Høgskolelektor Lisbeth Elvebakk en av fem finalister som årets underviser på Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Privat
Høgskolelektor Lisbeth Elvebakk en av fem finalister som årets underviser på Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Privat

Ønsker seg mer ansatt-samarbeid

Lisbeth Elvebakk underviser studenter som selv skal bli undervisere. Nå er hun nominert til Årets underviser ved HiOA.

Publisert   Sist oppdatert

Lisbeth Elvebakk er høgskolelektor på grunnskolelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og en av finalistene til å bli «Årets underviser» på høgskolen 2016. Elvebakk underviser lærerstudenter i norsk.

— Hvorfor er du nominert til finalen, tror du?

— Det er litt vanskelig å svare på, men jeg vil takke mine engasjerte studenter som alltid er med på å skape gode læringsarenaer i klasserommene og undervisningen min. Det er viktig å ha med seg studentene hele veien, og jeg opplever at vi har gode og engasjerte studenter på høgskolen, svarer Elvebakk

Legger vekt på studentkontakt

— Hva legger du selv mest vekt på når du underviser?

God undervisning blir ihvertfall anerkjent blant studentene, og disse tilbake-meldingene er svært viktig for meg som underviser.

Lisbeth Elvebakk
Høgskolelektor, lærerutdanningen

— Jeg legger mye vekt på dialogen med studentene i undervisningen, og prøver å legge best mulig til rette for studentenes læring, forteller Elvebakk, og hun legger til:

— Jeg er opptatt av å skape mye variasjon, i form av forelesninger, samtaler, refleksjon og diskusjon. Jeg vil også at studentene skal gjøre ting som å skrive og løse oppgaver. Jeg underviser blant annet i grammatikk og det er ikke et emne alle har like høy motivasjon for i utgangspunktet, så jeg er veldig opptatt av å skape engasjement og motivasjon for faget. 

Elvebakk understreker også at det er viktig med veiledning og tilbakemeldinger, og at hennes studenter får både skriftlig og muntlig veiledning på arbeidskrav og andre ting de gjør.

— Men vi på lærerutdanningen har en stor fordel i det at vi underviser studenter som selv skal lære å undervise. Vi får en spesiell oppmerksomhet rundt selve undervisningen, og det gjør etter mitt syn det spesielt spennende å undervise lærerstudenter, sier Elvebakk. 

— Det er en førstelektor, tre høgskolelektorer og en ingeniør i finalen, ingen førsteamanuenser eller professorer. Hva tenker du om dette?

— Det tror jeg er tilfeldig. 

Kan forskes mer

— Blir undervisning anerkjent nok? Generelt og spesielt på HiOA?

— God undervisning blir ihvertfall anerkjent blant studentene, og disse tilbakemeldingene er svært viktig for meg som underviser. Vi er kanskje mer opptatt av selve undervisningen på lærerutdanningen, og er kanskje litt heldigere stilt enn andre, sier Elvebakk.

— Hva mener du burde blitt gjort for å heve status og kvalitet på undervisningen?

— Det er viktig at det å undervise, og det å bruke tid på å lage god undervisning, blir anerkjent. Men det opplever jeg at det blir på lærerutdanningen. Men kanskje kunne man hatt mer forskning på undervisning av studenter. Vi vet ganske mye om undervisning av barn og unge, men jeg tror vi kan forske mer på hva som skaper god læring for studenter, sier Elvebakk.

Hun legger også vekt på at høgskoleansatte kan bli enda flinkere til å samarbeide og bidra og også lære av hverandres undervisning.

— Slikt samarbeid er jo mye brukt i grunnskolen, metodene kunne kanskje overføres, legger Elvebakk til.