Sofies univers: Hva er greia med OL, liksom

PublisertFredag, 21. februar 2014 - 10:52-OppdatertFredag, 7. mars 2014 - 11:26
Studentblogg. Jeg er veldig glad i akademiske briller, men ikke fullt så glad i OL.

I forbindelse med OL har HiOA invitert studenter og ansatte til å følge sendingene med akademiske briller. Jeg er veldig glad i akademiske briller, men jeg er ikke fullt så glad i OL. Derfor skulle jeg ønske at HiOA kunne hatt et alternativt tilbud - ja rett og slett tilpasset undervisning for oss som ikke bryr oss om OL (med mindre det bare er meg, da).

Først og fremst, la meg bare få si at jeg virkelig har prøvd å bli engasjert. Det er nemlig ganske døvt å bare sitte som en idiot på sidelinjen, mens 98 prosent av de rundt deg prater om dagens OL-resultater. Og jeg prøver febrilsk å endre samtaleemne; «hehe, fått med dere at han tiåringen har vært ute og kjørt igjen?», og de andre bare: «JA, shit, det skulle jo vært en gren i OL! Da hadde han garantert tatt gull, og apropos gull, så dere at…».

I hver skolepause dras alle ipader frem, og folk klynger seg sammen. Det ropes «aiaiaiaiai», «DER JA!», og det er vanskelig å ikke føle seg som en sosialt tilbakestående amøbe uten antydninger til følelser. Sidemannen i forelesningen snur seg mot meg og sier: «SYKT BRA?» (mest sannsynlig et retorisk spørsmål), og alt jeg kan si er «heh, joa», og der! tenker han at jeg garantert er dritkjip.

Newsfeeden på Facebook er stappfull av heiarop og stadige oppdateringer om hvordan Norge ligger an. Det skal ikke herske noen som helst tvil om at alle sitter på hver sin PC og følger hvert sekund (jeg var nemlig ikke helt sikker på om Bjørndalen hadde vunnet gull før jeg hadde lest førti statusoppdateringer om det) (om jeg høres passiv aggressiv ut, så… er jeg det).

Men dersom jeg hadde havnet i koma før den 7. februar og fått hukommelsestap, hadde det derimot ikke vært like enkelt å forstå newsfeeden. Statusoppdateringer som: «JAAADAAA!», «STEIKE!», «ÆÆÆH!» gir ikke umiddelbart mening. Det ser tvert i mot ut som at alle på Facebook helt plutselig får synkront Tourettes syndrom.

Hva om høgskolen for eksempel hadde fulgt Nobels fredspris i pausene alá OL-style? «KOM IGJEN, Jagland! Dette klarer du!», «UFORTJENT!».

 Eller hva med Stortingets spørretime? «Kommer Erna til å svare på noe som helst i dag?», «HVOR er Siv Jensen?», «neineinei, Widvey har falt ut av sporet», osv. Da hadde jeg med glede tatt på meg de akademiske brillene og vist så mye følelser at det hadde dogget på brilleglassene.

Få med deg tidligere blogginnlegg fra 2014:

Finner du deg selv?

14.02.2014:  Allerede i fadderuka oppstår gruppedynamikken. Hvem er du i klassen?

Les hele blogginnlegget her.

Bortgjemt eller bortskjemt?

07.02.2014: Det nye studiebarometeret viser at høgskoler og universitet har et forbedringspotensiale. Se spørsmålene som studentene burde fått.

Les hele blogginnlegget her.

«Sosiale» medier

31.01.2014: HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.

Les hele blogginnlegget her.

Skjerp deg!

24.01.2014: På dannelseseminaret ble det hevdet at vi må ta mer hensyn. Mora di jobber tross alt ikke her.

Les hele blogginnlegget her.

Nytt år, nye arbeidskrav

17.01.2014: Vi er godt i gang med 2014, og folk skriver at vi «lever tross alt i 2014» for fullt i kommentarfeltene (alltid et grundig og hardtslående argument - lurer på om folk skrev det før Kristus også? Sokrates bare «herregud (eller, det sa han kanskje ikke), hva er greia med at jeg må tømme et giftbeger? Vi lever tross alt i 298 år f. Kr»).

Les hele blogginnlegget her.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Internationalization. By ending the student quota scheme, the Norwegian government denies students a transformative experience, writes master’s student Henry Mutebe. 
Meninger · Internasjonalt. Lederne for studieprogrammene må aktivt oppmuntre utveksling. Da vil flere studenter velge et utenlandsopphold. Engasjement i fagmiljøet er viktig også for å sikre kvaliteten, skriver Harald Nybølet. 
Meninger · Kvalitet. Vi tror ikke at gode undervisere først og fremst motiveres av høyere lønn. Mye viktigere er den anerkjennelsen de får fra kolleger og studenter, skriver kunnskapsministeren. 

Karriere

Campus

Samfunn