Studentene bekymret for framtidens lærere

PublisertTirsdag, 27. september 2016 - 21:37-OppdatertTirsdag, 27. september 2016 - 21:38
Pedagogstudentenes leder, Silje Marie Bentzen, er overrasker over at krav om karakter fra deleksamen i matte skal inn på vitnemålet allerede fra denne høsten.
Deleksamen. Vi er alvorlig bekymret for at regjeringen, i sitt ensidige fokus på å detaljstyre lærerutdanningene, glemmer det virkelige målet, å utdanne gode lærere, sier leder i Pedagogstudentene.

Kunnskapsdepartementet bestemte tidligere denne uka at de nasjonale deleksamenene i brøk og desimaltall skal avholdes og være tellende på grunnskolelærerstudentenes vitnemål.

Les også: Nasjonal deleksamen i matte skal nå telle på vitnemålet

Kritiske og bekymret

Pedagogstudentene, som er studentorganisasjonen til Unio, er kritisk og bekymret.

— En god mattelærer er ikke en som kun er ekspert i brøk og desimaltall, og det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom prestasjon i denne delen av matematikk og resten av studiet. Vi ser dessverre dystre tendenser mot faglig ensretting og frykter at dette vil bli forsterket ved at resultatet blir tellende på vitnemålet, sier lederen i Pedagogstudentene, Silje Marie Bentzen.

Pedagogstudentene mener at den nasjonale deleksamenen som skal teste grunnskolelærerstudentenes undervisningskompetanse i brøk og desimaltall,  har vist at deleksamenene i flere tilfeller fører med seg mekanismen teaching to the test og faglig ensretting i undervisningen i matematikkdidaktikk.

Detaljstyring og rangering

— Vi er alvorlig bekymret for at regjeringen, i sitt ensidige fokus på å detaljstyre og rangere lærerutdanningene, glemmer det virkelige målet – å utdanne gode lærere, sier Bentzen. 

Pedagogstudentene ber regjeringen reversere pilotprosjektet med nasjonale deleksamener og huske helheten i hva dette handler om: Nemlig å styrke lærerprofesjonen for å utdanne gode lærere til fremtidens elever, heter det i en pressemelding.

— Når regjeringen overstyrer autonomien ved å innføre nasjonale deleksamener, er det tydelig at de ikke har tillit til at lærerutdanningsinstitusjonene tar sitt mandat på alvor, mener Bentzen.

Har ligget i kortene

Overfor Khrono  innrømmer Bentzen at det har ligget i kortene en stund at nasjonal deleksamen i matematikk for lærerstudenter også skulle bli tellende på vitnemålet. 

— Men det overrasker oss at karakterkravet kommer inn allerede fra denne høsten, sier hun, og mener at dette kan få konsekvenser for gjennomføringen, da institusjonene allerede har lagt opp emneplanene for inneværende semester.

— Statssekretær Haugstad mener også at resultatene på deleksamen bygger opp under nødvendigheten med krav om 4 i matte for å komme inn på lærerutdanningen. Skjønner du det standpunktet? 

— Jeg synes det er spesielt at Haugstad kan være så bastant på konklusjonene her. Særlig fordi NOKUT har undersøkt at alle studentene ikke har prioritert denne eksamen like høyt, sier hun, som mener at departementet legger opp til detaljstyring her. 

For krav, men ikke firerkrav

— Det må være opp til institusjonene å legge opp et godt nok løp, nå blir de overstyrt, sier hun. 

— Men hva om ikke institusjonene har lagt opp et godt nok løp? 

— Vi er selvfølgelig for at det skal stilles krav til både studenter og institusjoner. Men når det gjelder firekravet er vi fullstendig uenig med regjeringen, sier Bentzen. 

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Internationalization. By ending the student quota scheme, the Norwegian government denies students a transformative experience, writes master’s student Henry Mutebe. 
Meninger · Kvalitet. Vi tror ikke at gode undervisere først og fremst motiveres av høyere lønn. Mye viktigere er den anerkjennelsen de får fra kolleger og studenter, skriver kunnskapsministeren. 
Meninger · Merittering. Debatten om ordninger for merittering for undervisning er en god anledning til å problematisere bruken av økonomiske insentiver - også innen forskningen, skriver forsker Vilde Hoff Bernstrøm. 

Karriere

Campus

Samfunn