39 til finalen som beste foreleser

Universitetet i Oslo har 11 av 39 på lista over hvem som kan bli årets beste foreleser og formidler.

Publisert   Sist oppdatert

Morgenbladet skal kåre landets beste formidlere og forelesere. I arbeidet har de bedt om hjelp fra lesere, studenter og ansatte landet rundt. Til sammen ble det sendt inn 383 forslag på ulike kandidater og det ble avgitt 30.000 stemmer.

Universitet i Oslo hadde hele 72 nominasjoner og er også den institusjonen med absolutt flest finalister. NTNU er en god nummer 2 med 5 finalister.

Plukket ut 39 

Etter at Morgenbladet stengte muligheten til å nominere, kunne folk stemme enda noen dager.

Etter dette har redaksjonen gått gjennom alle nominasjoner og begrunnelser. de fem som fikk flest stemmer gikk automatisk til finalen, men i tillegg har redaksjonen plukket 34 til som skal vurderes av en jury.

Det er selvsagt utrolig morsomt å bli nominert på denne måten, men det viktigste for meg er faktisk alle de gode kommentarene jeg får fra studentene mine i hverdagen.

Gard Filip Gjerdalen
Lege og underviser, HiOA

Vi håper kåringen kan gi gode debatter i det offentlige rom ikke bare om hva som kreves for å være en god underviser, men også at undervisning får en høyere status og blir mer vektlagt.

Marit K. Slotnæs
Debattredaktør Morgenbladet

Jeg snakker litt sleivete og tøysete, og da får folk lyst til å si noe. Vi får til en tullete stemning, men holder oss samtidig
til saken.

Mari Kjos Hellum
Underviser Høgskolen i Østfold

Juryen ledes av Helene Uri og de skal legge fram lista på 10 vinnere 2. september.

En finalist fra Høgskolen i Oslo og Akerhus

Mens Universitet i Oslo har flest finalister er det 11 institusjoner som hver seg har en finalist. Til sammen var det 16 ansatte på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) som var nominert, mens en av dem nå har kommet seg helt inn i finaleheatet på 39.

Gard Filip Gjerdalen (bildet over) er timelærer på Institutt for ergoterapi og underviser i anatomi og fysiologi og sykdomslære på HiOA.

— Det var gøy, det visste jeg ikke, sier Gjerdalen når Khrono ringer og forteller ham om finaleplassen.

Gjerdalen er til daglig lege på Aker sykehus, Oslo universitetssykehus, men jobber ekstra som timelærer på HiOA.

— Jeg kom inn i denne jobben via min veileder. Jeg har tidligere drevet med litt undervisning og synes det er veldig utfordrende og morsomt. Derfor holder jeg på denne ekstrajobben, forklarer Gjerdalen.

— Bør vektlegge undervisning mer

— Det er selvsagt utrolig morsomt å bli nominert på denne måten, men det viktigste for meg er faktisk alle de gode kommentarene jeg får fra studentene mine i hverdagen, sier Gjerdalen.

— Blir undervisningen godt nok verdsatt på institusjonene?

— Blant kollegene ja, men ikke i selve systemet. Jeg synes det er synd at det ikke blir lagt mye mer vekt på undervisning når man søker etter å ansatte eksempelvis en førsteamanuensis. Undervisning må ikke være et pliktløp, men endel av jobben som den ansatte liker og gleder seg til å utøve, legger Gjerdalen til. 

Overveldet over responsen

Ansvarlig for kåringen i Morgenbladet, debattredaktør Marit K. Slotnæs, har tidligere fortalt til Khrono at Morgenbladet er overveldet over interessen for årets kåring.

Samtidig la Slotnæs vekt på at langt viktigere enn å telle stemmer er det for redaksjonen å få satt formidling og undervisning på dagsorden på en god måte.

— Vi håper kåringen kan gi gode debatter i det offentlige rom ikke bare om hva som kreves for å være en god underviser, men også at undervisning får en høyere status og blir mer vektlagt, sa Slotnæs tidligere i vår.

Fem med flest stemmer sikret finale

Det var fem finalister som var sikret finaleplass fordi de fikk flest stemmer i avstemningen. Det var Ole Petter Hjelle (Høgskulen Kristiania), Mari Kjos Hellum (Høgskolen i Østfold), Linda Dyrlid (NTNU), Elisabeth Innselset (Høgskulen i Volda) og Jostein Halgunset (NTNU).

Mari Kjos Hellum (bildet) fra Høgskolen i Østfold sa til Khrono da finaleplassen var sikret at hun ser det som sitt ansvar å lokke fram innesluttete studenter og husker navnet til samtlige av studentene etter første forelesning.

— Det er jo fordi jeg har en brist i hjernen, ler Hellum.

— Men man føler seg sett, og det tror jeg betyr mye, utdyper hun.

Hellum var veldig glad bare for å være nominert og ble stolt som en hane av studentenes faglig gode begrunnelser for hvorfor hun er landets beste formidler. Selv tror hun studentenes begeistring  kommer av at hun snakker til dem og stiller dem spørsmål uten å stille dem til veggs. Oppskriften på en god forelesning tror hun ligger i å ha det morsomt:

— Jeg snakker litt sleivete og tøysete, og da får folk lyst til å si noe. Vi får til en tullete stemning, men holder oss samtidig til saken.

Verdens beste jobb

En annen som var direkte videre er NTNUs Linda Marie Dyrlid. Hun sa til Khrono da finalebilletten var sikret at hun var rørt og imponert over at studentene tar seg tid til å løfte fram forelesere.

— Det sier mye om mine studenter. Jeg er ikke så opptatt av å konkurrere med andre, men den omsorgen de gir meg er fantastisk. Sånt opplever man ikke mange ganger i karrieren, sier førstelektoren.

Dyrlid, som underviser sosionomstudenter, har som Hellum tro på dialog.

— Forelesningene mine blir som en levende organisme, og det engasjerer kanskje mer enn en monolog, sier NTNU-foreleseren.

Selv hevder hun at hun har verdens beste jobb:

— Studenter som velger sosionomutdanning ønsker positive endringer for samfunnet. Om man ikke blir inspirert av det, har man valgt feil jobb sier Dyrlid.