Fullstappet MOOC-konferanse i Oslo

PublisertTirsdag, 10. september 2013 - 11:24-OppdatertTorsdag, 7. november 2013 - 10:57
Fullt hus når Arne Krokan forteller om MOOC på den første store norske konferansen på temaet.
eCampus. Den første MOOC-konferansen i Norge går av stabelen i dag. Arrangørene har møtt enorm interesse og har flyttet konferansen til større lokaler.

MOOC – «massive open online course» – får stadig større oppmerksomhet internasjonalt og nasjonalt. I dag arrangeres den første store konferansen på temaet i Oslo.

— Mens oppmerksomheten har vært viet store tilbydere i USA, ønsker vi å sette søkelyset på at MOOC er på vei til Norge. Vi inviterer derfor til den første MOOC-konferansen hvor vi drøfter muligheter, utfordringer og konsekvenser for høyere utdanning, skriver arrangørene. 

Arrangørene er Universitetet i Oslo og Høgskolen i Lillehammer og de forteller om en enorm interesse og en overbooket konferanse. 

It-direktør Lars Inge Oftedal ved UiO åpnet konferansen.

— Er dette det virkelig store skiftet - er det nå det skjer og utdanningen skal digitaliseres? Jeg vet ikke, men uansett kommer MOOC til å endre utdanningen, sier Oftedal.

Revolusjon eller hype?

Ebba Krøber fra Norsk fjernundervisning og fleksibel utdanning (NFF) og Britt Svoen fra Høgskolen i Lillehammer innledet konferansen.

— Fleksibel utdanning er ikke noe nytt, men blir utfordret av MOOC. Det finnes allerede mange typer MOOC, men ikke av toppkvalitet, poengterer Køber.

— Vi har en polarisering mellom de som mener at MOOC vil revolusjonere utdanningen, og de som rister på hodet og kaller det en hype og sier at det ikke er annet enn fjernundervisning i ny, høyteknologisk kledning, sier Svoen.

Svoen trekker fram Stanford University  som har 160.000 påmeldte på et kurs. Hun mener likevel begrepet er i støpeskjeen og spør:

— Skal det være gratis, åpen registrering? Krav til pedagogisk tenkning? Hvilken rolle har læreren? Veilederen? Og hva med studiepoeng? Dett er noen uavklarte spørsmål Svoen trekker fram.

Førstemann med MOOC

Arne Krokan startet Norges første MOOC for en uke siden. Faget teknologiutvikling og samfunnsutvikling har nå 600 deltakere.

— Jeg føler meg som utsendt av den norske digitalmisjonen, starter Krokan sitt foredrag.

— Vi hadde ikke teknologi eller innhold og visste ikke hvordan det skulle organiseres, men nå er vi i gang med det første opplegget, forteller Krokan.

— Det er mange måter dette kan brukes i en utdanningssammenheng. Det kan for eksempel brukes til å skalere opp undervisningstilbudet vårt, og det kan lages læringsliste a la spillelister, som kan deles, sier Krokan.

Krokan trekker fram Knewton, som er et nettverk for å dele læringsutbytte. Han sier det finnes mange tjenester som bygges opp på område etter område, eksempelvis memrise. Han nevner også stadig flere tjenester som designer læringsprosesser på alle mulige temaer, f.eks vinsmakingstjeneste (Wine 101), og at man leker med spillelementer for å øke motivasjonen hos de som skal lære.

Sosial medier og nettverk

—  Så kommer MOOC. Det knyttes opp mot sosiale medier, fordi det er den enkleste måten å skape nettverk. På Harvard skal det være mulig å ta studiepoeng, University of Delft også, så hele konseptet ekspanderer nå, forteller Krokan.

Krokan trekker fram Georgia Tech som tilbyr en hel grad på nett. Det finnes svært mange eksempler, men det er noen få som har fått mye oppmerksomhet. Og han nevner at det ikke bare er vestlige aktører. 

— Dette kan bli en del av norsk u-hjelp - det kunne vært et fantastisk tilbud for barn som ikke får skolegang, mener Krokan.

— Men hva er nytt med MOOC? Det er åpent, det er skalerbart, kan legge inn peer review, men det er mange utfordringer. Vi prøver ut mange løsninger, sier Krokan og nevner noen problemstillinger:

— Hva skal til for at vi får det godkjent som studiepoeng? Opphavsrett er en utfordring. Mange vil kvie seg for å gjøre dette i praksis, det vil være mange kritikere, sier han.

Arrangørene forteller at opptak fra konferansen skal bli tilgjengelig i etterkant av konferansen og Khrono kommer med mer stoff senere i dag.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Transatlantic Science Week

  • Konferanse i Washington DC 12. og 13. november
  • Samlet forskere, universitetsledere, byråkrater og politikere fra Norge, USA og Canada
  • Årets hovedtema var internasjonal sikkerhet, cybersikkerhet, massive open online courses (MOOCS) og utdanningspolitikk
  • Den norske ambassaden i Washington DC arrangerte konferansen i samarbeid med Forskningsrådet, Kunnskapsdepartementet og Justisdepartementet.
  • MOOCS«massive open  online courses».

Nasjonal konferanse om MOOC

MOOC – «massive online open course»

Avholdes i Oslo 10. september 2013.

Arrangør er Universitet i Oslo og Høgskolen i Lillehammer.

Tema for konferansen:

  • Hva er MOOC, og hvordan vil konseptet kunne påvirke høyere utdanning?
  • Utfordrer MOOCene elfenbenstårnet?
  • MOOC, SMOC eller NOOC – Er globale løsninger svaret på våre behov?
  • Erfaringer fra utvikling og gjennomføring av MOOC-kurs.
  • Er dette et «iPod-moment» for høyere utdanning? - Kan vi lære noe av Kodak, reiseradio og andre disruptive innovasjoner? Hvem vil egentlig tape på MOOC?
  • Erfaringer fra MOOC-studenter
  • Hvordan kan høyere utdanning utnytte det beste i MOOC konseptet?
  • Pedagogiske kvaliteter i MOOCs

Følg konferansen på Facebook og Twitter.

eCampus

Program koordinert av Uninett.

Har som mål å bygge ut nasjonal IT-infrastruktur som gir universiteter og høgskoler enkle og gode IKT-verktøy til undervisning.

I tillegg skal eCampus gi bedre IKT-støtte til forskning og bedre muligheter for tilgjengeliggjøring av undervisning på nett.

HiOA bruker minst 25 millioner kroner over tre år på eCampus-programmet.

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Etikk. Hans Christian Paulsen, leder for Studentparlamentet på Universitet i Oslo, mener å ha sett flere saker denne høsten, deriblant Kissinger-saken, som tilsier at UiO må etablere et etikkutvalg. 
Kvalitet. Studentenes hverdag vil stå i sentrum når kvalitetsmeldingen legges fram på nyåret, skriver Høyres stortingsrepresentant, Kristin Vinje.  
Forsking. Vi må innsjå at Noregs forskingsråd er eit dyrt og overflødig mellomledd, skriv førsteamanuensis Erik Døving, i dette innlegget. 

Karriere

Campus

Samfunn