Lite praksis svekker studiekvaliteten

Publisert - Sist oppdatert
null Foto: Benjamin A. Ward/HiOA

null Foto: Benjamin A. Ward/HiOA

Vi utdanner i dag realister og teknologer med lavere kompetanse enn de kunne hatt, fordi praksis i undervisningen er fraværende, skriver leder i Tekna student, Karen Ane F. Skjennum.

Vi står i dag ovenfor en rekke utfordringer knyttet til energi, helseteknologi og klimatilpasning. For å løse disse utfordringene trenger vi dyktige teknologer og realister. Dessverre utdanner vi i dag realister og teknologer med lavere kompetanse enn de kunne hatt, fordi praksis i undervisningen er fraværende. Likevel ble realfag- og teknologistudier også i år glemt i statsbudsjettet. Det taper samfunnet på.

Praksis er viktig for å forstå teori. Laboratorieøvinger, realistiske jobbcaser, praksisperioder og andre studentaktive læringsformer gir studentene forståelse av hva som ligger bak teorien, og hvordan teorien kan brukes i det virkelige liv. I Studiebarometeret 2016 kommer det frem at studenter innen teknisk-naturvitenskapelige fag melder om størst bruk av forelesninger som undervisningsform. Praksis, laboratoriebruk og andre studentaktive læringsformer kommer dårlig ut.

Det hadde blitt reaksjoner om sykepleiere eller leger fortalte at de bare har tilegnet seg kunnskapen teoretisk – uten pasientkontakt eller praksis. Teknologer og realister som konstruerer bruer, utvikler nye materialer eller er fremtidens forskere på antibiotikaresistens, kan komme seg gjennom store deler av utdanningen uten praksis. Det bør bekymre flere enn politikerne.

Regjeringen skal ha skryt for god satsning på realfag i grunnskole og videregående skole. Mange spennende prosjekter har blitt startet opp for å øke interessen for teknologi og realfag blant barn og unge. Den helhetlige satsningen uteblir. Møtet med teoritunge timer i overfulle forelesningssaler på universiteter og høgskoler innbyr ikke til læring, og trolig er læringsutbyttet mindre enn det kunne vært.

Hvem skal skape verdiene og arbeidsplassene i fremtiden? Behovet for ny teknologi er umettelig. Tekna Student savner et tydelig investeringsløft som muliggjør studentaktive læringsformer, samt oppdatert infrastruktur på laboratorier og i undervisningsrom. Regjeringen må ta Norges fremtid på alvor. De beste teknologene og realistene utdannes når studentene blir utfordret og aktivisert gjennom undervisningen. Det tjener samfunnet på.

Tekna Student savner et tydelig investeringsløft som muliggjør studentaktive læringsformer.

Karen Ane F. Skjennum
Leder Tekna Student
debatt

Har du noe på hjertet?

Send oss et debattinnlegg, en kronikk eller en meningsytring. Alle innlegg signeres med fullt navn og tittel.

Trakassering. Rektor på Universitet i Oslo, Svein Stølen forteller at han er rystet i kropp og sjel av det omfanget av seksuell trakassering som nå avdekkes.

Mens studenter kommer og går, bidrar organisasjonskonsulentene i studentpolitikken tilkontinuitet. Det gjør dem helt sentrale i studentdemokratiet, skriver Irene Felde Olaussen ved Høgskolen i Østfold.

Ethvert vedtak i enhver organisasjon virker bare til det gjøres et annet vedtak, skriver førsteamanuensis emeritus Håkon Stødle, som mener kunstfakultetet på UiT bør forbli eget fakultet.