Timothy Spall spiller J.M.W Turner. Foto: Simon Mein/SF Norge Foto: Simon Mein
Like før det moderne
Fredag 9. januar har filmen om den kjente britiske maleren J.M.W Turner sine siste år norgespremiere.
I vakre bilder lar Mike Leigh oss oppleve mennesker i London for drøye ett hundre og seksti år siden. Noen vanlige mennesker. Noen uvanlige. En av de uvanlige er filmens hovedperson, maleren og tegneren J.M.W Turner, som levde mellom 1775 og 1851.
Det dreier seg om filmen «Mr. Turner», som har Norgespremiere 9. januar. Filmfortellingen konsentrerer seg om Turners siste år. Han er en feiret maler. Særlig kjent for å håndtere lyset på sine lerreter. Han er i ferd med å bli mer eksentrisk. Og han lever i mer eller mindre nære samspill med sine nærmeste – og med Londons kulturelle og politiske elite.
London på 1830 – 1840 tallet må ha vært en av de viktigste arenaene for brytningen mellom det nye og det gamle, mellom bondesamfunnet og storbysamfunnet. Vi befinner oss i Charles Dickens London. Den var verdens største by i store deler av århundret. Her så vi framveksten av jernbanelinjer som gjorde at befolkningen kunne transporteres over store strekninger til og fra arbeid. Men denne byen hadde også mange fattige, og flere epidemier raste. Midt i århundret døde halvparten av byens barn før sin femårsdag.
I denne perioden er modernismen allerede godt plantet i vår idehistorie. Politikken søker det nye. Men, sett med nåtidens briller, det moderne prosjektet hadde mer i sine gjemmer; de store teknologiske endringene hadde ennå ikke funnet sted. Det er i denne tiden vi finner Turner. Maleren som brøt med historismens malerideal, og utviklet det moderne landskapsmaleriet.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!