Info-toppene slutter på HiOA

Publisert - Sist oppdatert

To sentrale topper i samfunnskontakt og kommunikasjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus har sagt opp. Rektor Rice er på direktørjakt igjen.

Både tidligere kommunikasjonsdirektør Anne Christel Johnsgaard, og fungerende direktør og kommunikasjonssjef, Tore Hansen har sagt opp jobbene sine og slutter ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) til sommeren.

Det har ligget i kortene lenge at Anne Christel Johnsgaard kom til å slutte. Allerede for snart et par år siden annonserte hun og familien at de skulle flytte «hemmatt» til Hedmark sommeren 2016. 

— I stillingen som kommunikasjonsdirektør er det vanskelig å ikke være «på» hele tiden. Jeg har fortsatt små barn, så pendling er uaktuelt, sier hun.

Til kommunerevisorene

Mer overraskende er det at kommunikasjonssjef Tore Hansen (bildet) også velger å forlate HiOA samtidig. Hansen begynte i kommunikasjonssjefjobben ved høgskolen våren 2013 etter at pr-byrået han hadde ledet og vært medeier i, Agendum, gikk konkurs høsten 2012. Agendum hadde da blant annet en rammeavtale for pr-tjenester med HiOA. De var sentrale i profileringen av nyfusjonerte HiOA fra 2011. 

Det er nok flere som har tenkt at det ville være et naturlig opprykk for Hansen fra kommunikasjonssjef til -direktør etter Johnsgaard. Men i slutten av forrige uke ble det kjent at Hansen hopper av kommunikasjonsjobben for å bli daglig leder i Norske kommunerevisorers forbund. 

Stillingen som kommunikasjonsdirektør på Høgskolen i Oslo og Akershus er allerede lyst ut, og søknadsfristen er i slutten av måneden.

Se også: Hele utlysningen her

Har tre lederjobber

Kommunikasjonssjef ved HiOA Tore Hansen, har vært konstituert, eller har fungert i stillingen som kommunikasjonsdirektør siden mai i fjor. Da gikk Johnsgaard over til rektors stab for å lede innføringen av ny styrings- og ledelsesmodell på høgskolen. Fra årsskiftet er hun prosjektleder for universitetssatsingen og stabsleder for rektor Curt Rice’ stab. 

Hansen innehar for tiden tre lederstillinger ved høgskolen: I tillegg til sin opprinnelige HiOA-jobb som kommunikasjonssjef er han fungerende kommunikasjonsdirektør også fra slutten av januar har han også vært fungerende direktør for organisasjon og virksomhetsstyring i påvente av at nytilsatte Tone Standahl skal tiltre.

— Å gå fra å være kommunikasjonsstopp ved landets største høgskole med 2000 ansatte og 20.000 studenter til å bli daglig leder for vel 500 kommunerevisorer er et stort skritt. Hvorfor tar du det? 

— Jeg fikk rett og slett tilbud om jobben hos kommunerevisorene. Det falt sammen tidsmessig med at kommunikasjonsdirektørjobben ble lyst ut. Da var det naturlig for meg å vurdere om jeg var klar for fem år til på HiOA, eller som jeg skulle gjøre noe annet. Resultatet ble at jeg takket ja til NKRF, selv om jeg ble oppfordret til å søke kommunikasjonsdirektørjobben ved HiOA, sier Hansen. 

Om fem år kan landets største høgskole ha blitt til landets tredje største universitet. Og ifølge både utlysningsteksten på stillingen som direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon, og høgskolens strategi, har høgskolen «ambisjoner om å bli landets ledende universitet innenfor profesjonsrettet forskning, utdanning og livslang læring - regionalt, nasjonalt og internasjonalt». Og dermed søker de etter en «visjonær og strategisk kommunikasjonsdirektør som kan bygge gode relasjoner til samfunns- og næringsliv». 

Sammensveisa gjeng

— Hvordan kan det ha seg at dere ikke vil være med på dette? 

— Jeg hadde aldri slutta hvis det ikke var fordi jeg skulle flytte. Det har aldri vært morsommere å jobbe på HiOA enn det er nå. Vi har fått en skikkelig energiboost med nye ledere og alt som ellers skjer i organisasjonen, sier Johnsgaard.  

— Jeg går fra en rådgivende til en utøvende stilling. 98 prosent av lederjobber er kommunikasjon. Min nye jobb er bredere rent porteføljemessig og faglig sett, sier Hansen. Han er også enig i at det nå har blitt en ny boost med nye folk i ledelsen og en revitalisering av hele universitetsprosjektet. 

— De to første årene jeg var her fikk vi ikke så mye fot på det prosjektet, men når det nå ble åpnet politisk for dette var det naturlig for den nye ledelsen å sette økt trykk på universitetsambisjonene, sier Hansen.

Johnsgaard ønsker også å gi kred til den forrige ledelsen og rektoratet. 

— Vi fikk i oppgave å bygge en stor og helhetlig kommunikasjonsavdeling, og det var høye forventninger til avdelingen. Ingenting er som å starte med høye forventninger og vi er blitt en sammensveisa gjeng som jobber godt sammen, sier hun. 

Avdelingen teller å 26,5 årsverk. Og i tillegg jobber de tett med kommunikasjonsfolkene både ved institutter og fakultetene. 

