Statssekretær Bjørn Haugstad (H). Foto: Henriette Dæhli

Stor tillit til høgskoler og universiteter

Vi vil at universiteter og høgskoler skal få større selvstendighet, sterkere fagmiljø og mer egenart. Derfor har vi gjennomført flere reformer, skriver statssekretær Bjørn Haugstad i sitt svar til Hilde Gunn Slottemo.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har tillit til at hver enkelt institusjon selv vet best hvordan den bør drives. Og reformer de siste tiårene har bidratt til større selvstendighet for universiteter og høgskoler. Vi ønsker at denne utviklingen fortsetter. Derfor har vi satt i gang tiltak som øker selvstyret til hver institusjon.

Strukturreformen har ført til en rekke sammenslåinger i hele landet. I løpet av mindre enn to år er 33 utdanningsinstitusjoner redusert til 21. Vi har fått sterkere fagmiljøer som har bedre grunnlag for å tilby studentene mer forskningsnær undervisning og høyere kvalitet på utdanningen.

I Khrono onsdag 07.12 ber professor Hilde Gunn Slottemo politikere om at institusjonene må bli mer selvstyrte, og om at makten flyttes tilbake til fagfolk. Samtidig skriver hun at de trenger styring av hvilke fag som er viktig for oss som samfunn.

Regjeringen er enig i at høgskoler og universiteter bør kunne ta større ansvar for utviklingen av institusjonene og helheten i sektoren. Frihet innebærer også mulighet til å bestemme på områder det kan virke som om Slottemo ikke ønsker selvstyre på, eller at institusjonene tar beslutninger som går imot det hun selv ønsker.

Universiteters og høgskolers anledning til å ta beslutninger gir dem mulighet til å selv fastsette studietilbudet, så lenge det innfrir behovet landet vårt har. Derfor setter myndighetene mål for hvor mange som skal utdannes på noen viktige samfunnsområder som helsefaglig utdanning og lærerutdanning. Utover dette mener regjeringen at institusjonene selv er best i stand til å vurdere behovene i samfunnet.

Det skal bli like gjevt å undervise som å forske.

Bjørn Haugstad

Når Slottemo skriver at en del fagansatte mener undervisningen taper til fordel for forskning, er jeg glad for å kunne si at å heve statusen til undervisningen er viktig for regjeringen. Det skal bli like gjevt å undervise som å forske. Derfor lanser vi Kvalitetsmeldingen på nyåret med en rekke forslag til tiltak for å til det.

Regjeringen mener Norge som nasjon er best tjent med høyere utdanningsinstitusjoner med frihet og ansvar, slik også professor Slottemo tar til orde for.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS