Jan Storø, anmelder kvalitetsfilm for et kresent publikum i Khrono. Nå sitter han også i jury på Istanbul filfestival. Foto: David Engmo
Jan Storø, anmelder kvalitetsfilm for et kresent publikum i Khrono. Nå sitter han også i jury på Istanbul filfestival. Foto: David Engmo

Khrono-anmelder deltar i internasjonal filmjury i Istanbul

Film. Jan Storø er filmanmelder i Khrono og dosent på OsloMet. Denne uken er han i Tyrkia for å sitte i juryen på Istanbul filmfestival.

Publisert   Sist oppdatert
Fakta

Film i Khrono

Jan Storø.

Jan Storø er filmanmelder i Khrono og har vært det siden høsten 2013.

Storø er også dosent på OsloMet, og jobber på institutt for sosialfag.

Storø har blitt medlem av Norsk filmkritikerlag og jobben i juryen i Istanbul filmfestival er hans andre juryoppdrag.

Den første hadde han under filmfestivalen i Tromsø vinteren 2018.

Her er alle hans filmanmelder.

Filmanmeldelser i Khrono strekker seg nesten like langt tilbake som Khrono selv. Storø har skapt en nisje i nisjeavisen og anmelder kvalitetsfilm for kresne akademikere i Khrono.

Anmeldeleriet i Khrono har bidratt til at han nå sitter i jury på den internasjonale filmfestival i Istanbul. Han har også tidligere deltatt i jury under filmfestivalen i Tromsø.

Jan Storø husker godt den første filmen han omtalte i Khrono.

— Det var filmen Blå er den varmeste fargen. En kjærlighetshistorie som foregår i et universitetsmiljø i Paris, forteller Storø.

Les også: Blå er den varmeste fargen

— Linken til Khrono og Khronos lesere var åpenbar, og da redaktør Tove Lie takket ja og ønsket seg mer var vi i gang med et samarbeid, forteller Storø.

Les også: Alle filmanmeldesene til Jan Storø i Khrono

Kritikerlaget og så juryer

Fra 2013 og fram til i dag har det kommet filmanmeldelser i Khrono med større og større hyppighet.

Khronos flmanmelder, jan Storø, på plass i Istanbul.
Khronos flmanmelder, jan Storø, på plass i Istanbul.

— Men: Jeg har jo en ordentlig jobb, og det hender at visninger kolliderer med undervisning og andre jobbaktiviteter. Derfor vil det tidvis være filmer jeg egentlig ville anmeldt som jeg ikke får gjort noe med, så utvalget er ikke alltid så konsekvent som jeg hadde ønsket meg, forklarer Storø.

Det har hele tiden vært målsettingen at filmene jeg omtaler skal være spesielt relevante for denne ansatte og studenter på universiteter og høgskoler.
Jan Storø
Filmanmelder i Khrono. Dosent OsloMet

I løpet av noen år ble det likevel såpass mange publiserte anmeldelser at Storø søkte om medlemskap og ble tatt opp i Norsk filmkritikerlag.

Og når man er medlem her kan det komme andre forespørsler, blant annet om å være jurymedlem.

I vinter var han på Tromsø internasjonale filmfestival og satt i Fipresci-juryen som vurderte de internasjonale filmene der, og de ga prisen til den kinesiske «Angels wear white» som beste film.

Denne uka er han i samme rolle på filmfestivalen i Instanbul.

— Det er spennende å komme til Tyrkia nå og treffe kulturpersonligheter her, og få mer bakgrunn for deres situasjon i dagens Tyrkia, sier Storø.

Anmelder - ikke omtaler eller kronikker

Storø understreker at han har noen kjepphester når han anmelder film i Khrono. En av dem er at han anmelder filmen som film, han bruker ikke filene som knagg for å skrive mer om et spesielt tema.

— Det kan kanskje være litt rart for folk at jeg er opptatt av kameravinkel og andre filmatisk effekter når jeg skriver om Erik Poppes film «Utøya. 22. juli», men det er altså denne filmen som film som jeg mener er oppdraget mitt å skrive om, ikke å skrive kronikk om Utøya og eksempelvis om det burde vært lagd en film og om det var riktig tidspunkt, sier Storø.

Les også: Utøya – så nært det er mulig

— Jeg legger som regel vekt på tre elementer i mine anmeldelser: fortelling, bilder og mennesker. Sagt på en annen måte: Jeg vil vise fram filmens potensiale til å fortelle vesentlige fortellinger om mennesker, gjennom bilder, forteller Storø og han fortsetter:

— Det kan gjerne være en sosialrealistisk ramme for fortellingen, men like gjerne et fantasi-univers. Eller kanskje en kombinasjon. Mitt filmsyn sier også at film er forskning. Gjennom filmfortellingen kan vi utforske temaer på en måte som utfyller den vanlige forskningen. Tenk bare på hvor mye vi finner om kjønn i film. Både i utforskende filmer og grensesprengende filmer, som hjelper oss til å forstå kjønn.

Ikke som alle andre lesere

Khronos lesere er i stor grad ansatte og studenter på universiteter og høgskoler.

— Det har hele tiden vært målsettingen at filmene jeg omtaler skal være spesielt relevante for denne ansatte og studenter på universiteter og høgskoler, sier Storø, og legger til:

— Jeg tror filmanmeldelsene er et bra og litt annerledes innslag i Khrono. Samtidig er det viktig at leserne forstår de valgene jeg gjør i forhold til de filmene jeg velger å omtale. Jeg vil gjerne at det skal ha en viss relevans inn mot sektoren.

Khronos filmanmelder Jan Storø på kontoret hans på OsloMet. Han bruker aldri taklampene på kontoret, og foretrekker små lyskilder. Foto: David Engmo
Khronos filmanmelder Jan Storø på kontoret hans på OsloMet. Han bruker aldri taklampene på kontoret, og foretrekker små lyskilder. Foto: David Engmo

Skriver biografi

Jan Storø skriver ikke bare om film i Khrono.

Han har osgå bdrtatt med mer featurepregde artikler for filmtidsskriftet Z.

I tillegg har han startet et prosjekt som handler om å skrive biografien om den norske filmskaperen Arnljot Berg som hadde sin glansperiode på 1960-tallet.

— Jeg traff Berg en gang, mens jeg var russ. Og han inviterte meg til studioet sitt for å se på at han klippet sin siste film, Bobbys krig. Jeg drømte nemlig om å jobbe med film selv. Slik ble det ikke. Men jeg vil gjerne ta opp tråden og fortelle om Arnljot Berg. Han var en viktig kulturperson på flere arenaer i overgangen mellom et litt lukket femtitalls-Norge og et samfunn som kom mer i kontakt med omverdenen etter hvert som vi ble rikere utover på sytti- og åttitallet, forklarer Storø om sin interesse for Berg.

Storø sier også at han jakter på mer materiale til biografiprosjektet.

— Hvis det er noen der ute som sitter på noe materiale rundt Arnljot Berg og hans virke er jeg veldig interessert i å få tilgang og eller innsyn, sier Storø.

11 forskjellige filmer

Filmfestivalen i Tyrkia arrangeres rett i forkant av filmfestivalen i Cannes.

— Det spennende i Istanbul er at vi får se mange filmer som ikke får den helt store oppmerksomheten i for eksempel Cannes. Festivalen i Istanbul har en lavere stjernefaktor/ glamourfaktor. Den amerikanske dominansen er også fraværende , sier Storø.

Han er også opptatt av et helt annet marked der den amerikanske dominansen er enda større, og det gjelder serier.

— Serier er et spennende format, men her er jo den amerikanske dominansen nærmest total. jeg har ikke sett at dette har vært berørt i særlig grad med kritisk blikk, men den kulturelle påvirkning med slik dominans er ganske massiv, påpeker Storø, som vurdere om kanskje serier også kunne være verdt en anmeldelelse i ny og ne.

I tillegg har han ambisjoner om å se mer på dokumentarsjangeren.

Kulturvalg og filmopplevelser på OsloMet

Jan Storø er for tiden også med i kulturutvalget ved OsloMet og har satt seg som mål å gi ansatte muligheter for litt annerledes filmopplevelser gjennom 4-6 filmarrangementer i året.

— Her vil jeg invitere filmskapere og andre som kan vise film eller deler av en film, og så fortelle om temaene i filmen. Jeg kommer særlig til å invitere filmskapere som holder på å utvikle gode prosjekter, og aller helst unge filmskapere, sier Storø og legger til:

— Jeg tror det kan være interessant for OsloMets ansatte og studenter å møte filmskapere som er midt i prosessen med å lage en ny film. Og jeg tror at filmskaperne vil kunne ha stor glede av å møte et slikt publikum. Vi hadde et flott arrangement med Liv og Nina Barbosa Blad på Kjeller 8. mars, og jeg har allerede invitert dem til å gjenta det i på Campus Pilestredet til høsten.