Karl Hansen, Nicoline Devik og Stine Andreassen går alle på Strømmen videregående skole i første klasse. Stine og Nicoline vil bli frisører, Karl tror han vil bli snekker. Her bidrar de til å tråkle sammen et slags stoffbasert edderkopp-nett på fagdagen på Kjeller.
Madelene Larsen går i første klasse på Skedsmo videregående skole. Hun har ikke helt bestemt seg for hva hun vil spesialisere seg på, men synes fagdagen på Kjeller er inspirende med tanke på å se de ulike mulighetene.
Anne Marit og Helene fra Vestby videregående løser snekre-sette-sammen-oppgaven sammen med høgskolelektor på yrkesfaglærerutdanningen Anne Catrine Wolden (til høyre).
Elevene fra videregående skoler ble dratt inn i ulike aktiviteter. Å lage buttons var av de mer populære. De ferdige ble hengt opp slik at aktiviteten også ble til et samarbeid og en helhet.
Studentene fra Høgskolen i Oslo og Akershus hjelper elevene til å ferdiggjøre egendesigna buttons.
Yrende liv i hovedgangen på Campus Kjeller, og syklisten pyntet med garn og pryd.
Egle Budrukyte og Gabriele Mazute, lager sine elementer til fellesbildet. De går på Vestby videregående og vil bli interiørdesignere.
Renate Johansen er frisør og går andre året for å bli yrkesfaglærer. Her viser hun fram arbeidet hun har laget når hun har prøvd seg som møbeldesigner. En kiste som både er stol, kan bli skammel og enkelt oppbevarer dyna ved behov. Johansen har liten plass og trenger praktiske møbler som kan innta flere funksjoner.
Aleksandra Veskoukis
Slik foreslår studenter på produktdesign at man kan lyse opp skumle stier i Oslos parker. Produktdesign viste seg fram for elevene som en valgmulighet.
Slik kan et offentlig toalett bli mer åpent og tilgjengelig og synlig, slik at man kanskje unngår forsøpling og at de blir mer brukt, skal vi tro studentene på produktdesign.
Hilde Marie Karbø jobber og studerer på heltid. Hun er lærer på videregående skole i Voss og går andreåret på yrkesfaglærerutdanningen. Her viser hun fram sitt arbeide som er en bunadsinspirert dåpssmekke.
Tone Kolvik og Renate Andersen går begge første år på yrkesfaglærerutdanningen, og er frisører. Her viser de fram sine oppgaver som inngår som endel av deres eksamen dette semesteret.
Lampeskjerm inspirert av mannlig gresk skjørt/folkedrakt. Minimalistisk og klassisk, forklarer opphavsmannen Georgis Polatidis.
Georgis Polatidis går tredje året på yrkesfaglærerutdanningen. Han er gullsmed men presenterer her arbeid i sy-faget som han har som såkalt breddefag.
Arbeidene tredjeklassingene har stilt ut er i såkalte breddefag, altså de hospiterer i andre fag enn sine egne.
Førsteårsstudenter viser arbeider i egne fagområder under arbeidstittelen "gamle stier - nye spor".

Viste nye spor på gamle stier

Onsdag viste studentene på utdanningen for yrkesfaglærerne seg fram. På besøk var det nesten 200 elever fra videregående skole, og 60 lærere fra hele Østlandet.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og Institutt for yrkesfaglærerutdanning viste seg fram for både elever og lærere fra den videregående skolen denne uka. Høgskolelektor Anne-Catrine Wolden (bildet under, nummer to fra venstre) er en av lærerkreftene bak design og håndverks fagdag på Campus Kjeller.

— I år har vi satset på mer aktivitetsrettet tilbud for elevene som besøker oss, og du ser det har virket sier Wolden, og peker mot fullsatte bord, der elevene blant annet bidrar med å lage buttons.

Fagrettet seminar

Mens de besøkende lærerne mer skal være med på et fagrettet seminar, får elevene fra den videregående skolen se litt hva studentene på HiOA driver med under sin utdanning.

— Vi prøver å vise fram at det finnes mange muligheter i forlengelsen av det å ta design og håndverk i den videregående skolen. Kanskje kan et besøk her inspirere til at de tar påbygging og går videre på en høyere utdanning, sier Wolden.

Hun legger til at de på HiOA også har diskutert å få med seg fagskoler for å vise fram enda mer bredde.

— Denne gangen fikk vi med oss Institutt for produktdesign som også kan være en videre studievei og et mulig yrkesløp etter at elevene er ferdig på design og håndverk.

Utstilling «Gamle stier – nye spor» 

Mange av yrkene innenfor design og håndverk ble presentert gjennom utstillinger av arbeider fra alle tre årskull på utdanningen. Elevene fikk høre studentene fortelle om og vise fram sine arbeidsprosesser gjennom digitale historiefortellinger, mapper, plakater med mer. 

(Jung Ya Hilde P. Nyløkkens egetdesignede telt for syklister. Hun er herreskredder, men debuterer i seilmakerfaget)

Førsteårsstudentene (kull 2015) hadde arbeidet med produktutvikling innenfor eget fagbrevområde (dybde).

Andreårsstudentene (kull 2014) og bachelorstudentene (kull 2013 heltid og kull 2012 deltid) hadde utviklet sine produkter i samarbeid med yrkesutøvere i et annet yrke enn sitt eget (bredde).

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS