Vil gjøre undervisning like kult som forskning

PublisertTorsdag, 5. oktober 2017 - 16:16-OppdatertTorsdag, 5. oktober 2017 - 16:16
Vigdis Vandvik (i midten) er senterleder for bioCEED, senter for fremragende utdanning.
Kritikk. Vigdis Vandvik, biolog og senterleder for bioCEED, senter for fremragende utdanning, vil at akademikere skal ta kritikk rettet mot undervisning på samme måte som kritikk rettet mot forskning.

Ved bioCEED, senter for fremragende utdanning, vil senterleder Vigdis Vandvik gjøre det lettere for undervisere å ta imot kritikk.

— Vi har møtt en del skap-undervisere, som følte at det ikke var stuerent i akademia å være for glad i å undervise, sier Vigdis Vandvik til programleder Emilie Valebjørg i første episode av NOKUT-podden, en månedlig podkast utgitt av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).

— Hvis du er kul i akademia, så skal du liksom sukke og stønne litt over studentene, fortsetter Vandvik.

Kritikk satt i system

Hun mener akademikere er veldig gode på å ta kritikk på forskningen sin, men når det kommer til undervisning, er det fort gjort å ta noe personlig.

— Akademia er kritikk satt i system. Når du kommer med et forskningsresultat eller en teori, så kritiserer kollegene dine det du har gjort, sier hun.

Når det kommer til undervisning, derimot, er man ikke så glad i kritikk, ifølge henne.

— Jeg tror det handler om profesjonalitet. På forskningssiden er vi profesjonelle og vet mye om metoder og hvilke metoder vi bruker ut fra faglige begrunnelser, mens på undervisningssiden, så forventes det at du kan undervise fra første dag på jobb. Du får kanskje litt opplæring i begynnelsen, men sammenlignet med den opplæringen du får i forskningsmetode er det veldig lite, mener hun.

Derfor kan kritikken fort føles personlig, tror professoren.

— Når vi ikke er profesjonelle, da velger vi undervisningsmetoder utfra hvordan vi tror det skal være, og da blir det fort forelesning. Så gjør man det samme i år etter år, og hvis man får kritikk for måten man gjør det på, føles det ofte mye mer personlig fordi vi ikke har valgt metoden bevisst. Da oppfatter man det som kritikk på person mer enn kritikk på metode. 

Vil fagfellevurdere undervisning

Vandvik sier ønsket er at forelesere i framtida kan vurdere undervisningsmetodene til kolleger.

— Vil at det skal bli normalt å gå inn og se på hverandres undervisning, men vi er opptatt av at det skal skje i en frivillig prosess, ikke som et påtving ovenfra, sier hun.

Hun sier at hvis de vil gjøre studieprogrammene bedre, vil det lønne seg å gjøre alle litt bedre.

— Vi tenker at vi vil få utrolig mye igjen for å løfte alle litt, i stedet for at noen få skal bli strålende. Derfor fokuserer vi på de små tingene du kan gjøre bedre, sier Vandvik.

— Vi har mer tro på evolusjon enn på revolusjon - vi er jo biologer.

 

Fakta

Senter for fremragende utdanning

Prestisjeordning for utdanning, opprettet i 2010.

Status som Senter for fremragende utdanning (SFU) tildeles av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).

SFU-status tildeles for fem år, med mulighet for forlengelse i ytterligere fem år etter en midtveisevaluering.

I dag er det 8 sentre som har status som SFU:

  • bioCEED
  • CCSE
  • CEFIMA
  • CEMPE
  • engage
  • ExcITEd
  • MatRIC
  • ProTed

NOKUT-podden

Podkast utgitt av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).

Første episode kom 4. oktober.

Hver episode varer rundt 20 minutter, og utkommer månedlig.

Av Emilie Valebjørg.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Senter for fremragende utdanning

Prestisjeordning for utdanning, opprettet i 2010.

Status som Senter for fremragende utdanning (SFU) tildeles av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).

SFU-status tildeles for fem år, med mulighet for forlengelse i ytterligere fem år etter en midtveisevaluering.

I dag er det 8 sentre som har status som SFU:

  • bioCEED
  • CCSE
  • CEFIMA
  • CEMPE
  • engage
  • ExcITEd
  • MatRIC
  • ProTed

NOKUT-podden

Podkast utgitt av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).

Første episode kom 4. oktober.

Hver episode varer rundt 20 minutter, og utkommer månedlig.

Av Emilie Valebjørg.

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Nikab. I Norge viser vi vårt ansikt. Og vi viser kanskje vårt sanneste ansikt når vi på autoritært vis vil bestemme hvordan folk skal kle seg, mener forfatter og lærer Assad Nasir. 
Meninger · Nikab. Forbud mot ansiktsdekkende hodeplagg gjør at brukerne effektivt blir stengt ute fra akademia, skriver seks bekymrede studentledere i dette innlegget.  
Meninger · Trakassering. Universitetet i Stavanger har gitt professor Nils Rune Langeland undervisningsfri i ett år som straff. Stipendiat Vibeke Narverud Nyborg er foruroliget ikke bare av saken, men også av ringvirkningene universitetets behandling kan få. 

Campus

Samfunn