Leder for Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Rune Keisuke Kosaka, skal dele ut prisen for årets underviser 31. august.

Finalistene som kan bli årets underviser på HiOA

Nå har studentjuryen til Årets foreleser-prisen på Høgskolen i Oslo og Akershus valgt ut sine fem finalister. De hadde imidlertid bare en fjerdedel å velge blant sammenlignet med fjoråret.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvert år kårer Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) årets underviser, på vegne av høgskolens vel 20.000 studenter.

Prisen deles ut av en studentjury på tilsattedagen 31. august. Årets finalister er spredt på alle høgskolens fire fakulteter, to av dem fra Fakultet for teknologi, kunst og design.

Det har i år kommet inn 84 nominasjoner på 28 undervisere som studentene mener har utmerket seg. Dette er betydelig lavere enn i 2016 da 109 ble nominert av 326 nominasjoner.

Les om 2016: Interessant at høgskolelektorene dominerer

Veldig dyktige undervisere

Jeg har kun lest begrunnelsene, men jeg synes de virker som veldig dyktige
undervisere.

Rune Keisuke Kosaka

Dette er gøy. Jeg føler meg som en vinner allerede.

Åsmund Hermansen

Leder av Studentparlamentet ved HiOA, Rune Keisuke Kosaka, mener antallet nominerte er resultatet av at man ikke har profilert prisen like hardt denne gangen.

— Studentmassen har en relativt kort kollektiv hukommelse, så dersom man ikke får ut informasjon hvert år så mister man moment, sier han, og legger til at det er synd dersom dyktige undervisere ikke har blitt nominert fordi studentene ikke har vært klar over muligheten.

Les også: Årets underviser 2016: Roger Hansen

— Hva synes du om finalistene?

— Jeg har kun lest begrunnelsene, men jeg synes de virker som veldig dyktige undervisere. Det er i tillegg gøy med spredning mellom fakultetene både blant finalistene og de 28 nominerte, sier studentlederen, og legger til at han gleder seg til utdelingen:

— Det er gøy å dele ut prisen og hedre dyktige undervisere, spesielt fordi man får lov til å gjøre det foran en forsamling av undervisere. Jeg håper den kan være til inspirasjon til for andre.

Føler meg som en vinner allerede

Førsteamanuensis Åsmund Hermansen er en av de fem finalistene og underviser i forskningsmetode ved Institutt for sosialfag. Han synes det er en ære å bli nominert av studentene sine.

— Ja, dette er gøy. Jeg føler meg som en vinner allerede, sier han til Khrono.

Han har undervist mye i metode tidligere, men har nå undervist på master i sosialfag for første gang.

— For oss som forelesere er det en motivator at studentene setter pris på undervisningen vi gir, i mitt tilfelle det at jeg har prøvd litt nye undervisningsformer som jeg tror studentene har satt pris på.

— Så du skal ikke ligge på laurbærbladene og nyte æren dersom du vinner?

— Nei, sier han og ler.

— Anerkjennelsen fra studentene betyr utrolig mye. Det er morsomt å forske, men der venter man gjerne et år på tilbakemeldinger, så eventuell publisering som man kan nyte litt. I undervisning får man umiddelbar respons. Det er gøy å se at studentene vokser og får forståelse. Jeg vil teste ut masse og dette er egentlig bare motiverende for å gjennomarbeide det enda mer, fortsetter han, og legger til at det er mange løsninger som er enkle grep, men som kan gjøre store forskjeller.

Årets finalister

Av de 28 nominerte har juryen valgt ut fem finalister.

Geir Martinussen, høgskolelektor i matematikk ved grunnskolelærerutdanningen. Juryen har fremhevet fra begrunnelsen:

«Underviseren kommer særdeles godt forberedt til undervisningen. Han vet nøyaktig hva han skal gjøre, hvilken slide som dukker opp under forelesningen og hvordan han skal formidle stoffet på best mulig måte – alt er planlagt til fingerspissene.»

Gitte Skjønneberg, høgskolelektor og underviser innen tekstil, søm, silketrykk og grafitti ved Institutt for estetiske fag. Juryen har fremhevet fra begrunnelsen:

«En fabelaktig lærer med et stort varmt hjerte!»

Marianne Molin, førsteamanuensis og underviser i grunnleggende forskningsmetode ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid. Juryen har fremhevet fra begrunnelsen:

«En formidabel formidlingsevne og et stort engasjement innenfor fagområdet sitt.»

Mira Randahl, førsteamanuensis og underviser på forkurs i matematikk ved Institutt for informasjonsteknologi. Juryen har fremhevet fra begrunnelsen:

«Jeg hadde aldri trodd jeg skulle klare å lære så mye på ett år. Hun er den beste læreren jeg noen gang har hatt!»

Åsmund Hermansen, førsteamanuensis og underviser i forskningsmetode ved Institutt for sosialfag. Juryen har fremhevet fra begrunnelsen:

«Er veldig tilgjengelig og svarer fort på spørsmål på emnets facebookside og på mail. Går den ekstra mila for studentene ved å lage e-forelesninger av undervisningen i kortfattet form.»

Litt synd med ren kvinnejury

Juryen har bestått av studentene Christina Ellingsen (Fakultet for teknologi, kunst og design), Ida Karoline Kjønsberg (Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier), Sabina Rønsen (Fakultet for samfunnsvitenskap), Kjerstin Teigen (Fakultet for helsefag), Kristina Klakegg (Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo) og Helene Kongerud (Studentparlamentet).

— Hva synes du om at det har vært bare kvinner i juryen?

— Det har jeg ikke tenkt på, svarer studentleden Kosaka, og fortsetter:

— Det er litt synd, men samtidig er det fem forskjellige valgforsamlinger som har ført til det resultatet. Nestleder i parlamentet skal sitte der, samt representanter valgt på allmøtene på fakultetene. Man kunne ha påvirket det på hvem man hentet inn fra UiO.

Prisen deles ut på tilsattedagen 31. august.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS