En stor bred, trapp går sentralt gjennom Kunnskapssenteret. Olgunn Ransedokken (t.v.), Tor Gustav Hovland og Vidar Holum sjekker forholdene. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Prosjektleder Cato Brubstad hos entreprenøren Strøm Gundersen er sikker i sin sak og lover Olgunn Ransedokken og Vidar Holum fra HiOA at lokalene skal være klare til studiestart. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
De greske bygningsarbeiderne Vasileios Vandoros og Georgios Tsoulfas bærer litt av et rekkverk på plass. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Prosjektleder Vidar Holum studerer byggetegningene. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Fasaden på det nye Kunnskapssenteret med Sandvika togstasjon i bakgrunnen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Olgunn Ransedokken og Vidar Holum studerer lokalene. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Tor Gustav Hovland og Olgunn Ransedokken fra HiOA prater med greske bygningsarbeidere. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Bare en liten smule bekymret over at ikke alt skal bli ferdig i tide. Vidar Holum (t.v.), Olgunn Ransedokken og Tor Gustav Hovland. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Prøver ut nye løsninger på studiested Sandvika

Nye måter å undervise og lære på tas i bruk på studiestedet til Høgskolen i Oslo og Akershus i Sandvika.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra høsten øker studieaktivieteten til Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) betraktelig i Sandvika.

Helt nytt er det at det tilbys sykepleierutdanning i Sandvika, og barnehagelærerstudenter på deltid er også nytt. Fra før av har man lenge hatt vernepleierutdanning, yrkesfaglærertilbud og førskolelærerutdanning på deltid.

Mål om 5-600 i Sandvika

400 HiOA-studenter blir samlet i det nye Kunnskapssenteret som Bærum kommune etablerer midt i Sandvika sentrum. Etterhvert er det planen at 5-600 studenter fra høgskolen skal ha sitt studiested her.

I Kunnskapssenteret får de moderne, tilrettelagte lokaler med avanserte teknologiske løsninger, som blant annet gjør at de kan ha nettbaserte veiledningstimer og kollokvier i grupperom som er utstyrt for videokonferanser. 

Grensene mellom lærested og arbeidssted bør bygges ned.

Torbjørn Eeg Larsen

Forelesninger kan overføres til storskjerm med lyd og bilde begge veier, slik at studentene kan være aktive og få svar på spørsmål fra foreleseren, og live-chat mellom studenter og foreleser er også en mulighet.

— Er det ikke meningen at foreleserne skal være fysisk tilstede her, da?

— Jo, det blir en kombinasjon av at faglærere reiser hit og har tradisjonell undervisning og virtuelle undervisningsformer, som for eksempel videooverførte forelesninger, sier prorektor Olgunn Ransedokken, som viser Khrono rundt i Kunnskapssenteret sammen med prosjektleder Vidar Holum.

Fornøyd med søkning

Hun er svært fornøyd med søkningen til studiene i Sandvika. Bachelorutdanningen i sykepleie hadde 7,8 førstevalgssøkere per studieplass.

— Det er veldig bra, og nå satser vi på å få et godt studentmiljø her. Det burde jo ligge godt til rette med disse flotte lokalene og plassering midt i Sandvika med kaféer og andre tilbud rett utenfor døra, sier hun.

Flytteveien til Kunnskapssenteret er kort for de cirka 230 bachelorstudenter på vernepleier deltid, de 60 som tar praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere basert på samlinger, samt cirka 30 som tar videreutdanning i småbarnspedagogikk. Disse har midlertidig, siden 2010, holdt til i det gamle politihuset i Sandvika, som ligger vegg-i-vegg med Kunnskapssenteret.

Hektisk aktivitet

I lokalene rett ved togstasjonen i Sandvika er det intens byggeaktivitet, men ifølge entreprenøren er alt i rute. HiOA overtar sine lokaler 1. august, bare noen dager før studiestart. Her får høgskolen et auditorium som kan ta 220 mennesker, 12-15 grupperom, et stort klasserom som tar 70 studenter, et annet stort som kan deles i to, og dessuten noen mindre undervisningsrom.

Det er et par spesialrom for sykepleie- og barnehageutdanningene, fast plass for læringssenteret midt i «trafikken» og kontorer som faglærerne kan bruke når de er her. Bare to HiOA-ansatte skal ha sin faste arbeidsplass her, mens andre skal reise fram og tilbake til Pilestredet eller Kjeller. Resepsjon, kantine og andre fasiliteter skal deles med de andre leietakerne i bygget. En bred, lys trapp leder fra hovedinngangen opp gjennom etasjene.

— Her blir det fint å samles, så her skal vi ha den offisielle åpningen av HiOAs lokaler 27. august, forteller Ransedokken. Senere blir det en ny, offisiell åpning av hele bygget 22. september når Bærum kommune overtar lokalene fra byggherre og eier Entra.

— Er dere nervøse for at det ikke skal bli ferdig i tide?

