De tre produktdesignerne fra HiOA, Bjørn van den Berg, Rebekka Joachimsen Røed og Gina Heltorp Andersen, er alle tre på magasinet Wallpaper* sin liste over neste års unge, lovende designtalenter.

Hotte HiOA-talenter

Kun tre unge talenter fra Norge er på lista når anerkjente Wallpaper* magazine kårer de heteste designtalentene for 2015. Alle tre er studenter fra produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en årrekke har det toneangivende britiske trendmagasinet Wallpaper* rettet søkelyset mot nyutdannede, fremadstormende designtalenter i årets første utgivelse. Med magasinets Graduate Directory er 2015s januarnummer, som nå er å finne i norske bladhyller, intet unntak.

Og blant de toogtyve unge, lovende designere som magasinets redaksjon mener man bør følge med et øye eller to i 2015, finner man tre HiOA-studenter. Det er Institutt for produktdesign på Høgskolen i Oslo og Akershus alene om i Norge.

— Satt ut

— Jeg ble ordentlig satt ut da de tok kontakt med meg. Jeg turte nesten ikke fortelle det til noen før jeg holdt papirmagasinet i hånden, forteller Rebekka Joachimsen Røed.

Hun hadde egentlig lagt Braathen (bildet under) «litt på is». Den blå og grønne sofaen med de mange putene ble til i samarbeid med møbeltapetserer Camilla Frøysadal på Gjettum i Bærum.

 Tar det med som en bekreftelse på at det man driver med er noe.

Gina Heltorp Andersen

Braathen var Rebekkas avsluttende bacheloroppgave på produktdesignstudiet våren 2014. Nå lyser den opp side 125 i det som mange betegner som verdens viktigste designmagasin.

WALLPAPER-UTVALGT: Sofaen Braathen av Rebekka Joachimsen Røed. Foto: Geir Foshaug

Bachelor med mersmak

— Camilla er veldig løsningsorientert og har et enormt pågangsmot. Samarbeidet med henne og erfaringene med bacheloroppgaven var så inspirerende og ga såpass med mersmak at jeg bestemte meg for å utdanne meg til møbelsnekker, avslører Rebekka.

I mellomtiden fikk prosjektet Braathen vente, tenkte hun. Men plutselig var det en epost fra en britisk navnesøster i det verdenskjente bladet i innboksen hennes. Kanskje er det en framtid for Braathen. 

— Sofaen er nok egentlig for prototype å regne. Naturgummien som er brukt til fylle putene med gjorde den dessverre litt for myk. Veldig god å sitte i altså, men litt for myk. Vi må nok justere produksjonsmetodene litt, men vi lagde også en fiktiv produksjonsplan, så hvis det viser seg at noen er interessert, så…

Rebekka trekker på skuldrene. Stoltheten skinner igjennom. Hun hadde stor tro på prosjektet, og la ut nærmere 10.000 kroner i materialkostnader av egen lomme. Og det er blant annet bruken av naturlige materialer som tente det britiske trendmagasinet. «En studie i bærekraftige produksjonsmetoder», kaller de Braathen.

— Verdifull eksponering

— Oppslaget er en bekreftelse på at jeg tenkte og gjorde noe riktig, smiler Rebekka.  

Bjørn van den Berg og Gina Heltorp Andersen er også å finne i magasinets liste over «the hottest young talents in the field of design». De gikk begge ut med en master i produktdesign i 2014. Begge to har allerede fått henvendelser på bakgrunn av kåringen i magasinet.

— Dette er jo et sted man blir sett. Og som frilanser er det jo ekstremt viktig med oppmerksomhet.

Den fargerike klistrelappholderen som vekket Wallpapers oppmerksomhet var en del av Bjørns masteroppgave. Han tror magasinet falt for det grafiske i produktet – og tror heller ikke det skader at «Circus», som han har kalt den, gjør seg godt på bilder.  

WALLPAPER-UTVALGT: Klistrelappholder Circus av Bjørn van den Berg. Foto: Jeanette Teigen

— Jeg har et produkt som skaper en opplevelse i farger. Kanskje var det det de falt for.

Gina merker det på LinkedIn

I likhet med Rebekka trekker også Gina fram bekreftelsen det gir å være blant de utvalgte.

— Som nyutdannet, leter man etter en retning. Hva slags designer skal jeg bli? Da er jo denne oppmerksomheten noe man tar med seg som en bekreftelse på at det man driver med er noe. Og så kan man håpe det gir noen muligheter.

Gina ønsker å jobbe videre med «Pablo», som hun har kalt speilet sitt, hvis sjansen byr seg. Skrittet videre vil være å finne noen å samarbeide med, og sammen komme frem til hensiktsmessige produksjonsmetoder. Kanskje kan oppmerksomheten Wallpaper vier henne føre noe med seg.

WALLPAPER-UTVALGT: Speilhyllen Pablo av Gina Heltorp Andersen. Foto: Geir Foshaug

— Jeg har i hvert fall fått noen nye LinkedIn-kontakter etter oppslaget, ler hun.

Var på hugget

— Dette er jo helt fantastisk, utbryter instituttleder Gunnar H. Gundersen og blar seg gjennom glanset papir.

— Har du sett?!

Ingen annen norsk utdanningsinstitusjon er representert i oversikten, og i antall fremhevede talenter, troner HiOA helt på topp sammen britiske Royal College of Art og nederlandske Design Academy Eindhoven.

Instituttlederen ønsker ikke å spekulere i hvorfor det ikke finnes flere norske institusjoner på listen, og vil heller trekke fram betydningen av at produktdesignutdanningen på Kjeller og studentene omtales i magasinet.

— Vi hadde anledning til å være på hugget da magasinet tidlig i høst etterlyste talenter. Det er klart det er en verdifull anerkjennelse og suveren reklame for alle parter, ikke minst for utdanningen.

— Krevende å være ung designer

Gundersen trekker fram materialkunnskap og -kvalitet sammen med langt utviklede evner til prototyping som noen av styrkene til produktdesignerne som utdannes ved HiOA. Han ønsker ikke å helle kaldt vann i årene på de tre «hotte» utvalgte, men understreker at hverdagen for unge designere er krevende.

— Priser og kåringer er stas, men sjelden blir du langvarig mett i magen av dem. Det er hardt arbeid å være ung, nyutdannet designer. Vi på instituttet prøver så godt vi kan å følge med avgangsstudentene våre, også etter endt utdanning, og hjelper dem med det vi kan.

Instituttleder Gundersen trekker også fram hospiteringsordningen, som innebærer at tidligere studenter kan få låne instituttets verksteder, og pågående arbeid med å etablere alumninettverk for produktdesignere fra HiOA, som eksempler på hvordan Institutt for produktdesign prøver å følge opp de ferskeste.  

For ordens skyld: Ginas speil «Pablo» er på listen som Wallpaper* har lagt ut på side nettsider, men er ikke omtalt i papirutgaven. Speilet ble skadet på vei til fotografering i London, og kunne dermed ikke avbildes.

Artikkelen er også publisert på hioa.no.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS