Førstelektor Karin Brunvathne Bjerkestrand underviser i drama- og teaterkommunikasjon på Institutt for estetiske fag. Foto: Åse Maria Mikkelsen

Brenner for drama og studentene

Å være en god underviser har ikke noe med akademisk grad å gjøre, mener Karin Brunvathne Bjerkestrand, som er en av de nominerte i finalen til Årets underviser ved HiOA.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Førstelektor Karin Brunvathne Bjerkestrand underviser i drama- og teaterkommunikasjon på Institutt for estetiske fag. Hun har siden 2006 vært fast ansatt på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og undervist på bachelor-, master- og PPU-utdanning.   

— Hva legger du selv mest vekt på når du underviser? 

— For meg handler god undervisning om faglig kompetanse og engasjement, glede og forventning, et inkluderende og raust læringsmiljø. Drama- og teaterpedagogikken innebærer en estetisk dimensjon som ivaretar det tenkende, handlende og følende mennesket, trekker Bjerkestrand fram.

Brenner for faget sitt

Hvorfor tror du at du er valgt ut i denne finalen?

Jeg brenner for faget jeg underviser i, gleder meg til undervisningen og møtet med studentene.

Karin Brunvathne Bjerkestrand

— Dette fagfeltet byr på arbeidsmåter som er kollektivt utforskende og kreative, noe jeg opplever som en rikdom i undervisningen. Jeg brenner for faget jeg underviser i, gleder meg til undervisningen og møtet med studentene og jeg ønsker å skape et trygt og kreativt læringsmiljø, sier hun.  

— Det er en førstelektor, tre høgskolelektorer og en ingeniør i finalen, ingen førsteamanuenser eller professorer. Hva tenker du om dette?  

— Jeg mener at det å være en god underviser ikke har noe med akademisk grad å gjøre. Å undervise handler om et faglig og relasjonelt møte mellom student og lærer, og de gode underviserne finnes innenfor alle akademiske grader.

Lang tradisjon med å anerkjenne undervisning

— Blir undervisning anerkjent nok? Generelt og spesielt på HiOA?

— Institutt for estetiske fag har en lang tradisjon for å anerkjenne undervisning. Ofte blir studentene involvert i undervisernes kunstneriske forskningsprosjekter. Dette bidrar til at den forskningsbaserte undervisningen blir meningsfull, berikende og troverdig. Vår viktigste oppgave er å undervise og utvikle fagfeltet gjennom forskning og formidling. God undervisning er grunnlaget for å stimulere til forskning som igjen utvikler kompetanse og ny kunnskap innen våre fagfelt.

Viktig med tett samarbeid med studenter

— Hva mener du burde blitt gjort for å heve status og kvalitet på undervisningen?

— Studentene uttrykker ønske om at undervisning skal prioriteres - dette støtter jeg. Det er viktig å  fokusere på og styrke undervisningen slik at studentene møter engasjerte, faglig dyktige formidlere som  varierer undervisningen, skaper trygge læringsmiljø og åpner for aktiv deltakelse. Dette er i tråd med HiOAs intensjoner om å jobbe tett med studentene «…for å bygge et varmt, klokt og nyskapende samfunn», som er en formulering hentet fra nettsidene til HiOA.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS