Årets foreleser: Jostein Riiser Kristiansen underviser i forkurs i fysikk ved Institutt for informasjonsteknologi ved Fakultet for teknologi, kunst og design (<span class="caps">TKD</span>). Ikke alle har eget ballrom hjemme. Det må til, mener årets foreleser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Årets foreleser: Jostein Riiser Kristiansen underviser i forkurs i fysikk ved Institutt for informasjonsteknologi ved Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD). Ikke alle har eget ballrom hjemme. Det må til, mener årets foreleser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Her er studentenes favoritt-foreleser

Studentene har kåret førsteamanuensis Jostein Riis Kristiansen (33) til Årets foreleser.

Publisert   Sist oppdatert

Studentparlamentet kårer hvert år årets foreleser. Det er studentene selv som nominerer kandidater og parlamentet som nedsetter en jury. 

Beslutningen om at det var Kristiansen som var årets favoritt blant studentene ble offentlig gjort under studiestart åpningen på St. Hanshaugen tirsdag.

Jostein Riiser Kristiansen underviser i forkurs i fysikk ved Institutt for informasjonsteknologi ved Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD). 

— Dette er en stor anerkjennelse og inspirasjon, sa Kristiansen da han fikk overlevert blomster av studentparlamentets leder Tord Øverland.

Liker å undervise

Khrono traff Kristiansen hjemme i forkant av at årets pris ble utdelt.

— Det er veldig hyggelig og en stor anerkjennelse å få en slik utmerkelse. Jeg har en jobb som man kanskje ikke blir lagt så mye til, siden jeg ikke underviser til så mange studenter.

Riiser Kristiansen er nå ute i pappapermisjon, men har planer om å være tilbake til studiestart. Han ble ansatt hos Høgskolen i Oslo og Akershus for 2 1/2 år siden og trives veldig godt i jobben.

— Jeg liker veldig godt å undervise studenter, samtidig som jeg får forsket på fagfeltet mitt. Jeg tror det er viktig at man gjør begge deler slik at man er oppdatert på feltet sitt, sier han.

Ikke fullført pedagogikken

Kristiansen underviser studenter 70 prosent og bruker de resterende 30 på å forske innen astrofysikk. Han har en doktorgrad i astrofysikk fra Universitetet i Oslo (UiO) og synes det er artig at han får en slik utmerkelse før han er ferdig med å studere pedagogikk.

— Det kom litt overraskende og spesielt når jeg ikke er ferdig med pedagogikken enda. Den skal jeg gjøre ferdig i høst, så utmerkelsen gir motivasjon, sier han. 

— Viktig å bli kjent

— Hvorfor er du en god foreleser?

— Jeg tror det er viktig å ha en lett tone med studentene, tulle litt og ikke ha en terskel for å dumme seg ut. Det er også viktig å bli kjent med studentene, snakke med de og kunne navnet til hvert enkelt, sier førsteamanuensisen.

Ifølge juryens begrunnelse står det blant annet at han har «ofte glimt i øyet og sniker inn, om noe tørrvittig, humor i mye av det som gjennomgås i fellesskap. Han holder en løs tone i klasserommet og er åpen og lett å snakke med».

Jostein Riiser Kristiansen forteller at det kan være en fordel å være ung.

— Når man blir eldre er det vanskelig å huske hva man synes er vanskelig med faget, så jeg har et bevisst forhold på hva som er vanskelig, sier 33-åringen og forteller at han bruker å ha et kvarters prat med alle studentene, tre og tre, hver måned for å snakke om hva som er vanskelig.

Fremme en god kultur

Leder for Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Tord Øverland, sier de har denne utmerkelsen for å fremme en god kultur ved skolen.

— Forelesninger er en av skjermoppgavene til høgskolen. Denne utmerkelsen gir vi foreleserne motivasjon til å blant annet opprettholde arbeidet sitt, sier Øverland.

Kåringen av Årets foreleser foregår ved at studentene stemmer på en foreleser til fakultetsrådet for sitt fakultet via tillitvalgt i klassen. De fire fakultetrådene fremmer en kandidat hver til Studentparlamentet, og Studentparlamentet bestemmer vinneren.

Brenner for jobben

Studentlederen sier at Jostein Riiser Kristiansen er unik på den måten at han ønsker tilbakemelding fra studentene.

— Jeg synes det er modig gjort å be studentene gi tilbakemeldinger på forelesningene hans. Han ser på studentene som en viktig ressurs, og at han brenner for å forelese gjør at han får denne utmerkelsen. Jeg kunne selv tenkt meg å gå på forelesningene hans, sier Øverland.