Thurid Vold er blant finalistene som årets underviser på Høgskolen i Oslo og Akershus. Mandag 15. august blir vinneren offentliggjort.
Thurid Vold er blant finalistene som årets underviser på Høgskolen i Oslo og Akershus. Mandag 15. august blir vinneren offentliggjort.

Tror på audition for forskere

Høgskolelektor Thurid Vold mener at undervisningen på estetiske fag er et godt eksempel på hvor viktig humaniora er både i utdanningen og samfunnet. 

Publisert   Sist oppdatert

Thurid Vold er høgskolelektor på Institutt for estetiske fag på Fakultet for teknologi, kunst og design på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Hun har jobbet på høgskolen i 16 år og underviser i fagene kunst og formkultur og kunstformidling. 

Hun er en av fem nominerte til Årets foreleser på høgskolen. Mandag blir vinneren kåret. 

— Hva legger du selv mest vekt på når du underviser? Hvorfor tror du at du er valgt ut i denne finalen?

— Som formidler legger jeg vekt på å bruke min egen kulturelle kompetanse som vil si kunnskap, holdning og erfaring, for å skape et samhandlingsrom der studentene kan delta aktivt med sin kompetanse, sier Vold.

— Hvorfor tror du at du er valgt ut i denne finalen?

Jeg tror at all undervisningen ved Institutt for estetiske fag er et godt eksempel på hvor viktig humaniora er både i utdanningen og for samfunnet. 

Thurid Vold
Høgskolelektor, HiOA

— Her tror jeg selve faget er mye viktigere enn min person. Kunst og kultur berører alle fagområder og alle mennesker på en eller annen måte. Jeg tror at all undervisningen ved Institutt for estetiske fag er et godt eksempel på hvor viktig humaniora er både i utdanningen og for samfunnet. Det er for øvrig en takknemlig oppgave å undervise når man har hele kunst- og kulturhistorien å øse fra.

Mer anerkjent på høgskolen

— Det er en førstelektor, 3 høgskolelektor og en ingeniør i finalen, ingen førsteamanuenser eller professorer. Hva tenker dere om dette?

— Dette tror jeg er rene tilfeldigheter.

— Blir undervisning anerkjent nok? Generelt og spesielt på HiOA?

— God undervisning er basert på solide faktakunnskaper. Jeg tror kanskje at  undervisningsmetoden ofte blir sett på som mindre viktig enn selve faginnholdet. Men for at fagkunnskapen skal nå fram til mottakeren er det  helt nødvendig at underviseren har kunnskap om de metodene som egner seg best, svarer Vold.

— Ved  HiOA får studentene en profesjonsutdanning og her er nok undervisning mer anerkjent enn ved mange universiteter med  teoretisk og akademiske utdanning, fortsetter hun.

Foreslår audition for forskere

— Hva mener dere burde blitt gjort for å heve status og kvalitet på undervisningen?

— Fagområdene må åpne seg opp, inspirere og lære av hverandre, våge å prøve nye metoder, men Vold og fortsetter:

— I forskningsmiljøet ved NTNU har de god erfaring med å sende forskerne til audition der de må vise hvordan de formidler forskningen sin til publikum. På den måten får også selve formidlingen og undervisningen hevet  status og kvalitet.