Vidar Holum drar litt på det.

— Vi stoler på entreprenøren, som lover oss at alt er i rute, men vi har litt kort tid til å teste ut alle de tekniske løsningene fra vi overtar 1. august og til studiestart 12. august, sier han.

— Vi blir ferdige

Prosjektleder Cato Brunstad fra entreprenøren Strøm Gundersen er ihvertfall ikke i tvil.

— Jeg er litt lei av det spørsmålet. Vi blir ferdig i tide. Lokalene HiOA skal ha er nok ferdige til Sankthans, og møblene kommer i slutten av juli, sier han.

For et utrent øye ser det unektelig litt kaotisk ut i Kunnskapssenteret. Bygningsarbeidere er i full sving overalt, materialer står stablet og mye er dekket av plast. Inne i auditoriet skal veggene bli røde, 220 stoler skal på plass, og ikke minst mangler storskjermen. En foldedør skal monteres slik at auditoriet kan deles i to.

Arena for innovasjon

Assisterende høgskoledirektør Torbjørn Larsen sier at HiOA betrakter Sandvika som en en ny plattform å levere studier på.

— Dette blir ikke en fullverdig campus, siden nesten ingen av våre ansatte skal ha fast arbeidssted her. Vi får heller ikke dekket hele vårt behov for spesialrom, så dette må dekkes ute i praksis eller ved at utdanningene bruker spesialrom i Pilestredet. Den store fordelen for oss er at vi kommer tettere på praksisfeltet og får privilegert tilgang til praksisplasser i blant annet skoler og barnehager i Bærum kommune, sier han.

Torbjørn Larsen (bildet over) sier at studiested Sandvika blir en arena for innovasjon.

— Det er ofte vanskelig å få til innovasjon i etablerte strukturer. I Sandvika tvinges vi til å tenke nytt - her er det ingen vei utenom å ta i bruk nye måter å arbeide på, selv om det er opp til fagmiljøene å bestemme hvor mye de vil reise ut hit og i hvor stor grad de vil ta i bruk de nye mulighetene Vi åpner opp et bredt spekter av muligheter for fagmiljøene, så blir resten opp til dem, sier han.

Han håper at fagmiljøene vil gripe mulighetene som bys dem i Sandvika.

Fin mulighet for ny innovasjon

— Dette blir en fantastisk mulighet til innovasjon, som så kan tilbakeføres til resten av utdanningene. Vi regner med at de fleste vil begynne litt i det små, og så skalere opp bruken av de nye måtene å jobbe på etterhvert, sier han.

Larsen understreker at teknologien som tas i bruk er velprøvde løsninger.

— Mye er nytt for oss, men vi har prøvd ut en del i mindre skala. Selv om vi er tidlig ute i vår sektor,  er dette løsninger som er prøvd ut andre steder, sier han.

— HiOA er i samtaler med Skedsmo kommune om en mulig flytting av campus Kjeller til Lillestrøm sentrum. Blir det i så fall aktuelt å ta i bruk lignende løsninger som i Sandvika?

— En eventuell flytting til Lillestrøm ville vært en fin anledning til å tenke nytt om hvordan vi legger til rette for profesjonsutdanningene i framtiden. En tanke kan være å redusere arealet betraktelig i forhold til Kjeller, og i stedet bygge ut akser mot praksisfeltet, for eksempel sykehus, forskningsmiljøer, kommunene og næringslivet. I profesjonsutdanninger der kvaliteten er så tett knyttet til relevans i arbeidslivet, bør grensene mellom lærested og arbeidssted bygges ned, mener Larsen.

Grønn framtid

Olgunn Ransedokken (bildet under) understreker at de innovative, teknologiske løsningene som tas i bruk i Sandvika er en forutsetning for at prosjektet skal bli bærekraftig.

— Det at vi tar i bruk ny teknologi er en del av grunnlaget for etableringen i Sandvika. Erfaringene vi gjør her blir viktige, og vi får også følgeforskning fra en stipendiat ved Senter for profesjonsstudier gjennom programmet Fremragende profesjonskvalifisering, sier hun.

Ransedokken understreker at videokonferanser, nettbasert veiledning og andre lignende løsninger også er viktige for HiOA på veien mot å bli en «grønn» høgskole.

— Det er viktig å slippe å reise så mye, både for å spare tid og ressurser. Løsningene vi tar i bruk her i Sandvika kan peke ut veien framover, sier hun.

Deler hus

I Sandvika har Bærum kommune strukket seg langt for å øke tilbudet av høgskoleutdanning i kommunen, og har garantert praksisplasser til HiOA-studentene. På den måten håper kommunen også å sikre seg relevant arbeidskraft.

I Kunnskapssenteret for HiOA selskap om Bærum kommunes voksenopplæring, Bærum kommunale musikk- og kulturskole, Flyktningkontoret og andre leietakere. Forsvarsbygg skal ha de to øverste etasjene.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS