Illustrasjonsfoto. Foto: Henriette Dæhli

Ta ansvar for gode lærebøker

Det bør gis aksept for at utarbeidelse av lærebøker er en legitim måte å bruke FoU-tiden på, skriver professor Hanne Svarstad fra Høgskolen i Oslo og Akershus, i dette innlegget.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lærebøker. Jeg støtter engasjementet til Anders Breidlid og Curt Rice: Studentene fortjener gode lærebøker, og noen må sørge for at disse bøkene skrives. Det bør bli slutt på at ansvaret ene og alene hviler på ansatte i U&H-sektoren som en fritidsaktivitet ved siden av alle våre pålagte oppgaver med undervisning, forskning og administrasjon. Tid bør tildeles lærebokforfattere, og instituttene bør få dekket kostnadene.

På sitt beste gir lærebøker engasjerende og innsiktsfull formidling av forskningsbasert kunnskap. Hvem innen universitets- og høgskolesektoren kan med hånden på hjertet si at pensum innen faget deres domineres av slike bidrag? I fjor satte Khrono søkelys på en lite tilfredsstillende situasjon innen sykepleieutdanningen og med opprørte studenter. Dette er forhold som ikke ser ut til å bekymre Terje Lohndal og Vidar Røeggen. Likevel har de rett i at mange av lærebøkene ikke utgjør forskningsbidrag, og at disse derfor ikke bør gis såkalte NVI-poeng.

Gode og forskningsformidlende lærebøker er imidlertid gull verdt for studentene. Derfor går jeg inn for en egen finansieringsordning for det tidkrevende arbeidet som ligge bak slike bøker. Dette bør komme på plass så raskt som mulig.

På Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus er kravene for tildeling av tid til forskning og utvikling nå under vurdering. Det nye forslaget innebærer at dyktige lærebokforfattere risikerer å miste sin FoU-tid fordi deres bidrag ikke verdsettes. Her vil det være enkelt å få inn en viktig endring.

Det bør gis aksept for at utarbeidelse av lærebøker er en legitim måte å bruke FoU-tiden, og med en verdsetting på linje med forskningspubliseringer. I så fall vil LUI gå foran med et godt eksempel. Kunnskapsdepartementet honorerer lærestedene for produksjon av forskningspubliseringer. De bør også se sitt ansvar for produksjonen av forskningsformidlende lærebøker.

På sitt beste gir lærebøker engasjerende og innsiktsfull formidling av forskningsbasert
kunnskap.

Hanne Svarstad

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS