NTNU får pris for godt omdømme. Disse er blant landets mest anonyme

Mens NTNU igjen er tildelt Ipsos omdømmepris, blir fem andre universitet og høgskoler vurdert som noen av de «mest anonyme» virksomhetene de undersøker.

Glad prisvinner: Retkor Anne Borg takker alle studenter og ansatte for å bidra til å gjøre NTNUs omdømme så godt.
Publisert Oppdatert

Etter å ha kartlagt 95 etater, 106 bedrifter og 51 organisasjoner ble konklusjonen fra Ipsos at NTNU er best på omdømme.

— Veldig gledelig og en inspirasjon for oss, sier rektor Anne Borg til NTNU nyheter.

Rektor mottok prisen onsdag med følgende begrunnelse:

«Vinneren har hatt en jevn positiv utvikling av sitt omdømme siden vår første måling i 2004 og frem til i dag. Andelen av befolkningen som har meget eller ganske godt inntrykk av dem i år, er den høyeste vi har målt og ligger 20 prosentpoeng høyere enn i 2004

Ifølge Ipsos er NTNU et godt stykke foran andre institusjoner av samme kategori. De ligger 14 prosentpoeng foran nummer to.

Det er Norges idrettshøgskole som kommer på andreplass blant de 15 universiteter og høgskoler når det gjelder totalinntrykk. På tredjeplass havner Norges Handelshøgskole. Topp tre-lista ser dermed likedan ut som da samme undersøkelse ble foretatt i 2020.

— Blant de mest anonyme

I motsatt ende nevner Ipsos fem universiteter og høgskoler:

— En rekke universiteteter og høyskoler er blant de mest anonyme virksomheter vi måler. Dette gjelder for Universitetet i Sørøst-Norge, Høyskolen Kristiania, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Agder og Høgskolen i Innlandet, skriver Karen Lillebø i Ipsos i en e-post til Khrono.

— Kanskje anser disse at deres oppgave er å skulle nå ut til befolkningen i egen region og ikke i hele landet? Alle disse gjør det naturlig nok bedre i regionen de holder til i, sier Lillebø.

De to største universitetene i Norge etter NTNU, er Universitetet i Oslo (UiO) og Universitetet i Bergen (UiB). UiO ligger på fjerde plass og UiB på sjuende plass blant de 15 høgskolene og universitetene.

Mer utførlig informasjon om alle universiteter og høgskoler vil ikke Ipsos gi siden de selger rapporten til de virksomheter de måler.

Ingen har dårlig inntrykk

Ifølge begrunnelsen fra Ipsos er det nesten ingen som har dårlig inntrykk av NTNU. 71 prosent av den norske befolkningen har et godt totalinntrykk av årets vinner. En høy andel som har godt inntrykk, oppgir at inntrykket er «meget godt».

At NTNU gir et stadig bedre inntrykk, skyldes at stadig flere har kjennskap til og kunnskap om NTNU, ifølge prisutdeleren.

– Det er kvaliteten på utdanningene, forskningen og formidlingen som avgjør hvor godt omdømme et universitet har. Kvaliteten er summen av innsatsen hver enkelt student og ansatt legger ned hver eneste dag. Som rektor deler jeg derfor prisen med alle som studerer, forsker, utdanner og jobber med andre oppgaver ved NTNU, og jeg vil si tusen takk til dere alle, sier Anne Borg til NTNU nyheter.

Det er 19. gang Ipsos gjennomfører denne profilundersøkelsen.

Powered by Labrador CMS