Nestleder i SAIH, Sunniva Folgen Høiskar, uner lanseringen av rapporten «An Excluding Consensus». Foto: SAIH

Ønsker seg en lånekasse for utvikling

Kampanje. Utviklingsministeren og Lånekassen må sammen gjøre noe for at høyere utdanning skal bli tilgjengelig for flere verden over, mener SAIH.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) og Norsk Studentorganisasjon (NSO) vil gjennom kampanjen «The Perfect Couple» oppfordre utviklingsministeren og Lånekassen til å sammen gjøre noe med at ungdommer verden over blir forhindret fra å ta høyere utdanning, på grunn av høye skolepenger og manglende låneordninger.

Dersom vi skal nå bærekraftsmålene trenger vi å satse på høyere utdanning globalt.

Sunniva Folgen Høiskar

Som en del av kampanjen ble rapporten «An Excluding Consensus» lansert av SAIH og Norsk Studentorganisasjon (NSO) denne uken.

— Dersom vi skal nå bærekraftmålene trenger vi å satse på høyere utdanning globalt, sier Sunniva Folgen Høiskar, nestleder i SAIH.

— Norge bør gå i front for en helhetlig satsing på utdanningsløpet, og anerkjenne at høyere utdanning er et utviklingspolitisk verktøy som kan bidra til å bekjempe global ulikhet, sier hun videre.

Foreslår ny lånekasse

SAIH mener at løsningen er «Lånekassen for utvikling», et nytt program som SAIH foreslår at Norad etablerer under Kunnskapsbanken.

— Her i Norge er Lånekassen viktig for å sikre rettferdig og lik tilgang til høyere utdanning. Lånekassen har bidratt til at høyere utdanning har gått fra å være et privilegert gode for de få til å være tilgjengelig for alle, uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn, skriver SAIH i en pressemelding.

Ifølge rapporten «An Excluding Consensus» trenger flere lav- og mellominntektsland tilstrekkelige og rettferdige støtteordninger som sikrer reell tilgang til høyere utdanning for mindre privilegerte grupper.

— Ikke alle land har råd til en lånekasse, men ingen land har råd til å la høyere utdanning være et elitegode. For å kunne finansiere slike viktige fellesgoder må skattesystemene forbedres, og gode lån- og stipendordninger må på plass», skriver Beathe Øgård, leder i SAIH og Håkon Randgaard Mikalsen, leder i NSO i et innlegg.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS