En drag-masters historier

For Remi Johansen Hovda betydde en mastergrad høye hæler, pupper, og tre historier fra en geisha.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en liten leiligheten på Bislett sitter Remi Johansen Hovda og grer en svart parykk.

Det har gått en måned siden han fullførte sin mastergrad i drama og teaterkommunikasjon på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hovda har fordypet seg i en teaterform som sjelden ser dagens lys i høyere utdanning. Hovdas mastergrad fokuserer på drag.

Parykken på bordet tilhører hans alterego - Nabi Yeon Geisha.

Stories of a Geisha

— Jeg, som de fleste av medstudentene mine, har fremført forestillinger som en del av masteroppgaven, men jeg var den eneste som valgte drag, sier Hovda.

Han har vært utøvende dragqueen siden 2013, og sammen med Katinka Steensgaard og Jens Martin Hartvedt Arvesen utgjør han dragtrioen Princessilicious.

I midten av mai var de alle tre med i fremførelsen av Hovdas masterforestilling «Stories from a Geisha». Forestillingen tar for seg skeiv tematikk, og er delt opp i tre forskjellige fortellinger.

Som drag tillater vi oss å være supre. Det er en rar og spesiell, men god følelse.

Remi Johansen Hovda

For meg handler det ikke om hvordan jeg uttrykker kjønn, men hvordan jeg uttrykker mitt uttrykk.

Remi Johansen Hovda

— Stories from a Geisha har grobunn i mitt eget liv, og jeg henter mye inspirasjon fra det jeg selv har erfart, sier Hovda.

Han understreker at selv om han kun har drevet med drag i tre år, har han alltid vært interessert i det, og han har alltid hatt en annerledes uttrykksmåte enn de fleste andre menn.

— Min første dragopplevelse, uten å vite om begrepet drag, var nok da jeg så tegneserier med lekre og sterke kvinnekarakterer som 4 - 5 åring. Jeg ønsket å være som dem, og det ble jeg også gjennom lek og rollespill. Drag har gitt meg selvtillit til å uttrykke mer av meg selv og noe større enn meg selv.

Superhelter i høye hæler

Begrepet drag referer først og fremst til en person av et kjønn som kler seg opp i klær typisk assosiert med det motsatte kjønnet. Begrepets opprinnelse er omdiskutert.

For Hovda handler drag om å gjennomgå en transformasjon - å tillate seg selv å utenfor sin komfortsone og bli noe mer enn seg selv.

— Å oppleve drag er så personlig og frigjørende. Mitt sterkteste ord for det er super powers, sier han.

Akkurat som Clark Kent tar av seg brillene for å bli Superman, tar Hovda på seg sminke og pupper for å bli sin egen type helt.

— Som drag tillater vi oss å være supre. Det er en rar og spesiell, men god følelse. Man skaper en illusjon, gjør ting større, og man er ikke helt seg selv.

Fra japansk vertinne til mørklagte pissoar

For når sminken er klar og puppene på plass, er ikke Hovda lenger Remi, men alteregoet Nabi Yeon Geisha.

— Geisha kan være en selvstendig person, men vi er linket sammen, forteller han, og legger til:

— Rollen man inntar har utgangspunkt i en selv. Hun liker mange av de samme tingene som meg, har samme interesser, men når jeg er kledd opp i drag, og går blant folk, er jeg Geisha, ikke Remi.

Foto: Karine Klingen Rønning

Geisha er inspirert av japanske geisha, tradisjonelle, kvinnelige underholdere og kunstnere, som også var vertinner.

— En geisha jobber knallhardt, men får arbeidet til å se helt effortless ut, understreker Hovda.

— Jeg ønsket å minne meg selv på dette, og ha det som ideal.

Og i Hovdas masterforestilling møter vi Geisha, som forteller tre historier basert på Hovdas egne erfaringer som homofil.

— Den første fortellingen heter Den stygge Andy, og handler om den homofile — den som er annerledes, sier Hovda.

Han sier han lot sitt eget kjærlighetsliv gjennom dating-siden Gaysir påvirke historien.

Les også: Jeg kjemper ikke for retten til å være feit, men for retten til å være seg selv og være glad i egen kropp

I den andre fortellingen brukte Hovda sine egne tanker om kjønn som inspirasjon, og han ønsket å utfordre forestillingen om at det bare finnes menn og kvinner.

— Forestillingen het Mannen som elsket Onnagata, og handler om en prins som møter en han tror er en dame. Jeg har også opplevd at jeg noen ganger møter folk som har tenkt «er du en mann?».

I den tredje og siste fortellingen, Mørklagte pissoar, har Hovda ikke tatt utgangspunkt i seg selv, men i eldre homofile han selv har intervjuet, som har blitt utsatt for straffelovens paragraf 213.

— Homofili var i praksis straffbart, og jeg fortalte historien basert på deres minner og erfaringer fra den tiden. Selv jeg som homofil i dag blir påvirket av en tid der homofili var forbudt i Norge, fordi det å ha en skeiv identitet ikke anses å være like «vanlig» som det å være heterofil,  sier han.

Yrkesskadet

Gjennom mastergraden har Hovda studert drag på et akademisk nivå, og han påpeker at dette har gjort at han har sett flere sider av uttrykksformen.

— Mange synes drag er provoserende, blant annet en del feminister som sier vi underbygger stereotypier om kvinner i samfunnet, sier han.

Hovda er allikevel tydelig på at dette ikke er hans motivasjon bak drag.

— Jeg ønsker ikke å bruke det for å fremme en stereotypi. Drag er sånn jeg lager kunst, og jeg ønsker å se vekk fra det heteronormative samfunnets dikotome kjønnssyn, og heller betrakte det som noe flytende.

Foto: Karine Klingen Rønning

På denne måten kan ikke drag være undertrykkende, understreker han.

— For meg handler det ikke om hvordan jeg uttrykker kjønn, men hvordan jeg uttrykker mitt uttrykk.

Men Hovda sier også at å studere drag har påvirket synet hans på uttrykksformen på flere måter.

— Man blir litt yrkesskadet når man studerer noe man også utøver. Jeg merker jeg har blitt mer kritisk til andres dragshow, men jeg setter også mer pris på det. Jeg tror en ting man blir spesielt klar over, er hva slags effekt drag har som kunstform.

Selv om Hovda har brukt en mastergrad på å studere drag, har han ikke noen oppskrift på hva som er det perfekte dragshowet.

— Det er ikke noe som er det ideelle dragshowet. Som drag kan man gjøre hva som helst, og man kan gjøre ting man ikke ville turt å gjøre til vanlig, sier han.

Til Pride som Geisha

Hovda påpeker at han føler mastergraden har vært styrkende for han på mange måter.

— Etter masterforestillingen føler jeg at jeg sitter igjen med mer selvtillit og mestringsfølelse, sier han, og legger til:

— Jeg føler meg mer kompetent nå, og klar for å ta tak i nye utfordringer. Jeg føler jeg har funnet min nisje.

Les også: Say it loud: Pride! 

Hovda sier han ønsker å kombinere drag med pedagogikk, men han er heller ikke ferdig som dragqueen.

— Under Pride-uken har jeg blitt leid inn som dragqueen for et spansk reisebyrå. Vi skal trekke til oss folk i Pride-parken.

Han understreker at han er takknemlig for det arbeidet som blant annet Oslo Pride og Skeiv Ungdom driver med.

— Pride synliggjør det å være skeiv, og å ha en skeiv identitet. Noen vil jo at dette ikke skal være normalt, men gjennom Pride får vi vist at det å være skeiv både er vanlig, og at vi har en plass i samfunnet, vi også, sier han.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS