Sommerintervju med kunskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Ekspertgruppe skal vurdere lærerrollen

Kunnskapsministeren har satt ned en ekspertgruppe som skal se nærmere på lærerrollen. To av medlemmene kommer fra Høgskolen i Oslo og Akershus.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en pressemelding påpeker kunnskapsdepartementet at lærerstreiken for et år siden viste at aktørene i skole-Norge ser lærerrollen fra ulike perspektiver. 

— Vi trenger et solid forskningsbasert kunnskapsgrunnlag om lærerrollen, slik at vi får en felles forståelse av hva denne rollen er. Det blir viktig i det videre arbeidet med å styrke lærernes status, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (bildet over), i følge pressemeldingen.

Vil styrke status

Kunnskapsdepartementet har lansert strategien «Lærerløftet. På lag for kunnskapsskolen» med en rekke tiltak for å styrke læreryrkets status. 

Departementet forteller at kunnskapsministeren i året som har gått har besøkt mange skoler og bedt lærere og elever om innspill. Han har også fulgt opp arbeidet med tidstyver i skolen, og samarbeidet med en rekke organisasjoner om tiltak for å bedre rekrutteringen til læreryrket. 

— Gjennom arbeidet med lærerrollen legger vi fjorårets krisestemning bak oss og ser fremover. Årets gledelige søkertall til lærerutdanningene tyder på at de unge har oppfattet at vi nå er på rett vei, sier kunnskapsministeren. 

Skal beskrive yrke

Ekspertgruppen skal beskrive læreryrket i Norge i lys av samfunnsutvikling og historie, og foreslå hvilke grep som skal til for å styrke lærerrollen fremover. Kunnskapsministeren håper ekspertgruppens forslag vil stimulere til nytenkning. 

Ekspertgruppen leverer sin rapport om et år. 

To av medlemmene, professorene Kaare Skagen og Fredrik W. Thue er fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Gruppen blir leder av professor Thomas Dahl fra NTNU i Trondheim.

Kritikk mot sammensetning

Gruppen til kunnskapsministeren består i stor grad av professorer. Ikke alle er like fornøyd med dette.

Stortingsrepresentant fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen (bildet over), skrev på sin facebookprofil da gruppen ble klar tidligere denne uken:

«Ikke rett medisin å bruke eksperter til å løse slike politiske problemer. Dette må involvere partene i arbeidslivet, noe annet er dømt til å mislykkes. Høyre viser her manglende forståelse for den norske modellen.»

Til Dagens Næringsliv uttaler Anders Folkestad i Unio og Utdanningsforbundets Ragnhild Lied eat de ikke har noen særlig tiltro til utvalget. Også KS-leder Gunn Marit Helgesen signaliserer lave forventninger.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS