Mange spørsmål fra professor Anton Havnes på dagens styremøte på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Saken handler om digitalisering på HiOA: Hvor er beslutningsgrunnlaget for dette prosjektet og for at det utlyses internt heller enn eksternt? Hva har skjedd etterpå når man så ikke tilsetter noen? Hvem har vært beslutningsaktører her? Og hvem har bestemt at CapGemini skal inn som prosjektleder?

Kritisk til konsulentbruk

Professor og styremedlem, Anton Havnes, stiller seg sterkt kritisk til at en person fra et eksternt konsulentbyrå skal lede et digitaliseringsprosjekt på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Saken om bruk av en privat konsulent til å lede høgskolens digitaliseringsprosjekt var en av sakene som skapte mest temperatur under mandagens styremøte på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Det var også siste sak på dagsorden og ble behandlet 20 minutter på overtid. Slik fikk den også en brå slutt.

Fortsettelse av eCampus

Khrono har omtalt saken tidligere. Der kommer det blant annet fram i et intervju med prorektor Nina Waaler at prosjektet er en videreføring av det tidligere eCampus-prosjektet, at digitaliseringsmidler som de siste årene er fordelt likt på fakultetene nå skal styres fra sentralt hold. 

Det var åtte interne søkere til prosjektleder på digitalisering, men alle ble veid og funnet for lette.

Jeg er kritisk som dere vet. Men til dette er jeg veldig kritisk.

Anton Havnes

Les også: 

Professor Havnes ved Høgskolen i Oslo og Akershus sitter i sin andre periode i høgskolestyret. Han er representant valgt blant de vitenskapelig tilsatte. Under mandagens styremøte stilte han spørsmål ved hvordan prosessen som har ført til at en person fra konsulentselskapet CapGemini skal lede høgskolens digitalisering av utdanningene, kan har foregått. 

Havnes veldig kritisk

— Jeg er kritisk som dere vet. Men til dette er jeg veldig kritisk, sa han til styret.

— Digitalisering er noe som skjer over alt nå og det er risikofylt, det vet vi, bare se på Nav for eksempel, sa Havnes.

Han viste videre til at den omtalte prosjektlederstillingen ble utlyst internt i november med søknadsfrist 1. desember. I utlysningsteksten er det et mål om å opprette en Learning Lab.

Se også: Utlysningsteksten

— Jeg lurer på: Hvor er beslutningsgrunnlaget for dette prosjektet og for at det utlyses internt heller enn eksternt, spurte Havnes og fortsatte:  

— Og jeg lurer på: Hva har skjedd etterpå når man så ikke tilsetter noen? Hvem har vært beslutningsaktører her? Hvem har bestemt at konsulentselskpet CapGemini skal lede prosjektet og hva er beslutningsgrunnlaget for dette, undret Havnes. 

I et intervju i Khrono om saken sa prorektor Nina Waaler at en av de viktige tingene med prosjektet var å videreutvikle en Learning Lab, som blant andre dosent Helge Høivik ved høgskolen har utviklet, samt utvikling av digitale læringsressurser. 

Studieutvalget godkjenner

I samme sak i Khrono sa Høivik blant annet: 

— Vi har laget en enkel men fornuftig produksjonslinje, som tilsier at vi får profesjonalisert de digitale læreringsressursene. Faglige ansatte kan utvikle egne løsninger med hjelp fra oss i et teknisk og pedagogisk miljø, så tar Læringssenter og bibliotek over inn i en publiseringsfase, før online-kurset og andre læringsressurser publiseres i et offentlig rom, forklarer Høivik, men minner samtidig om:

— Før digitale læringsressurser inngår i pensum i poenggivende undervisning, må det godkjennes av studieutvalget på vanlig måte.

Også dette siste er professor Havnes kritisk til. 

— Er vi tilbake nå til å lage våre egne kompendier? Og skal studieutvalget godkjenne læremidler, spurte en sterkt kritisk Havnes. 

Rektor Curt Rice (bildet under) ba om ordet for å svare på kritikken.

(Bildet er tatt på et tidligere styremøte. Foto: Skjalg Bøhmer Vold).

Rice: Spørsmål om måten jeg jobber på

— Jeg oppfatter at spørsmålet handler om måten jeg jobber på. Jeg synes at noe skal jobbes prosjektbasert. Jeg eier disse prosjektene, prorektor Nina Waaler leder prosjektene, sa Rice og forklarte at en samlet ledergruppe rundt rektor, implisitt dekanene, har definert internasjonalisering og digitalisering som to viktige saker de ønsker å jobbe med. 

— Det er min beslutning, i tett samråd med ledergruppa, å organisere jobbingen på denne måten. Vi har oppretta prosjektene og ønsker prosjektledere internt for å skape en mulighet for kompetansebygging hos de som går inn i den rollen, sa Rice og la til: 

— Disse prosjektene er i en veldig tidlig fase. Denne organiseringen er vi opptatt av skal bidra til kompetanseheving.

— Når en prosjektleder er på plass - og når arbeidsgruppa er samlet er det de som skal definere mandatet sitt. F.eks. dette som kalles for digitalisering og som er digitalisering i utdanning. Prosjektstillingene er satt sammen av en komite. Dette med digitalisering er også høyt ønsket hos studentene, sa rektor Rice. 

Syvertsen klubbet saken

Og her klubbet styreleder Trine Syvertsen saken og diskusjonen. 

— Vi er 20 minutter på overtid. Vi avrunder dette styremøtet med at det er ulike synspunkter på dette med digitalisering. Vi kommer tilbake til dette under orienteringssaker i neste møte, sa styrelederen og beklaget at hun ikke hadde satt av nok tid til å debattere saken. 

Bjørn Smestad hadde tegnet seg til innlegg. 

— Så da fortsetter vi med saken neste gang? Jeg lurer på hva som egentlig ligger i dette digitaliseringsprosjektet, sa han.

— Det spørsmålet mener jeg allerede er besvart, repliserte rektor Curt Rice. 

Khrono har bedt professor Havnes om å utdype kritikken sin, men han har ikke tid til det denne uken. 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS