentene. Derfor ville jeg gjerne ha fortsatt, men når det er sagt: Det er vanskelig for de yngre å få seg fast jobb i akademia, og derfor føler jeg det er helt riktig at jeg trer til side og slipper yngre krefter til, sier Martinussen.

— Hva skal du nå?

— Jeg vil fortsette å skrive, og jeg er i gang med forskningsprosjekter sammen med kolleger, noe jeg kommer til å fortsette med. Men nå blir det mer tid til å reise sammen med kona, og tilbringe mer tid på hytta på Mylla, lengst nord i Nordmarka, forteller Martinussen.

— 4-krav er fullstendig absurd

— For en hyggelig hedersbevisning dette er! Å nå helt til topps i finalen, har gjort meg både stolt og glad, men også særs ydmyk – og rørt. Matematikk er et interessant, engasjerende, morsomt og motiverende fag – ikke sant?!

Slik startet Martinussen sin takketale, og han fortsatte:

— For meg har alltid utgangspunktet vært at alle kan forstå matematikk, og at alle kan bli gode i faget, og glade i faget. Det er tragisk at så mange har motsatte holdninger til det – en helt grunnløs forestilling. At det kreves fire i matematikk fra videregående for alle som skal bli lærere, uansett i hvilke fag de skal undervise i, er trist, og etter min mening fullstendig absurd.

Martinussen poengterte at matematikken studentene skal kunne, og formidle videre, skal de lære gjennom studiet, uavhengig av karakteren de har fra videregående skole.

— Jeg har ikke tall på alle som kom til lærerstudiet med tre i matematikkarakter fra videregående, og som nå er superlærere ute i skolen – også i matematikk.  

Martinussen avsluttet med å takke alle nåværende og tidligere og studenter, samt kolleger og venner på høgskolen.

Økende lærermangel

Martinussen ser 4-kravet og det økende antall ledige studieplasser for lærere til de minste i sammenheng med det økende antall ufaglærte lærere i barneskolen.

— Hver femte lærer i barneskolen har ikke lærerutdanning, med tallene vi ser nå vil lærermangelen bare øke og øke, og det er veldig uheldig særlig når det rammer de yngste barna, understreker Martinussen.

Han hørte Isaksen i et TV-intervju tidlig i august innrømme at studenter som har både 3 og 2 i matematikk godt kan bli meget gode lærere, og han har et håp om at Isaksen vil snu.

— Jeg tror faktisk ikke det er Isaksen selv som pusher dette kravet hardest, og uansett håper jeg politikerne snart tar til fornuft. De må jo bare se virkeligheten i øynene snart, understreker den avtroppende matematikklæreren.

Kåret årets underviser

Hvert år kårer Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) årets underviser, på vegne av høgskolens vel 20.000 studenter. Årets finalister er spredt på alle høgskolens fire fakulteter, to av dem fra Fakultet for teknologi, kunst og design.

Det hadde i år kommet inn 84 nominasjoner på 28 undervisere som studentene mener har utmerket seg. Dette er betydelig lavere enn i 2016 da 109 ble nominert av 326 nominasjoner.

Les også: Årets underviser 2016: Roger Hansen

I forkant av utdelingen uttalte parlamentsleder Rune Keisuke Kosaka at han syntes det var gøy at finalisten var spredt mellom fakultetene både blant finalistene og de 28 nominerte.

— Det er gøy å dele ut prisen og hedre dyktige undervisere, spesielt fordi man får lov til å gjøre det foran en forsamling av undervisere. Jeg håper den kan være til inspirasjon til for andre, sa Kosaka til Khrono da finalistene ble offentliggjort.

Årets underviser er…

— Det er dager som dette som gjør det ekstra gøy å ha akkurat min jobb, fordi jeg har mulighet til å stå ovenfor ikke bare ledere på høgskolen, men også alle dere som får tannhjulene til å gå rundt på en vanlig dag, sa Kosaka da han delte ut prisen, og han fortsatte:

— Min jobb her i dag er å presentere prisen som årets underviser, og det har ikke bare vært en enkel jobb å velge vinneren, for her på HiOA har vi mange ansatte som fortjener denne utmerkelsen. Det å skulle undervise på en institusjon som dette kan umulig være en enkel oppgave, med 20.000 studenter som alle lærer på ulike måter krever det mye kunnskap og engasjement for å klare å nå ut til alle.

Om vinneren sa Kosaka:

— Om årets mottaker av prisen til årets underviser sier studentene at han alltid stiller godt forberedt, og forklarer stoffet på en praksisnær måte. Han har et genuint ønske om at hver enkelt student skal forstå stoffet og prestere på prøver. Han blir omtalt som et empatisk menneske med mye humor. Han blir trukket frem som et pedagogisk forbilde, og det er med stor glede jeg kan overrekke prisen som årets underviser ved Høyskolen i Oslo og Akershus til Geir Martinussen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS