Olav Schewe er ekspert på studieteknikk og hva som skal til for å skape gode prestasjoner på eksamen. Han har til og med skrevet bok om det. Foto: Kolstad, Tom A.

Hvordan bli toppstudent med bedre studieteknikk

Du trenger verken å være geni eller supersmart for å bli en superstudent. Olav Schewe (28) tipser deg om den smarte teknikken.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Saken er først publisert i 2014. Den er oppdatert 3. september 2018 med informasjon om nytt kurs med blant annet Olav Schewe.)

— Forelesninger er en grei måte å få overordnet forståelse på, men de aller fleste lærer svært lite av dem. Det utvilsomt beste er å jobbe sammen i små grupper, sier Olav Schewe (28).

Oversatt til 13 språk

Tirsdag 4.september kan du lære å studere smartere med Olav Schewe og Barbara Oakley på Litteraturhuset. Professor Barbara Oakley er en av verdens ledende eksperter på læring, og er dessuten kvinnen bak verdens mest populære kurs i studieteknikk «Learning How To Learn», som over 2,5 millioner studenter har tatt. Hun er også forfatter av bøkene Learning How to Learn og A Mind for Numbers.

Olav Schewe er kjent som gjennomsnittseleven som ble toppstudent ved Universitetet i Oxford ved hjelp av studieteknikk.

Hans bok Superstudent har blitt oversatt til 13 språk og har nettopp kommet ut i ny og forbedret utgave. Schewe er overbevist om at alle kan lære mer effektivt og oppnå bedre resultater ved hjelp av studieteknikk. Hans budskap som forfatter er at det å lykkes med læring ikke handler om hvem du er, men hva du gjør.

Eksamenstips

— Er det for sent å lære seg bedre studieteknikk nå når eksamenstiden for alvor nærmer seg?

— Absolutt ikke! Så lenge man bruker tiden effektivt, og bruker bittelitt tid på å finne ut hvordan man bruker tiden riktig så har man absolutt mye å hente her, sier Olav Schewe.

90 prosent av det man lærer er glemt etter en måned.   Skippertak er mer verdt enn arbeidet tidligere i semesteret.

Olav Schewe

For å unngå katastrofer på eksamen har Schewe følgende regel - TASK:

  • Tidsplan
  • Avklar
  • Skriv
  • Kontrollér

Regelen utdypes med: Se over alle delspørsmålene og lag en tidsplan med noe sikkerhetsmargin, vær bombesikker på at du har forstått alle spørsmålene riktig. Kontrollér at du holder planen og at du svarer på det du skal. Og ikke minst; at du har gjort alt riktig.

Middels karakterer

Schewe selv forteller at han ikke var spesielt skoleflink. På ungdomsskolen fikk han middels karakterer og var en av dem som ba om å bli forklart konsepter flere ganger til han sa «jeg skjønner» av dårlig samvittighet. Men så forsto han at dersom han jobbet med pensum på spesifikke måter, så lærte og forsto han ting mye fortere.

Og derfor holder han i dag foredrag på høgskoler og universiteter om studieteknikk, derfor har han vært spaltist i Dagens Næringslivs Talentspalte og derfor har han skrevet boken Superstudent som kom ut på Universitetsforlaget tidligere i år. Derfor har han også gått ut med gode resultater både fra Handelshøyskolen, Oxford og Berkely.

Passive forelesninger

Læring foregår i hovedsak på to måter, aktivt og passivt. Forelesninger faller inn i den sistnevnte kategorien. Ved å jobbe i studiegrupper får man mulighet til å benytte flere av de aller mest effektive læringsformene, mener Schewe:

— Ved å høre hverandre og forklare pensum for hverandre oppnår man en veldig aktiv læring. Samtidig forplikter man hverandre til faktisk å jobbe, som jo er en fordel. Men pass på at gruppen er sammensatt av maksimum fire personer, og at alle er like motiverte, sier han som et godt råd.

Trenger ikke geni-tendenser

Schewe er selverklært superstudent og har bachelor i økonomi og administrasjon fra Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Der fikk han gode nok karakterer til å komme inn på MBA (Master in Business Administration) på et av verdens mest anerkjente universiteter, Oxford University. I september var han ferdig og gikk ut som en av de beste kandidatene.

Schewe har lest over 40 bøker om studieteknikk og kokt det aller viktigste ned til sin egen bok «Superstudent».

— I forskning på studieteknikk har man satt studenter med toppkarakterer opp mot helt gjennomsnittlige studenter i en læringstest. Når sistnevnte brukte gode studieteknikker presterte de langt bedre enn studentene som typisk hadde toppkarakterer, forteller Schewe.

Finn det som er best for deg

— Det finnes et hav av forskjellige tilnærminger til læring, og folk er forskjellige. Man må teste ut litt forskjellige ting før man finner de metodene som passer best for en selv, sier han og fortsetter:

— Men hjernen kan bare fokusere på en ting av gangen. Så multitasking er det bare å droppe fullstendig. Det er ikke like deilig å gjøre fritidssysler når man egentlig skulle gjort noe annet.

Man glemmer

— 90 prosent av det man lærer er glemt etter en måned. Skippertak er mer verdt enn arbeidet tidligere i semesteret, sier Schewe og presiserer samtidig at for å få toppkarakterer må man allikevel jobbe jevnt og trutt hele semesteret.

Han tar selv ikke notater under forelesninger og advarer mot å ta notater for enhver pris:

— Jeg fant at det ikke fungerte for meg, og jeg mistet viktige poenger i forelesningen mens jeg frenetisk forsøkte å få ned alt på papiret. Noen får det imidlertid til og da er det bedre å alliere seg med dem. Forelesningen er primært for å forstå og få oversikt over faget, pensum leser man mer inngående utenom, sier han.

Schewe mener at dersom man velger å ta notater bør man ikke forsøke å skrive alt, men notere hovedpoenger, bruke forkortelser og organisere notatene godt.

Les strategisk

I en travel hverdag kan man fort måtte prioritere hva man skal bruke tiden på. Schewe mener tiden er den mest dyrebare ressursen studenter har, og at man ikke nødvendigvis trenger gode karakterer i alle fag.

— I USA får tekstbokforfattere betalt for antall ord og da sier det seg selv at man ikke trenger å lese alt. Fag som blir bygget på av andre fag senere er veldig viktige, og fag man finner spesielt interessante er lurt å prioritere, sier han.

På den måten bygger man spesialkompetanse samtidig som at man viser en potensiell arbeidsgiver at man kan når man vil, uten å ha toppkarakterer i alle fag.

— Tenk kritisk, hva er det som er viktigst her? Foreleser legger ofte vekt på det som er sentralt i faget.

Prestasjon på eksamen

Etter å ha jobbet jevnt hele semesteret og gjennomført tidenes eksamensforberedelse er det trist å tabbe seg ut på den store dagen.

Schewe tabbet seg ut en gang og er fremdeles skuffet:

— Jeg hadde jobbet mye og var kjempegodt forberedt i et vanskelig fag. Det var fire spørsmål på eksamen og jeg gikk med godt mot til angrep på ett og ett. I det jeg setter punktum for oppgave tre hører jeg over høyttaleranlegget: «Nå er tiden ute». 75 prosent av eksamenen var helt riktig, men toppkarakter var fysisk og praktisk umulig.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS