En av tre lærerstudenter strøk på eksamen i matematikk
I fjor strøk nesten halvparten av førsteårstudentene på lærerutdanningen i matematikk. Saken skapte rabalder. Ett år etter er tallene bedre, men ikke gode nok, mener de ansvarlige. Bare 3 av 200 studenter har toppkarakter.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sensuren har falt for førsteårs lærerstudenter i matematikk. I 2012 var det 47 prosent som strøk på førstegangseksamen, i 2013 er tallet nede i 35 prosent. De ansvarlige er glade for at stryktallene har blitt lavere, selv om de ønsker at tallet skal enda lengre ned.
— Vi er glade for at vårens tiltak åpenbart har virket, sier Vibeke Bjarnø, studieleder på Institutt for grunnskole- og faglærerdanning.
— Hva har dere gjort?
— Vi har arrangert en hel uke med bare fokus på matematikk for alle førsteårstudentene, forteller Gerd Ånestad. Ånestad er en av fire matematikklærere i grunnskolelærerutdanningen.
— Da hadde vi full oppslutning hele uka. Tiltaket var veldig populært. Vi har også intensivert veiledertilbudet vårt til studentene, og vi har klart å mobilisere studentene til å bruke oss mer og bedre, sier Ånestad. Flere av tiltakene blir også beskrevet i en kronikk i Khrono.
Bjarnø og Ånestad har også inntrykk av at medieoppstyret fra i høst har gjort at studentene har hatt mer fokus på matematikkfaget.
Stryk-sjokket
Sommer 2012 kom tallene som sjokkerte lærerne på lærerutdanninga ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hele 47 prosent av deres studenter strøk på førstegangs eksamen i matematikk. Etter fornyet eksamen var stryktallet nede i 23 prosent.
— Det er klart dette var vonde tall, og vi skjønner at det skapte endel oppmerksomhet da tallene ble kjent i fjor høst, sier Camilla Rodal. Hun er fagansvarlig og matematikklærer på instituttet.
Ikke bare lærerstudenter som sliter med realfag
— Det både vi som institusjon, våre lærere og våre studenter ble lei oss for var imidlertid at det bare var lærerstudentene som ble hengt ut i denne sammenheng. I etterkant har det vist seg at studenter på flere studieretninger sliter stort med realfagsrelaterte emner i første studieår, sier Bjarnø.
Khrono har tidligere skrevet om strykprosentene på alle fag på hele høgskolen, og at et gjennomgående fenomen er at alle studenter, uansett studieretning, sliter med realfag.
— Lærerstudentene er altså ikke alene om å slite med realfagsrelaterte fag. Hva kan gjøres?
— Å skape større forståelse og interesse for alle typer realfag i den oppvoksende slekt er en nasjonal oppgave, sier studieleder Vibeke Bjarnø.
— Vi har kommet et stykke på vei med våre tiltak overfor førsteårsstudentene, men denne utfordringen er egentlig almen og gjelder verken bare lærerstudentene eller studenter på denne høgskolen. Arbeidet med mer og bedre vekt på realfag må fortsette, sier Bjarnø.
Bedre oppover i klassene
Tall fra Institutt for grunnskole og faglærerutdanning viser også at bare studentene kommer seg gjennom det vanskelige førsteåret er resultatene i matematikk på et helt annet nivå i andre og tredje året på høgskolen.
Tallene som så langt foreligger viser to prosent stryk i andre studieår, og ingen stryk i tredje studieår.
— Det er klart vi er fornøyd med dette, sier Bjarnø.
— Det betyr jo at vi har lagt lista der den skal være i første studieår. Det er selvsagt viktig for oss at flest mulig av våre studenter lykkes, men det er like viktig at våre studenter behersker de fagene de skal når de kommer ut til elevene i grunnskolen, sier Bjarnø.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!