Dosent Helge Høivik har stor tro på betydningen for utvikling av nettbasert læring når Google trer inn på MOOC-markedet gjennom etableringen av MOOC.org. Foto: Eva Tønnessen

Google lanserer MOOC.org i 2014

Google kaster seg inn i markedet for læring over nett og har inngått avtale med EdX, som er startet opp av institusjonene MIT og Harvard. MOOC.org skal lanseres i 2014.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avtalen mellom Google og EdX og nyheten om at mooc.org skal lanseres kom for noen dager siden. I en pressemelding fra selskapene heter det at hovedmålet med samarbeidet er å videreutvikle den åpen kildekodebaserte læringsplattformen, Open EdX.

EdX er et non-profit initiativ og samarbeid mellom de kjente institusjonene Harvard og MIT. På denne denne plattformen tilbys det i dag et par dusin gratis MOOC (massiv open online courses)-baserte kurs.

Mooc for alle

— Når MOOC.org blir en realitet er det en viktig milepæl slik at alle, stor og liten, får en teknologisk plattform til å lage sine egne kurstilbud, poengterer Helge Høivik, dosent på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Høivik selv jobber med utvikling av nye læringsplattformer og har et bredt internasjonalt samarbeid på feltet.

MOOC-bevegelsen og tilhørende teknologi kommer til å utfordre institusjonene på samme måte som digitalisering og sosiale medier har utfordret papiravisene.

Helge Høivik

Fastcompany.com skriver at partene bak MOOC.org ser for seg at deres plattform skal ta MOOC-bevegelsen ut fra topptunge prestisjeuniversitet som MIT og Harvard, og at institusjoner, individer og bedrifter verden over kan og vil ta i bruk den nye læringsteknologien.

— Edx og Google har snakket om dette i over et år, forteller Anant Agarwal, direktør i EdX, til Fast Company.

— Fra første stund har Google og EdX delt samme ønske og visjon for å forbedre kvaliteten på utdanning verden over, sier Agarwal ifølge fatscompany.com.

— Må satse mer

MOOC-bevegelsen og tilhørende teknologi kommer til å utfordre institusjonene på samme måte som digitalisering og sosiale medier har utfordret papiravisene. Institusjoner som HiOA går en spennende tid i møte, men her gjelder det å følge med i timen, mener Høyvik.

Han peker på at institusjoner som BI har satt av 130 millioner kroner på et år for å satse på eCampus. HiOAs bevilging er bare rundt en tiendepart.

— Innsatsen på dette området framover må styrkes betraktelig, mener Høivik.

Møte i dag

Medieseksjonen ved HiOA arrangerte fredag 27. september MOOC-møte på HiOA.

Tore Hoel ved Medieseksjonen har opprettet en miniblogg om HiOA og MOOC og skriver om arrangementet 27. september:

«En MOOC-bølge skyller over landet – tid for HiOA å gå i støvlene? MOOC-bølgene går høyt over verden, og det spruter litt også på lille Norge. Regjeringen har satt ned et MOOC-utvalg og vår første nasjonale MOOC-konferanse ble fulltegnet på en dag. Fjorten HiOA-kolleger fikk plass på konferansen den 10. september. Så hva gjør vi ved HiOA? Vi reflekterer, og samler interesserte til et møte 27. september på Bislet campus. Prorektor Olgunn Ransedokken kommer. Det gjør også andre deltakere fra den nasjonale konferansen.»

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS