Studenter fikk bedre psykisk helse av kurs

Publisert - Sist oppdatert
Studenters psykiske helse kan bli bedre av et kurs i blant annet selvmedfølelse. Her illustrasjonsfoto fra studiestart ved <span class="caps">NMBU</span>. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Studenters psykiske helse kan bli bedre av et kurs i blant annet selvmedfølelse. Her illustrasjonsfoto fra studiestart ved NMBU. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Kurs i selvmedfølelse ga studenter bedre mental helse og mindre depresjon, viser studie fra Universitetet i Bergen.

To uker med kurs var det som skulle til for at studenter ved Universitetet i Bergen (UiB) og Norges handelshøyskole (NHH) ble mindre deprimerte og mindre strenge med seg selv, viser en ny studie ifølge forskning.no.

De har snakket med professor ved Institutt for klinisk psykologi ved UiB, Per Einar Binder, som holdt kurset for studentene. Han spør om vi behandler oss selv like godt i vanskelige situasjoner, som vi ville behandlet en venn. 

Lav selvmedfølelse kjennetegnes ifølge forskningsavisen av at du er for streng mot seg selv, noe som sjelden fungerer særlig godt, ifølge professoren.

– Da blir den indre kritikeren nådeløs, sier han til forskning.no.

Samtaler og mindfulness

Når vi pisker oss selv, er det ikke sikkert at vi driver med det vi egentlig synes er viktig her i livet.

Per Einar Binder
Professor, ved institutt for klinisk psykologi, UiB

97 studenter, som meldte seg på selv, deltok på hele kurset og 85 prosent av dem var kvinner. 

Studentenes Helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) har blant annet vist at særlig kvinnelige studenter sliter med psykiske symptomplager.

Les også: Jentene sliter mer enn gutta i studietiden

Under kurset lærte studentene hva selvmedfølelse var over av flere samlinger. I tillegg fikk de mindfulness-øvelser, hvor de skulle lære å gi seg selv positive tilbakemeldinger. Deltakerne skulle også utveksle erfaringer og noen ble intervjuet av forskerne Binder og Førsteamanuensis Ingrid Dundas.

Den indre kritikeren som professor Binder forteller om til forskning.no kommer ifølge ham til uttrykk på to måter:

– Den kan sette i gang skam når stemmen inni deg blir nedvurderende mot deg selv.

– Den andre varianten vekker angst. Det kan få deg til å tenke at noe veldig galt kan skje hvis du ikke gjør det eller det. Studenter føler kanskje dette opp mot eksamen. De tenker kanskje at en dårlig karakter kan føre til flere dårlige karakterer og at det skal gå dårlig med dem, sier han til nettavisen.

Effekt etter 6 mnd

Studien viser at studentene opplevde bedring på alle parametrene de ble spurt om. Seks måneder senere hadde deltakerne færre tegn på angst og depresjon og mer selvmedfølelse, ifølge forskning.no.

Studentene opplevde dessuten at de lettere kunne styre livet sitt ønsket retning – og drev med mindre negativ selvkontroll, ifølge Binder.

– Når vi pisker oss selv, er det ikke sikkert at vi driver med det vi egentlig synes er viktig her i livet. Kanskje vi ikke tar utdannelsen som er best for oss, for eksempel. Noen ganger gjør vi ikke nok av de tingene som er mest berikende for oss, sier Binder til forskning.no.

Fakta

Kvinnelige studenter og psykisk helse

Shot-undersøkelsen fra 2014 viser en urovekkende trend for kvinnelige studenters psykiske helse. 

Andelen som rapporterer symptomer på psykiske problemer har for kvinnene økt med 9 prosentpoeng.

Hos mennene er veksten 3 prosentpoeng.

24 prosent av kvinnene melder om trøbbel, 12 prosent av mannlige studenter. Totalt sliter 1 av 5 studenter med alvorlige psykiske symptomplager.

Kilde: Shot 2014