Ny-gammel profil provoserer trøndere

Ansatte ved Høgskolen i Nord-Trøndelag er provosert over den ny-gamle logoen til nye Nord universitet.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Logoen til Nord Universitet er en provokasjon for alle på HiNT; ei symbolsk markering av hvor makta ligger.»

Denne meldinga la professor i samfunnsfag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT), Hilde Gunn Slottemo, ut på twitter sist fredag.

(Ny logo over, gammel logo under)

Logoen til Nord Universitet er en provokasjon for alle på HiNT; ei symbolsk markering av hvor makta ligger.

Hilde Gunn Slottemo

(Grafikk: Rayon Visual Consepts AS)

Tweeten kom etter at de ansatte hadde fått presentert logoen og forslag til ny profil for det nye og fusjonerte Nord universitet.

Fusjon i januar

Fra 1.januar 2016 skal Høgskolen i Nesna, Høgskolen i Nord-Trøndelag og Universitetet i Nordland bli det nye Nord universitet. Fusjonsprosessen har møtt særlig stor skepsis nettopp hos nordtrønderne. 

Les også: 

Khrono har mottatt flere henvendelser fra opprørte HiNT-ansatte som er provosert over at det er den gamle logoen til Universitetet i Nordland (UiN) som skal brukes videre, og bare navnet på institusjonen som skal byttes ut. 

Ingen samlende logo

— Det sterkeste argumentet mot UiN-logoen er at den ikke er samlende for institusjonene, men bare representerer Nordland, mener en annen ansatt ved HiNT. 

Les også: Hva synes du om den nye logoen (2010)

— Logoen er fargerik og moderne i formen, og det er for meg ingen tvil om at vårt ståsted er fortsatt Nordland, sa rektor Pål Pedersen til NRK Nordland da Universitetet i Nordland presenterte sin nye visuelle profil i 2010, etter at Høgskolen i Bodø fikk godkjent universitetsstatus. 

«Det nye navnet og elementer fra UiN sin profil med nødvendige tilpasninger, legges til grunn for utarbeidelse av en helthetlig profilhåndbok», heter det i skrivet som ble sendt ut til de ansatte fredag 23.oktober.

Godt omdømme og forutsigbarhet

— Det er viktig for oss at vi kommer igang så fort som mulig med profilarbeidet vårt. Vi ønsker å fremstå som en sterk institusjon fra starten av og derfor var det viktig for oss å spille videre på UiN sin logo, som allerede har gjenkjennelse og et godt omdømme, sier informasjonssjef Tor Dybdal Holthe ved HiNT til Trønder-Avisa.

Videre i skrivet heter det at «Vi vil sikre at målgrupper opplever stabilitet gjennom videreutvikling av Nord universitet. Gjenkjennelsen bidrar til forutsigbarhet for målgruppen som allerede kjenner universitetet».

Trønder-Avisa peker på at i fusjonsprosessen har rektor Steinar Nebb ved HiNT hele tiden sagt at det ikke er snakk om noen videreføring eller fusjon, men heller et splitter nytt universitet. Men i informasjonsskrivet til ansatte heter det likevel: 

 «Det er et mål om at den «nye» profilens uttrykk oppleves som en videreutvikling og ikke som et helt nytt universitet».

Tar med gode ting fra UiN

— HiNT sin logo har eksistert i to år, mot UiN som har fått flere år på å bygge et godt renommé. Vi tar her med oss gode ting fra UiN, men viderefører det inn i noe nytt. Nord universitet, både navnet og den nye logoen, skal symbolisere kvalitet i regionen, nasjonalt og internasjonalt. Vi er nord i verden, nord i Europa og nord i Norge. Vi ønsker å spille på den styrken, sier Holthe ifølge avisa.

Det er det nye styret ved Nord universitet som endelig skal vedta den grafiske profilen. Styret er ennå ikke oppnevnt eller valgt.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS