Nord universitet er bekymret for å få et dårlig omdømme

PublisertTirsdag, 3. januar 2017 - 19:22-OppdatertOnsdag, 4. januar 2017 - 15:01
Kvalitet. Prosessen som handler om Nord universitet sine kvaliteter som universitet kan gi Nord et urettmessig dårlig omdømme, mener rektor Bjørn Olsen.

Kunnskapsdepartementet har stilt nye og strengere krav til universitetsstatus, og Nord universitet har store utfordringer med å fylle disse kriteriene, viser NOKUTs innledende tilsyn av universitetsstatusen.

På sitt styremøte 8. desember vedtok styret i NOKUT at universitetet får tid fram til 2018 på å få til forbedringer. Da skal Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomføre et ordinært tilsyn på universitetet.

Les også: Må betre kvalitet for framleis å vere universitet

Nå uttrykker rektor Bjørn Olsen at han er redd for at universitetets omdømme svekkes av NOKUT-prosessen.

— Vi rammes av det veide gjennomsnitt, sier Olsen til Rana Blad (artikkel bak betalingsmur. red. anm.)

Og overfor avisen forklar han dette med at Nord universitet har en spesielt stor andel profesjonsutdanninger, sammenlignet med de andre universitetene. 

Fikk ett år på seg

NOKUT ga universitetet ett år på å gjennomføre dette før de varsler tilsyn av kvalitetssystemet deres og eventuelt etter det revurderer universitetsstatusen.

På bakgrunn av dette vil NOKUT så igjen vurdere om universitetsstatusen skal re-akkrediterest, det vil si om universitetsstatusen ved Nord universitet skal falle bort. 

De sakkyndige som har vurdert Nord universitet på oppdrag for NOKUT trekker fram at en fusjon er mer enn bare å samordne studiestedene ved de to høgskolene og universitetet som no utgjør Nord universitet. For å øke kompetansen til universitetsnivå må det også legges vekt på å bygge en felles universitetsidentitet og -kultur. 

Se også: De sakkyndiges rapport om Nord

De sakkyndige anbefaler Nord universitet å vektlegge faglig styrke, utvikling og konsolidering på noen sentrale punkter:

  • av studiesteder og studieportefølje
  • av fagmiljø og FOU-produksjon
  • for å oppnå ei helhetlig kulturutvikling for universitetet

Les også:

— Er ikke et dårlig universitet

Overfor Rana Blad tilbakeviser rektor Olsen inntrykket av at Nord universitet er et dårlig universitet: 

— Vi har for eksempel en handelshøgskole som er blant de fremste i landet både i forskning, i størrelse og i det fotavtrykket den har satt i landsdelen i mange år.

Han trekker også fram at Nord for eksempel har Fakultet for samfunnsvitenskap og handelshøgskolen som sammen med NTNU har fått sentre for fremragende utdanning, og Fakultet for biovitenskap og akvakultur som er med i med i EU-prosjekt i øverste klasse.

Olsen regner med at man de nærmeste årene må øke antallet med doktorgrad eller annen førstekompetanse med 100. I dag er det 500 av universitets 900 som har slike kompetanse.

Les også: Omfattende planer om opprykk for over 100 tilsatte

På spørsmål fra Rana Blad om Nesna kan bli borte som studiested svarer han:

— Vi har ambisjoner om å øke aktiviteten på Helgeland, men har ikke konkludert med tanke på studiesteder. Ingenting er fredet. En prosjektgruppe skal legge fram sin tilråding i mars.

Les også: Nesna blir ribbet for studier, og ordfører bekymret for framtida

— Nord må løse store utfordringer

Statsekretær Bjørn Haugstad ble i et intervju før jul i Khrono stilt følgende spørsmål:

— Studiested Nesna og lærerutdanningen der, som nå er en del av Nord universitet, var jo nær ved å bli lagt ned? 

— Nesna er et spesialtilfelle. Det har vært veldig krevende å rekruttere studenter til Nesna i mange år allerede. Det er utfordringer knyttet til Nesna som Nord universitet nå har fått i fanget og som de må løse på vegne av storsamfunnet, sier Haugstad. 

Les også: Kvalitetsmeldingen kommer i januar

(Foto: Henriette Dæhli)

— Og NOKUT varsler tilsyn og tilbakekalling av universitetsstatus hvis Nord ikke har klart å oppfylle de ulike kvalitetskravene fram til 2018?

— Jeg vil bli svært overrasket om ikke Nord universitet fortsatt er universitet om noen år også, sier Haugstad og legger til: 

— Når det er sagt så må jeg si at det gamle Universitetet i Nordland skal være veldig glade for at de har fått med seg tidligere Høgskolen i Nord-Trøndelag når det gjelder lærerutdanningen. HiNT har også sine utfordringer, men når det gjelder lærerutdanningen så har de jobbet systematisk og godt med denne over lang tid. Det ble gjort noen tøffe prioriteringer i Nordland når de i sin tid skulle bli Universitetet i Nordland, og det var ikke sikkert at alle disse var like bra for lærerutdannignen, for eksempel. Så et fusjonert Nord universitet står mye sterkere enn Universitetet i Nordland ville gjort uten å fusjonere, sa Haugstad til Khrono rett før jul. 

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Nord universitet

Nord universitet er resultatet av fusjonen 1. januar 2016 mellom Universitetet i Nordland (UiN), Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT).

Universitetet har ni campus på/i: Nesna, Helgeland/Mo i Rana, Sandnessjøen, Vesterålen, Bodø, Namsos, Levanger, Steinkjer og Stjørdal.

Antall ansatte: 1080

Antall studenter: 11.000

Universitetet er omtrent like stort som Universitetet i Agder og litt større enn Universitetet i Stavanger målt i antall studenter.

Nord universitet blir et av Norges lengste universiteter i geografisk utstrekning.

Bjørn Olsen (bildet over), tiltrådte som Nords første rektor 1. januar 2016. 

Nord universitet, avdeling Nesna

Høsten 2016 i tall

  • 455 studenter
  • 37 administrativt ansatte
  • 72 faglige ansatte

Kilde: Nord universitet

Antall studenter* tatt opp på studiested Nesna siste 5 år

  • 2012: 634 
  • 2013: 578 
  • 2014: 650
  • 2015: 657
  • 2016: 455

*Tallene er utenom utenlandsstudier, studiested Sandnessjøen og studiested Mo. (Høgskolen i Nesna (HiNe) besto opprinnelig av disse tre studiestedene.

Kilde: Fagforeningene på Avdeling Nesna, Nord universitet

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Internationalization. By ending the student quota scheme, the Norwegian government denies students a transformative experience, writes master’s student Henry Mutebe. 
Internasjonalt. Lederne for studieprogrammene må aktivt oppmuntre utveksling. Da vil flere studenter velge et utenlandsopphold. Engasjement i fagmiljøet er viktig også for å sikre kvaliteten, skriver Harald Nybølet. 
Kvalitet. Vi tror ikke at gode undervisere først og fremst motiveres av høyere lønn. Mye viktigere er den anerkjennelsen de får fra kolleger og studenter, skriver kunnskapsministeren. 

Karriere

Campus

Samfunn