Kristin Skogen Lund snakket for studenter under næringslivsdagene i p35 på HIOA. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

NHO svarer NIFU: Vi kunne vært mer presise

Dette bildet er sammensatt, men vi ser at vi kunne vært mer presise på begrepsbruken, skriver administrerende direktør i NHO, Kristin Skogen Lund.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forsker Liv Anne Støren og direktør Sveinung Skule ved NIFU uttrykker bekymring i Khrono 5. januar for at NHO bruker feil tall i debatten om kapasitet i høyere utdanning. Dette bildet er sammensatt, men vi ser at vi kunne vært mer presise på begrepsbruken.

NHO er opptatt av utviklingen i antall studieprogrammer på masternivå. NIFU har selv undersøkt dette i perioden 2004-14. De skriver at tre fagområder skiller seg ut med en særlig stor økning i antall mastergradsprogram; humanistiske og estetiske fag, lærerutdanning og pedagogikk, samt helsefag.

80 prosent av økningen i antall mastergradsprogram har kommet innen disse tre fagområdene. Relativt sett har det vært stor økning også for økonomi, administrasjon og samfunnsfag. For teknologifagene har det vært relativt liten økning, for matematisk-naturvitenskapelige fag er tallet omtrent uendret. At vi finner så liten økning for disse fagområdene kan skyldes omorganisering og sammenslåing av studieprogram og viser ikke nødvendigvis utviklingen i det reelle aktivitetsnivået, ifølge NIFU

NHO mener vi trenger mer sentral styring av studieprogrammene og en mer overordnet nasjonal plan for hvordan de ulike studiestedene skal spesialisere seg framover. Og skal vi ha tilstrekkelig kvalitet på dagens utdanninger, må vi også konsentrere ressursene om færre studieprogrammer. En reduksjon til færre programmer kan skje gjennom større konsentrasjon av studenter og fagmiljøer. Det må ikke nødvendigvis skje gjennom å legge ned mange utdanninger. Men det kan bety at flere studieprogrammer bør slås sammen som et ledd i den pågående strukturreformen.

Vårt andre poeng er at vi i Norge har færre studenter innenfor teknologi og realfag enn land det er naturlig å sammenlikne seg med. Teknologikompetanse er grunnlaget for å skape nye bedrifter og jobber innen høyteknologiske områder. Vi må derfor stimulere flere unge til å satse på realfag og teknologi gjennom insentiver og ved satsinger som «Jenter og teknologi».

Bildet er sammensatt, men vi ser at vi kunne vært mer presise på begreps-
bruken.

Kristin Skogen Lund

Se alle innleggene i NHO-debatten.

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS