Her er Kyrre Lien på jobb i den ukrainske byen Donetsk. Nå er han på Forbes’ liste over nyskapende entreprenører i Europa. Foto: Per Christian Selmer-Anderssen

På topp blant unge europeiske nyskapere

Kyrre Lien (26), tidligere student på fotojournalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus, er på Forbes «30 under 30»-liste for nyskapende, unge, europeiske entreprenører.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det anerkjente forretningsmagasinet Forbes lager årlig lister over unge, nyskapende og eurpeiske entreprenører.

På årets «30 under 30»-liste finner man fire nordmenn. Blant dem er Kyrre Lien - tidligere fotojournalistikkstudent ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

— Det var en veldig hyggelig anerkjennelse å få for det arbeidet jeg har lagt ned. Det er fint å bli satt i kontakt med et stort nettverk, sier Lien til Khrono.

Forbes skriver på sine nettsider at de 30 utvalgte under 30 er med på å definere den stadig skiftende verden av nyheter og innhold.

Fått flere priser

Det var en veldig hyggelig anerkjennelse å få for det arbeidet jeg har lagt ned

Kyrre Lien

Fotojournalistikk er en utdanning som må gjennom en endring - som resten av bransjen. Vi jobber annerledes nå enn de gjorde på 90-tallet.

Kyrre Lien

Kyrre Lien har blant annet har reist i Øst-Ukraina, Gaza og Myanmar for å lage reportasjer, og han har jobbet for blant andre New York Times og Al Jazeera. Lien leverer både stillfotografi, video og 360-video.

Han har også mottatt flere priser for arbeidet sitt, blant annet fikk han i 2014 prisen Årets bilde i Norge.

Forbes lager ti lister i ulike kategorier for Europa, slik at til sammen 300 unge entreprenører blir løftet fram. I tillegg til Kyrre Lien, er også artisten Kygo, gründer Martin McGloin og Mondos kjøkkensjef Christian Pettersen nordmenn på «30 under 30»-listen.

— Fronter nye måter

Selv tror Lien at han ble plukket ut fordi han går andre veier enn det som er tradisjonelt innen fotografi. Blant annet lager han mye video.

Til Aftenposten, som først omtalte saken fra Forbes, forteller Lien at han synes journalistikken er gammeldags.

— Jeg fronter nye måter å nå ut til publikum på, istedet for å bare tenke stillbilder. Vi lever i en hverdag med mye informasjon og inntrykk fra sosiale medier, og jeg tror at for å nå gjennom til leserne må man tørre å tenke alternativt. Det holder ikke å tenke at reportasje bare er tekst og bilde, sier Lien.

Må gjennom endringer

Fotojournalisten uteksaminert fra fotojournalistikkutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus i 2012.

Kyrre Lien forteller at utdanningen ga han et journalistisk grunnlag som han har utviklet etter han var ferdig.

— De har en utdanning som jeg synes er bra. Det er et lite miljø - og alle kjenner alle, så man kan bli gode på å diskutere ideer og bilder. Samtidig er fotojournalistikk en utdanning som må gjennom en endring - som resten av bransjen. Vi jobber annerledes nå enn de gjorde på 90-tallet, sier Kyrre Lien.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS