Tester ut nytt sertifikat for internasjonal læring

Publisert - Sist oppdatert
De jobber alle med pilotprosjektet internasjonalt sertifikat (Certificate of International Learning): Berit Tveit, Elin Jørandli Pedersen, Tora Nilsen, Anette Sjøstrøm, Cecilie Krüger og Kristin Oddstøl. Foto: Eva Tønnessen

De jobber alle med pilotprosjektet internasjonalt sertifikat (Certificate of International Learning): Berit Tveit, Elin Jørandli Pedersen, Tora Nilsen, Anette Sjøstrøm, Cecilie Krüger og Kristin Oddstøl. Foto: Eva Tønnessen

På Høgskolen i Oslo og Akershus testes et pilotprosjekt som resulterer i et eget internasjonalt sertifikat for utvalgte studenter. Studenter på ergoterapi og produktdesign er først ute.

Utdanningen i ergoterapi og produktdesign startet studieåret 2016/2017 med et pilotprosjekt for Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) som kalles Certificate of International Learning, CIL.

Initiativtaker har vært Berit Tveit, som er internasjonal koordinator på Fakultetet for helsefag.

Sammen med Kristin Oddstøl og Hanne Manum fra internasjonalt kontor har Tveit jobbet tett sammen med utdanningene for å realisere prosjektet. Cecilie Krüger har vært pådriver og inspirator på utdanningen for ergoterapi.

Sertifikat

Når årets vitnemål deles ut til ergoterapistudenter på tredje året denne våren er det tre av dem som får med seg et slikt sertifikat ved siden av vitnemålet. Elin Jørandli Pedersen, Tora Nilsen og Anette Sjøstrøm har alle tre deltatt på tre ulike aktiviteter og oppfylt kravene til å levere inn refleksjonsnotater i etterkant.

Det har vært lærerikt og inspirerende og vi har fått mulighet til å reflektere rundt internasjonal aktivitet på en ny måte.

Tora Nilsen og Anette Sjøstrøm
Studenter, ergoterapi

I tillegg skal de alle tre gjennomgå et karrierekurs, arrangert av HiOA karriere. Når dette også er på plass er alle krav til sertifikat oppfylt.

Studenter inspirerer andre studenter

Sist fredag valgte de fleste av førsteårsstudentene på ergoterapi å bruke lønsjen sin sammen med de tre studentene som straks har sitt sertifikat i boks.

— For oss har det å jobbe oss fram mot sertifikatet vært en berikelse og inspirerende. Derfor håper vi at vi kan være med å få med flere til å jobbe fram mot et slikt sertifikat, sier student Tora Nilsen.

Kravene for å få godkjent sertifikat er at man skal delta på en internasjonal aktivitet ute og en «hjemme». Den tredje er det valgfritt om blir lagt til utlandet eller er en aktivitet som er relevant i Norge.

Som en av sine tre aktiviteter har både Nilsen og Sjøstrøm deltatt på en internasjonal kreativ uke i Belgia, med mest europeiske studenter, med også deltakere fra Canada blant annet.

Bra å ha når man søker jobb

I tillegg har de tatt kurs som en del av utdanningen som heter International Public Health. På den tredje aktiviteten skilte de lag.

Sjøstrøm brukte sin praksis i en bydel i Oslo med svært mange ikke-etnisk norske brukere, mens Nilsen deltok på  en konferanse i Irland, der de tok med seg en digital fortelling fra HiOA som de presenterte på en workshop.

— Hva får dere ut av å sette disse internasjonale aktivitetene i system på denne måten?

— Det har vært lærerikt og inspirerende og vi har fått mulighet til å reflektere rundt internasjonal aktivitet på en ny måte, sier Sjøstrøm og Nilsen legger til:

— I tillegg skal vi jo ut å søke jobb nå. Vi er nyutdannede og sårbare på arbeidsmarkedet. Det å ha med seg et slikt tilleggssertifikat i kofferten er garantert en styrke i en jobbsøkerprosess.

Arbeidsmarkedet etterspør denne kompetansen

Prorektor for utdanning, Nina Waaler, mener at studentene gjør helt rett når de vektlegger dette nye sertifikatet også i en jobbsøkerprosess.

— Som HiOA-student utdannes du til et internasjonalt og flerkulturelt arbeidsmarked, som i økende grad etterspør fagpersoner med internasjonal erfaring, selvstendighet, åpenhet og evne til å møte nye utfordringer, sier Waaler og legger til:

— Vårt nye Certificate of International Learning (CIL) samler og synliggjør mange typer internasjonal aktivitet studenten har deltatt i under studietiden, både hjemme og i utlandet.

Hun sier også at sertifikatet skal være et karriereverktøy for studentene og samtidig et verktøy i HiOAs internasjonaliseringsarbeid.

— Denne typen systematisering av studentenes internasjonale og interkulturelle kompetanse er eksempel på grep vi ønsker oss mer av på HiOA. Nå har vi prøvd ut ordningen på bachelor i ergoterapi, med gode resultater. Vi håper at flere fagmiljøer vil følge opp og slutte seg til ordningen, sier Waaler.

Motivert til mer

Cecilie Krüger på Institutt for ergoterapi har vært pådriver og motivator for arbeidet med det nye sertifikatet på ergoterapi.

— Vi har bare blitt mer motivert og inspirert gjennom denne første pilotfasen, og vi gleder oss til fortsettelse, sier Krüger, og legger til:

— Det er først nå vi ser hva dette kan bety både for utdanningen generelt, men også de enkelte studentene.

Kristin Oddstøl fra internasjonalt kontor forteller at man nå har fått ja til en utvidet pilotfase, og at planen er at man steg for steg vil rulle ut opplegget til flere og flere utdanninger på hele høgskolen.

— Det har vært kjempespennende å se hva vi kan få til når ulike fagområder og ulike deler av administrasjonen jobber sammen i et slikt prosjekt. Også dette er inspirerende, understreker Oddstøl.

Fakta

Ergoterapi

Kunnskap om hvordan motivasjon og funksjon i samspill med miljøet hemmer og fremmer aktivitet er grunnlaget for ergoterapeuters arbeid.

Noen sentrale temaer er funksjons- og aktivitetsanalyse, terapeutisk bruk av aktivitet og tilpassing av fysiske og sosiale omgivelser. Faget inkluderer emner fra psykologi, samfunnsfag og pedagogikk, anatomi, fysiologi og sykdomslære, etikk, vitenskapsteori og forskningsmetoder.

Kilde: HiOA

Eksamen. Studenters rettigheter blir styrket, mener regjeringspartiene. De sender nye lovforslag for eksamen til endelig behandling til Stortinget. Samtidig vil man ha en vurdering av om det skal bli obligatorisk med video-opptak av muntlig eksamen.

Studietid. Det er store sprik på hvor flinke studentene er til å komme seg gjennom studiene i henhold til studieplan. Bare 3 av 10 på Universitet i Oslo klarer det, mens på Norges handelshøyskole gjennomfører 6 av 10 på såkalt normert tid.