Trine Juhl Sørensen er rådgiver på Karrieresenteret på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Les hennes 13 tips for å få drømmejobben

Trine Juhl Sørensen har lest tusenvis av jobbsøknader og vet hva som skal til for å bli lagt merke til i søkerbunken. Her er hennes 13 beste tips.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere annonser om sommerjobb ligger ute allerede. Kanskje er en av disse nettopp din drømmejobb? Med mange om beinet er det ikke like lett å komme igjennom nåløyet hos bedriftene. Trine Juhl Sørensen er karriererådgiver ved HiOAs Karrieresenter og har mange års erfaring med å få studenter ut i jobb, både fra Danmark og Norge. Hun gir deg tipsene som kan hjelpe deg fram til jobb.

1: Skreddersy cv-en

En potensiell arbeidsgiver bruker 20 sekunder på å skanne gjennom cv-en din, ifølge Sørensen. For å skille deg ut blant de andre må du sørge for at denne utmerker seg. 

—Tenk igjennom utbyttet av jobbene du har hatt og på hva du har lært i dem. Deretter må du gjøre disse erfaringene relevante for arbeidsgiveren. Har du for eksempel arbeidet som servitør, kan du fortelle at du gjennom det lærte å jobbe med mennesker, sier hun. Og: Dette må gjøres kort og gjerne i stikkordsform.

2: Søk uoppfordret

— Søker du uoppfordret vil som regel arbeidsgiveren bruke lenger tid på cv-en din, sier karriererådgiveren.

3: Struktur er superviktig

— Cv-en må være superoversiktlig. Gjerne personlig. Hvis du for eksempel har erfaring med design, bør den bære preg av dette.

Sørensen kaller cv-en avtrykket man legger igjen om seg selv. 

4: Brutto-cv

— Et annet godt råd er å ha et cv-dokument som du alltid holder oppdatert, men som du aldri sender til noen. På dansk kalles det for en brutto-cv. Når du skal søke jobb henter du opp dokumentet og trekker fram den erfaringen du mener er relevant for arbeidsgiveren i en skreddersydd versjon.

5: Bilde og sivilstatus

Bilde, barn og sivilstatus? Veilederens inntrykk er at de aller fleste foretrekker et bilde. 

— Jeg tror arbeidsgiveren synes det er greit å se hvem som skriver, så legg det gjerne med.  Og hvis cv-en er bra, vil også søknaden din bli lest.

6: Søknad som kjærlighetsbrev

Selve søknaden det vanskeligste med å søke jobb. Tenk på søknaden som et brev du skriver til din kjære.

— Til en kjæreste skriver du ikke en lang avhandling om deg selv, men gjerne noe om hvorfor nettopp han eller hun er så fantastisk og interessant. Det samme kan du gjøre bare ved å bytte ut kjæresten med bedriften du søker jobb i, sier hun.

Dette signaliserer at du vet hvem arbeidsgiveren er og at du vet hva de er ute etter. Samtidig åpner du for muligheten til å fortelle bedriften hvorfor nettopp du er det de trenger.

— Du må overbevise bedriften du søker jobb i om at dere sammen er det perfekte par, sier Sørensen.

7: Ikke lag søknadsmaler

Hun sier videre at man ikke kan skrive et generelt «kjærlighetsbrev»:

— Skriver du etter en mal og bare bytter ut navnet til arbeidsplassen, vil ikke søknaden virke fortrolig. Du bytter aldri ut navnet i et kjærlighetsbrev, og slik skal det heller ikke være i en jobbsøknad. Du må vise at du føler noe for arbeidsplassen som man på lignende vis gjør med en kjæreste. Du burde derfor ikke sende samme søknadstekst til flere, sier Sørensen.

8: Kjenn din motivasjon

Hvis du ikke føler noe for bedriften, skal du tenke seg om en ekstra gang før du søker.

— Tenk over din egen motivasjon og vær klar over den. Er du motivert nok, vil du ha større sjanse til å selge inn deg selv, sier hun. 

9: Øvelse gjør mester

Skulle du være så heldig å bli kalt inn til et intervju er det alltid viktig å forberede seg skikkelig.

— På internett finnes det mange gode nettsider med vanlige jobbintervju-spørsmål man kan øve seg på å besvare, sier Sørensen.

Og hvis du sliter med å svare, er det enormt viktig å øve seg.

— Tren, tren, tren! Sett deg ned med noen spørsmål, svar høyt og repetér svarene mange ganger. Å øve med venner er heller ingen dum idé.

10: Bruk stillingsannonsen aktivt

Skriv ut stillingsannonsen i forkant av intervjuet og bruk den aktivt når du skal selge deg inn til arbeidsgiveren.

— Les nøye hva de leter etter og forsøk å svare på tingene de skriver. Bevis for dem at du er den de ser etter i annonsen. Ta den gjerne med på intervjuet.

11: Kle deg nøytralt, møt blikket

Det du har på deg påvirker hvilke signaler du sender ut. Du skal ikke undervurdere verdien av å gjøre et godt førsteinntrykk, men NB: Ikke altfor stivpyntet.

— Hva du bør ha på deg er avhengig av stedet du søker jobb. Mitt råd er å ta en titt på de ansatte i forkant, for å se hvordan de ser ut. Målet på det første intervjuet er å være litt nøytral, å passe inn – du vil at arbeidsgiveren skal huske deg for alt du sier, og ikke for den rosa skjorten eller tatoveringen på overarmen.

— Ut over hva du sier og hvordan du kler deg, er det to ting du må være ekstra nøye med: håndtrykk og øyekontakt, sier hun.

12: Kjenn nettverket ditt

De aller fleste har andre interesser utover studier og jobb. Bruk nettverket ditt. Kanskje har du bekjente fra foreninger eller andre verv som kan sette deg i kontakt med noen i bedriften du vil til?

— Opprett en LinkedIn-profil og bruk den flittig. Slik kan du holde oversikt over nettverket ditt. De som har en profil på nettstedet har som regel ingenting i mot at du tar kontakt med dem i profesjonelle sammenhenger og det kan derfor være et godt sted å finne relevante referanser, sier hun.

— Man skal sette strøm til sitt nettverk når man gjerne vil noe. Det kan være svært verdifullt å ha et godt digitalt fotspor når man søker jobb, legger hun til.

13: Kvalitet før kvantitet

Det siste punktet i en cv-en er ofte referanse. Sørensen anbefaler at man først og fremst gir referansene en mulighet til å forberede seg på en eventuell telefon fra den du søker jobb hos.

— Skriv at referanser kan kontaktes hvis de ikke er forespurt før du sender søknaden. Du kan for eksempel si at de kan oppgis ved interesse, sier hun.

— Videre er det viktig at du også her skreddersyr utvalget ditt. Gamle referanser fra ikke fullt så relevante jobber kan og bør strykes. Referansene skal være så nye som mulig og så aktuelle som mulig - ikke så mange som mulig.

Sett opp noen sjefer og noen kolleger.

— De du aller helst vil at de skal ringe bør stå først og del gjerne referansene opp etter tittel og relasjon, sier Sørensen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS