Er du skikket?

Hva innebærer det å være skikket? Holder det liksom ikke å kunne gå og prate samtidig..?

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvem som helst kan ikke bli hva som helst. Når man velger utdanning følger også et ansvar om å være skikket nok for den kommende jobben. Dette gjelder spesielt profesjonsstudier (bortsett fra lærere, da - de er som kjent late og udugelige).

LES OGSÅ: Bekymret for store mørketall

NSO (Norsk Studentorganisasjon) hadde nylig et heldagsseminar om nettopp skikkethet, og fagpolitisk ansvarlig for studentene ved HiOA mener det er kritisk få saker der studenter blir definert som ikke skikket (jeg vet, jeg tenkte «hæ?» da jeg leste det jeg også… Typisk janteloven ass). Men hva innebærer det å være skikket? Er det liksom ikke nok å kunne gå og prate samtidig nå.

I følge Studentparlamentet handler det å være skikket om:

  1. Samhandlingskompetanse
  2. Selvinnsikt
  3. Ansvarlighet
  4. Kunne arbeide strukturert og systematisk
  5. Etisk kompetanse
  6. Analysekompetanse

Sofie Frøysaa er Khronos uhøytidelige studentblogger. Som lærerstudent og standup-komiker samler hun på gode formuleringer.

[[{"fid":"3235","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][format]":"filtered_html","field_byline[und][0][value]":"","field_image_tags[und]":""},"type":"media","attributes":{"height":"600","width":"450","class":"media-element file-default"}}]]

På fritiden kjemper hun aktivt for at kj-lyden ikke skal dø ut, og som kommende norsklærer vil hun helst tapetsere klasserommet med Ibsen-sitater.

På fredager publiseres nye innlegg fra Sofies univers. Velkommen skal du være! 

Men la oss se litt nærmere på disse kvalitetene. Jeg kan gjerne bruke meg selv som eksempel (raust, jeg vet det), da jeg er lærerstudent og tilhører en gruppe svært mange mener noe om. Og er det særlig én ting som går igjen er det hvorvidt en lærer er skikket eller ei. Dere vet den klassiske, «han/hun kan stoffet sitt, men han/hun klarer ikke å lære det bort».

Men OK. La oss si at jeg har alle de nevnte kvalitetene (synd at beskjedenhet ikke er en del av lista). Er jeg nødvendigvis skikket til å jobbe med barn og unge da? Hvor ble det av relasjonell kompetanse, for eksempel?

Det er klart at det å være en skikket sykepleier er noe annet enn det å være en skikket butikkmedarbeider. Selv om det selvfølgelig hadde vært morsomt om begge yrkesgruppene skulle hatt samme kvaliteter: skikkelig pushy og overivrige sykepleiere som minner om at det er tilbud på bandasjer denne uka. Eller at de ansatte på H&M spør om det går bra og om du trenger å legge deg ned litt. Men sånn serr (som lærer er det viktig med sjargongkompetanse), hadde det ikke generelt vært ganske ålreit dersom alle hadde skikk og bruk inntakt - sånn på det jevne..?

Én ting er å være skikket og profesjonell i en aktuell arbeidssituasjon - men hva med fritiden? Hva med pausene i arbeidstiden? Er det ikke litt ironisk om en sykepleier hjelper en pasient med kols, og så ti minutter senere går hun ut for å ta sæ en røk med Brit fra resepsjonen. Eller hva med læreren som sier «nå vil jeg at du skal rydde vekk mobilen din» (ah, det pedagogiske trikset, «nå vil jeg at du»), og så ti minutter senere sender en snapchat fra lærerværelset.

I et profesjonsyrke inntar man gjerne en profesjonell rolle på jobb. Som lærer må man for eksempel være en tydelig voksenperson, ikke gå rundt og leke kompis med kidsa. Men samtidig - kan rollene bli litt for krampeaktige? Blir vi lært opp til å være et produkt av studiet vi går på? Hvor er kritisk tenkning som kompetanse?

Overvåker vi vår egen profesjon og praksis så mye at når vi endelig tar trikken hjem fra en lang dag på skolen eller jobb, så glemmer vi å se at dama med barnevogn kanskje trenger hjelp til å komme inn på den stappfulle trikken? Er vi så langt inni forsknings- og resultatrapporter at vi ikke enser at vi går midt i sykkelstien, da vi er altfor opptatt med å la hjernen koble ut og passivt bla gjennom newsfeeden på Facebook?

Få med deg tidligere blogginnlegg i Sofies univers:

Pauseunderholdning

04.04.2014: Eksamensnerver? Du vet du har lest pensum litt for lenge i strekk når…

Eksamensperioden kommer snikende, og i tillegg har du arbeidskrav/case-oppgaver som skal gjøres før den tid. Stressfølelsen er i aller høyeste grad tilstede. Et gjennomgående råd til studenter er hvor viktig det er med pauser i lesingen. «Gå deg en tur», «ta et avbrekk og gå på kafé!» Problemet er bare når disse pausene blir litt for lange, og som vi alle vet: at det å gå deg en tur innebærer en tur på Internettet.

Les hele blogginnlegget her.

Den virkelige gullrekka

29.03.2014: Snart er det mai og russetid. Som voksne er det viktig at vi er vårt ansvar bevisst og støtter ungdommen i deres russeaktiviteter. Sofie forklarer hvorfor dette er nødvendig.

Les hele blogginnlegget her.

Det var så vidt jeg orket å skrive dette

21.03.2014: Det kan virke som lærerstudentene har tatt ferie allerede. Men det skulle jo bare mangle.

Les hele blogginnlegget her.

Alt var så mye bedre før

14.03.2014: 2014 er så 2014, ass. Men hva vil dagens studenter egentlig mimre om på reunionparty om tretti år? Sofie har noen teorier.

Les hele blogginnlegget her.

En mørk affære

07.03.2014: Det er 8. mars, og i den anledning har jeg tatt meg en tur på nettet for å se hva mannen i gata mener om kvinnedagen og feminismebegrepet. Overraskende nok, ble det en mørk affære.

Les hele blogginnlegget her.

Hva er greia med OL, liksom?

21.02.2014: Jeg er veldig glad i akademiske briller, men ikke fullt så glad i OL. I forbindelse med OL har HiOA invitert studenter og ansatte til å følge sendingene med akademiske briller. Jeg er veldig glad i akademiske briller, men jeg er ikke fullt så glad i OL. Derfor skulle jeg ønske at HiOA kunne hatt et alternativt tilbud - ja rett og slett tilpasset undervisning for oss som ikke bryr oss om OL (med mindre det bare er meg, da).

Les hele blogginnlegget her.

Finner du deg selv?

14.02.2014:  Allerede i fadderuka oppstår gruppedynamikken. Hvem er du i klassen?

Les hele blogginnlegget her.

Bortgjemt eller bortskjemt?

07.02.2014: Det nye studiebarometeret viser at høgskoler og universitet har et forbedringspotensiale. Se spørsmålene som studentene burde fått.

Les hele blogginnlegget her.

«Sosiale» medier

31.01.2014: HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.

Les hele blogginnlegget her.

Skjerp deg!

24.01.2014: På dannelseseminaret ble det hevdet at vi må ta mer hensyn. Mora di jobber tross alt ikke her.

Les hele blogginnlegget her.

Nytt år, nye arbeidskrav

17.01.2014: Vi er godt i gang med 2014, og folk skriver at vi «lever tross alt i 2014» for fullt i kommentarfeltene (alltid et grundig og hardtslående argument - lurer på om folk skrev det før Kristus også? Sokrates bare «herregud (eller, det sa han kanskje ikke), hva er greia med at jeg må tømme et giftbeger? Vi lever tross alt i 298 år f. Kr»).

Les hele blogginnlegget her.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS