HiOAs normer blir nedskrevet i en ny serviceerklæring. Rektor Kari Toverud Jensen og avtroppende studentleder, Eline Stølan, er enige. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
HiOAs normer blir nedskrevet i en ny serviceerklæring. Rektor Kari Toverud Jensen og avtroppende studentleder, Eline Stølan, er enige. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Service-erklæring? Er det høgskolen det?

En ny serviceerklæring konkretiserer hva studentene kan forvente av høgskolen og vice versa. Men den er ikke juridisk bindende.

Publisert Oppdatert

Fra høsten av skal alle studentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) skrive under en ny serviceerklæring som beskriver deres og høgskolens forventinger og forpliktelser ovenfor hverandre. Det nye dokumetet skal integreres i StudentWeb under semesterregistreringsprosessen.

Studentene skal engasjere seg

Dokumentet er delt inn i fem seksjoner (se faktaboks til høyre) der alt fra at høgskolen skal lytte på studentenes ønsker, svare på henvendelser så rask som mulig og gi studentene faglig kompetent veiledning, til at studentene skal delta i studentundersøkelser og engasjere seg i studentdemokrati er beskrevet. 

Den nye serviceerklæringen er ikke et juridisk dokument, men en gjensidig avtale mellom studentene og høgskolen. Studentenes juridiske rettigheter er fastsatt i lov om universiteter og høyskoler og HiOAs egne forskrifter. Dokumentet kommer i tillegg til disse.

Juridisk bindende

Serviceerklæringen er ikke en juridisk bindende avtale.

Kari Toverud Jensen

Det blir mindre usikkerhet om hvem som har ansvaret for hva.

Eline Stølan

— Serviceerklæringen er ikke en juridisk bindende avtale, men et dokument som beskriver høgskolens intensjoner i samarbeid med studentene, sier Kari Toverud Jensen (bildet under), rektor ved HiOA.

Ikke mye nytt

Ifølge den nylig avtroppende lederen ved Studentparlamentet, Eline Stølan (bildet under), er det ikke mye som er nytt for verken studentene eller høgskolen i serviceerklæringen. 

— Mye av det som er beskrevet er normer og ideell kultur mellom studentene og høgskolen, som begge parter egentlig har vært enige om lenge, sier Stølan og forsetter:

— Men selve erklæringen er et eksplisitt dokument som tydeliggjør disse normene og som forplikter begge partene til å oppfylle sine forpliktelser ovenfor hverandre. Det blir dermed mindre usikkerhet om hvem som har ansvaret for hva.

Stølan peker videre på at den nye serviceerklæringen kan stimulere til engasjement og deltakelse fra studentenes side.

— Når studentene faktisk er klar over høgskolens forpliktelser ovenfor dem, kan det hende at de engasjerer seg i større grad, sier hun.

Skal revideres årlig

Den nye serviceerklæringen blir ett av mange dokumenter som studentene må forholde seg til. Høgskoleledelsen ønsker at serviceerklæringen skal bli et aktivt dokument som er til nytte for både studentene og høgskolen. Høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø skriver følgende i bloggen sin:

— Vår oppgave videre er å sørge for at dette ikke blir en «papirtiger«, men et aktivt verktøy i vårt arbeid med kvalitetsutvikling av våre tjenester og forvaltning av vårt samfunnsansvar.

For å kunne holde serviceerklæringen aktivt og levende skal dokumentet revideres og forbedres årlig gjennom tilbakemeldinger fra både studentene og ansatte ved høgskolen.

— Når den nye erklæringen tas i bruk håper vi at tilbakemeldinger fra studenter og ansatte vil bidra til justeringer som gjør framtidige versjoner enda bedre, sier rådgiver Kristin Vivoll (bildet under)  ved Seksjon for opptak og veiledning.

Rektor Kari Toverud Jensen og tidligere leder av Studentparlamentet, Eline Stølan er begge enige om at både studentene og høgskolen må gjøre sin del for at dokumentet holdes levende.

— Studentparlamentet må også være med på å synliggjøre og bruke dokumentet slik at det holdes aktivt. Da kan studentene være klar over hva de kan forvente av høgskolen, og hva de selv må gjøre, sier rektor.

— Det må ikke være et dokument som bare er på studentweb, men det må være synlig for studentene. For eksempel gjennom HiOAs egne nettsider, legger Stølan til.

For å kunne sørge for at høgskolen og studentene oppfyller sine forpliktelser, mener Stølan det er viktig at begge parter er klar over sine rettigheter og forpliktelser.

— Studentene må si ifra via studentdemokratiet når noe ikke er som det skal være. De tilsatte på HiOA må også ta det opp med studentene om de ikke holder sin del av avtalen, oppfordrer Stølan.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS