Tusenvis for skolesang

PublisertTirsdag, 10. oktober 2017 - 20:16-OppdatertOnsdag, 11. oktober 2017 - 10:32
Sang i skolen skaper stort engasjement. Illustrasjonsfoto: HiOA
Sang. Sang er fjernet fra den overordnede læreplanen for norsk skole, og det har skapt store protester. Statsrådvikar Henrik Asheim, beroliger med en sang, og får kritikk for å bagatellisere saken.

Førstelektor i musikk ved Nord universitet, Solveig Salthammer Kolaas, er en av lærerne som har skapt stort engasjement og leselyst med innlegg som protesterer på at sang og musikk er fjernet som begreper i den nye overordnede lærerplanen.

Planen ble offentlig 1. september, etter å ha vært på høring våren 2017. Gjennom høringsrunden høstet regjeringen mye kritikk, blant annet fordi direkte henvisning til praktiske estetiske fag, som sang og musikk, er fjernet fra planen.

Formuleringer som: «Den tredje er vår kulturelle tradisjon, knyttet til menneskets formidling ved kropp og sinn, i idrett, kunst og håndverk, i språk og litteratur, i teater, sang, musikk og dans. I den forenes innlevelsesevne og uttrykkskraft» er fjernet fra den nye planen. 

Svarte på innleggene

Som et svar på kritikken la fungerende kunnskapsminister, Henrik Asheim, ut en video på Kunnskapsdepartementets side på Facebook der han framførte en hjemmesnekret sang for å berolige lærerne. Refrenget lød blant annet: «..alle skal få synge her, de minste hver i sær».  

Se video og hør sangen her: 

(Video: Kunnskapsdepartementet)

Asheim sendte i tillegg til sangvideoen også ut en pressemelding:

— Det skal synges like i mye skolen i fremtiden som i dag. Den siste tiden har det vært en del saker i media der det hevdes at sangen er tatt ut av skolen. Det stemmer ikke, sier Asheim ifølge meldingen.

— Det var jo en litt artig gest, men når han følger opp med en pressemelding der han viser at han ikke tar innspillene våre på alvor, og det stopper med denne sangen i sosiale medier, blir det en bagatellisering av budskapet vårt, sier Kolaas til Khrono.

— Vårt hovedbudskap er jo at man i skolen ikke skal kunne velge å bruke sang eller ikke. Vi må ha en plikt til å ivareta denne tradisjonen som en svært viktig del av vår kulturarv, understreker Salthammer Kolaas.

Det synges mindre i skolen

Hun trekker fram at mange undersøkelser viser at det synges stadig mindre i den norske skolen.

— Man prioriterer i største og større grad fag som kan måles og veies, og som kobles inn mot PISA-undersøkelsen og andre internasjonale måleverktøy. Denne tendens må vi få snudd, fortsetter Salthammer Kolaas.

Hun ønsker en langt sterkere vektlegging av alle praktisk-estetiske fag i skolen, ikke bare sang og musikk.

Mange har reagert siden høringen startet

Hun legger til at det er mange som har skrevet leserinnlegg i sakens anledning nå. I tillegg mener hun det er viktig å trekke fram at engasjementet mot den nye læreplanen startet allerede da det nye forslaget ble sendt ut på høring i mars.

(Foto: Levanger kommune)

— Svært mange kom med mange gode innspill i høringsrunden i vår. Det er en katastrofe at departementet ikke har lyttet til oss, sier Kolaas.

Hun håper nå at engasjementet som nå har  økt vil få dem på bedre tanker.

— Det er startet opp en facebookgruppe «Protestgruppe mot fjerning av sang i læreplanen» som i løpet av svært kort tid har over 13.500 medlemmer, det er startet underskriftsaksjoner med snart 5000 underskrifter og det snakkes om demonstrasjoner. Dette er helt flott, sier Kolaas.

Under statsrådens sangvideo på Facebook er det kommet over kommentarer - de fleste applauderer og roser Asheim for sangsvaret. 

Les Kolaas sitt innlegg her: Vet kunnskapsministeren hva han gjør med sangen?

— Ingen endring for sang og musikk i skolen

I en egen pressemelding har Asheim bedyret at det skal synges like i mye skolen i fremtiden som i dag.

— La det ikke være noen tvil: Det har selvsagt aldri vært aktuelt å fjerne sang og musikk fra undervisningen, sier kunnskapsminister Henrik Asheim, ifølge pressemeldingen.

(Vikarierende statsråd Henrik Asheim sammen med Torbjørn Røe Isaksen som nå har pappapermisjon. Foto: Kunnskapsdepartementet)

Han trekker fram at planen omtaler verdien av skaperglede, engasjement og utforskertrang i eget kapittel, og fastslår at elevene skal møte et variert spekter av kulturuttrykk i opplæringen. 

Så legger han til at overordnet del gir ikke detaljert beskrivelse av hva skolehverdagen skal fylles med. Men akkurat som før, skal det fremover være like mange timer i musikkfaget og lærerne står fritt til å bruke sang og musikk som metode i andre fag. 

— Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt. Sang og musikk i opplæringen gir elevene mulighet til å skape og utforske, gode opplevelser og bidrar til deres identitetsutvikling, sier kunnskapsministeren.

Her kan du lese Ny overordnet læreplan

Sang er kulturell danning

I sitt innlegg poengterer Kolaas på sin side at svar fra 422 norsklærere i ungdomsskolen viser at bare omkring én prosent av elevene i ungdomsskolen synger daglig. I videregående skole er det ingen av lærerne som svarer at elevene synger hver dag. 

Hun trekker fram at forskning viser at allerede et tre uker gammelt spedbarn kan skille sin mors stemme fra andre stemmer.

«Stemmen er noe av det aller første et lite menneskebarn har preferanser til, mors stemme skaper nærhet og trygghet. Fra tidenes morgen har sang blitt brukt som kommunikasjon mellom mennesker. Bånsuller, vuggesanger, det å synge og bysse barnet i søvn finner vi i alle kulturer verden over.»

I tillegg trekker hun fram:

«Gjennom de voksnes sang blir barn sosialisert inn i en del av kulturtradisjonen. Sammen med eventyrene utgjør barnas sangskatt en fantastisk verden som stimulerer til tankeflukt, kreativitet og kunnskap. Sangskatten vår er en del av barns kulturelle danning»,

Fakta

Den overordnede lærerplanen

Den nye overordnede læreplanen ble offentlig 1. september. Planen ble sendt på høring 13. mars, med høringsfrist i juni.

Den gamle læreplanen finner du her, og her er de to avsnittetene der sang var med i den gamle planen:

«Den tredje er vår kulturelle tradisjon, knyttet til menneskets formidling ved kropp og sinn, i idrett, kunst og håndverk, i språk og litteratur, i teater, sang, musikk og dans. I den forenes innlevelsesevne og uttrykkskraft.»

Og:

«God allmenndannelse skal bidra til nasjonal identitet og solidaritet ved å gi et felles preg forankret i språk, tradisjon og lærdom på tvers av lokalsamfunn. Da blir det også lettere for elever som skifter bosted å finne feste på nytt, fordi flytting blir en bevegelse innenfor et kjent fellesskap. Båndene mellom generasjonene blir tettere når de deler erfaringer og innsikt - eller opplevelser, sanger og sagn. Nykommere innlemmes lettere i vårt samfunn når underforståtte trekk i vår kultur gjøres tydelige for dem.»

Kilde: Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Den overordnede lærerplanen

Den nye overordnede læreplanen ble offentlig 1. september. Planen ble sendt på høring 13. mars, med høringsfrist i juni.

Den gamle læreplanen finner du her, og her er de to avsnittetene der sang var med i den gamle planen:

«Den tredje er vår kulturelle tradisjon, knyttet til menneskets formidling ved kropp og sinn, i idrett, kunst og håndverk, i språk og litteratur, i teater, sang, musikk og dans. I den forenes innlevelsesevne og uttrykkskraft.»

Og:

«God allmenndannelse skal bidra til nasjonal identitet og solidaritet ved å gi et felles preg forankret i språk, tradisjon og lærdom på tvers av lokalsamfunn. Da blir det også lettere for elever som skifter bosted å finne feste på nytt, fordi flytting blir en bevegelse innenfor et kjent fellesskap. Båndene mellom generasjonene blir tettere når de deler erfaringer og innsikt - eller opplevelser, sanger og sagn. Nykommere innlemmes lettere i vårt samfunn når underforståtte trekk i vår kultur gjøres tydelige for dem.»

Kilde: Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · 4-krav. Professor Karl Øyvind Jordell mener rektor Dag Rune Olsen overser mange problemstillinger i debatten om lærerutdanning og karakterkrav. 
Meninger · 4-krav. Studenter kan fint lære seg tilstrekkelig matte i løpet av studiet, skriver høgskolelektor Geir Martinussen, som mener et karaktersnitt på 4 er bedre egnet som krav enn karakteren i ett enkelt fag. 
Meninger · Forskning. Internasjonalisering er viktig i forskningen, men vi må ikke miste av syne at vi også i framtida vil trenge kompetanse om norske, regionale og lokale forhold, skriver professor Hilde Gunn Slottemo ved Nord universitet. 

Campus

Samfunn