— Har blitt mer synlige

— Hva er dere mest fornøyde med å ha fått til? 

— Vi har blitt en mye mer synlig og en betydelig forsknings- og utdanningsinstitusjon. Vi er langt mer synlige nå enn ved fusjonen i 2011, sier Johnsgaard. 

De to trekker begge også fram økt fokus på forskningsformidling og Program for fremragende formidling kurs for forskerne som et vellykket prosjekt.

— Flere forskere var veldig nølende med å stille opp i media. Nå er det lett å få tak i en HiOA-forsker som vil uttale seg, sier Johnsgaard.

— Avdelingen dere leder har også ansvaret for høgskolens omdømme og gjennomføring av en årlig omdømmeundersøkelse, og her har dere vel hatt en utfordring, som det heter - ikke minst internt omdømme? 

 — Jeg ble overraska første gang vi så de interne resultatene. Jeg har jobbet for mange ulike selskaper og institusjoner, men ikke noe sted hvor mane er så selvkritisk som her. Her oppfatter man seg selv ikke så gode som omverden gjør, og det pleier å være motsatt. Vi har en kritisk internkultur, sier Johnsgaard. 

— Vi har sett en gledelig utvikling blant viktige samfunnsaktører sitt syn på HiOA. Samtidig er det en kritisk holdning til ledelse generelt her og det slår inn på undersøkelsen. Men jeg tror det er i ferd med å endre seg litt. Nye generasjoner kommer inn og det tar tid å bygge en felles identitet. Det har vært jobbet bra med struktur her, men mindre med kultur, sier Hansen. 

— Strategisk virkemiddel

De mener begge at det vil være viktig å få en ny kommunikasjonsdirektør som kan fortsette arbeidet med å løfte avdeling faglig, gi faglig trygghet og være en god sparringspartner til rektor Curt Rice og rådgiver for ledelsen. 

— Så er det viktig å se på kommunikasjon som et strategisk virkemiddel som skal oppfylle målsetningene til HiOA, sier Hansen. 

— Det er folk som jeg er veldig glad i her, og jeg setter pris på at jeg kan være med å tilsette etterfølgeren min. Jeg overlater ikke disse folkene til hvem som helst, sier Johnsgaard. 

Fornøyd med konsulenteffekt

— Og alle konsulentene dere innimellom har fått kritikk for å bruke, hva har dere fått ut av dem? 

— Mange ledere har blitt kjørt gjennom medietreningskurs og det har vært en bra ting, sier Johnsgaard. 

— Det er viktig og bra og ha en kritisk holdning til bruk av offentlige midler generelt. Men når det gjelder konsulenter mister man i debatten ofte av syne betydningen av å snakke og samarbeide med folk utenom organisasjonen. Utviklingen innen kommunikasjonsfaget går veldig fort, og vi trenger også at noen utenfor ser på det vi gjør, sier Tore Hansen. 

Johnsgaard har ikke fått seg noen ny jobb ennå, men mener at det heller ikke haster. I fjor søkte hun rådmannsjobben i Elverum, men fikk ikke den stillingen. 

Johnsgaard og Hansen har ikke så ulik faglig bakgrunn. De har begge jobbet i Geelmuyden Kiese, Johnsgaard som partner. Hansen var rådgiver der, men drev i 12 år sitt eget byrå. De har begge vært rådgivere for Arbeiderpartiet. Etter å ha jobbet sammen på høgskolen i snart tre år så hopper de altså begge av.

Rice: Skulle gjerne behold dem begge

Rektor Curt Rice (bildet under) skulle gjerne ha beholdt de to. 

— Nå slutter de av forskjellige årsaker. Men jeg er jo fornøyd med å ha kolleger som andre synes er spennende. Jeg vil heller at andre vil ha dem enn at ingen vil ha dem, sier Rice.

Han bekrefter at han har oppfordret Tore Hansen om å søke kommunikasjonsstillingen. 

— Hva er de viktigste egenskapene du ser etter hos en ny?

— God lederkompetanse er viktig, slik at de gode folkene som er i avdelingen i dag kan gjøre det de er flinke til å gjøre, sier Rice og legger til:

— Både Tore og Anne Christel har vært gode rådgivere når det gjelder politisk agering. De har gitt meg masse råd der og vært døråpnere. Jeg er opptatt av å finne noen som også kan erstatte dette, sier Curt Rice. 

Fakta

HiOA søker ny kommunikasjonsdirektør

Både tidligere kommunikasjonsdirektør Anne Christel Johnsgaard, og fungerende direktør og kommunikasjonssjef, Tore Hansen har sagt opp jobbene sine og slutter ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) til sommeren.

  • Anne Christel Johnsgaard annonserte for et par år siden at hun og familien skulle flytte «hemmatt» til Hedmark sommeren 2016, og at hun da ville slutte. 
  • Tore Hansen hopper av kommunikasjonsjobben for å bli daglig leder i Norske kommunerevisorers forbund. 

Stillingen som kommunikasjonsdirektør på Høgskolen i Oslo og Akershus er allerede lyst ut, og søknadsfristen er i slutten av måneden.

Eksamenstips. Hjemmeeksamen? Det er ikke juks å diskutere med medstudenter. Les oppgaven flere ganger. Sett av tid til pause.