Sofies univers: Er du skikket?

PublisertFredag, 2. mai 2014 - 9:37-OppdatertFredag, 9. mai 2014 - 0:02
Studentblogg. Hva innebærer det å være skikket? Holder det liksom ikke å kunne gå og prate samtidig..?

Hvem som helst kan ikke bli hva som helst. Når man velger utdanning følger også et ansvar om å være skikket nok for den kommende jobben. Dette gjelder spesielt profesjonsstudier (bortsett fra lærere, da - de er som kjent late og udugelige).

LES OGSÅ: Bekymret for store mørketall

NSO (Norsk Studentorganisasjon) hadde nylig et heldagsseminar om nettopp skikkethet, og fagpolitisk ansvarlig for studentene ved HiOA mener det er kritisk få saker der studenter blir definert som ikke skikket (jeg vet, jeg tenkte «hæ?» da jeg leste det jeg også… Typisk janteloven ass). Men hva innebærer det å være skikket? Er det liksom ikke nok å kunne gå og prate samtidig nå.

I følge Studentparlamentet handler det å være skikket om:

  1. Samhandlingskompetanse
  2. Selvinnsikt
  3. Ansvarlighet
  4. Kunne arbeide strukturert og systematisk
  5. Etisk kompetanse
  6. Analysekompetanse

Men la oss se litt nærmere på disse kvalitetene. Jeg kan gjerne bruke meg selv som eksempel (raust, jeg vet det), da jeg er lærerstudent og tilhører en gruppe svært mange mener noe om. Og er det særlig én ting som går igjen er det hvorvidt en lærer er skikket eller ei. Dere vet den klassiske, «han/hun kan stoffet sitt, men han/hun klarer ikke å lære det bort».

Men OK. La oss si at jeg har alle de nevnte kvalitetene (synd at beskjedenhet ikke er en del av lista). Er jeg nødvendigvis skikket til å jobbe med barn og unge da? Hvor ble det av relasjonell kompetanse, for eksempel?

Det er klart at det å være en skikket sykepleier er noe annet enn det å være en skikket butikkmedarbeider. Selv om det selvfølgelig hadde vært morsomt om begge yrkesgruppene skulle hatt samme kvaliteter: skikkelig pushy og overivrige sykepleiere som minner om at det er tilbud på bandasjer denne uka. Eller at de ansatte på H&M spør om det går bra og om du trenger å legge deg ned litt. Men sånn serr (som lærer er det viktig med sjargongkompetanse), hadde det ikke generelt vært ganske ålreit dersom alle hadde skikk og bruk inntakt - sånn på det jevne..?

Én ting er å være skikket og profesjonell i en aktuell arbeidssituasjon - men hva med fritiden? Hva med pausene i arbeidstiden? Er det ikke litt ironisk om en sykepleier hjelper en pasient med kols, og så ti minutter senere går hun ut for å ta sæ en røk med Brit fra resepsjonen. Eller hva med læreren som sier «nå vil jeg at du skal rydde vekk mobilen din» (ah, det pedagogiske trikset, «nå vil jeg at du»), og så ti minutter senere sender en snapchat fra lærerværelset.

I et profesjonsyrke inntar man gjerne en profesjonell rolle på jobb. Som lærer må man for eksempel være en tydelig voksenperson, ikke gå rundt og leke kompis med kidsa. Men samtidig - kan rollene bli litt for krampeaktige? Blir vi lært opp til å være et produkt av studiet vi går på? Hvor er kritisk tenkning som kompetanse?

Overvåker vi vår egen profesjon og praksis så mye at når vi endelig tar trikken hjem fra en lang dag på skolen eller jobb, så glemmer vi å se at dama med barnevogn kanskje trenger hjelp til å komme inn på den stappfulle trikken? Er vi så langt inni forsknings- og resultatrapporter at vi ikke enser at vi går midt i sykkelstien, da vi er altfor opptatt med å la hjernen koble ut og passivt bla gjennom newsfeeden på Facebook?

Få med deg tidligere blogginnlegg i Sofies univers:

Pauseunderholdning

04.04.2014: Eksamensnerver? Du vet du har lest pensum litt for lenge i strekk når…

Eksamensperioden kommer snikende, og i tillegg har du arbeidskrav/case-oppgaver som skal gjøres før den tid. Stressfølelsen er i aller høyeste grad tilstede. Et gjennomgående råd til studenter er hvor viktig det er med pauser i lesingen. «Gå deg en tur», «ta et avbrekk og gå på kafé!» Problemet er bare når disse pausene blir litt for lange, og som vi alle vet: at det å gå deg en tur innebærer en tur på Internettet.

Les hele blogginnlegget her.

Den virkelige gullrekka

29.03.2014: Snart er det mai og russetid. Som voksne er det viktig at vi er vårt ansvar bevisst og støtter ungdommen i deres russeaktiviteter. Sofie forklarer hvorfor dette er nødvendig.

Les hele blogginnlegget her.

Det var så vidt jeg orket å skrive dette

21.03.2014: Det kan virke som lærerstudentene har tatt ferie allerede. Men det skulle jo bare mangle.

Les hele blogginnlegget her.

Alt var så mye bedre før

14.03.2014: 2014 er så 2014, ass. Men hva vil dagens studenter egentlig mimre om på reunionparty om tretti år? Sofie har noen teorier.

Les hele blogginnlegget her.

En mørk affære

07.03.2014: Det er 8. mars, og i den anledning har jeg tatt meg en tur på nettet for å se hva mannen i gata mener om kvinnedagen og feminismebegrepet. Overraskende nok, ble det en mørk affære.

Les hele blogginnlegget her.

Hva er greia med OL, liksom?

21.02.2014: Jeg er veldig glad i akademiske briller, men ikke fullt så glad i OL. I forbindelse med OL har HiOA invitert studenter og ansatte til å følge sendingene med akademiske briller. Jeg er veldig glad i akademiske briller, men jeg er ikke fullt så glad i OL. Derfor skulle jeg ønske at HiOA kunne hatt et alternativt tilbud - ja rett og slett tilpasset undervisning for oss som ikke bryr oss om OL (med mindre det bare er meg, da).

Les hele blogginnlegget her.

Finner du deg selv?

14.02.2014:  Allerede i fadderuka oppstår gruppedynamikken. Hvem er du i klassen?

Les hele blogginnlegget her.

Bortgjemt eller bortskjemt?

07.02.2014: Det nye studiebarometeret viser at høgskoler og universitet har et forbedringspotensiale. Se spørsmålene som studentene burde fått.

Les hele blogginnlegget her.

«Sosiale» medier

31.01.2014: HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.

Les hele blogginnlegget her.

Skjerp deg!

24.01.2014: På dannelseseminaret ble det hevdet at vi må ta mer hensyn. Mora di jobber tross alt ikke her.

Les hele blogginnlegget her.

Nytt år, nye arbeidskrav

17.01.2014: Vi er godt i gang med 2014, og folk skriver at vi «lever tross alt i 2014» for fullt i kommentarfeltene (alltid et grundig og hardtslående argument - lurer på om folk skrev det før Kristus også? Sokrates bare «herregud (eller, det sa han kanskje ikke), hva er greia med at jeg må tømme et giftbeger? Vi lever tross alt i 298 år f. Kr»).

Les hele blogginnlegget her.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · 4-krav. Professor Karl Øyvind Jordell mener rektor Dag Rune Olsen overser mange problemstillinger i debatten om lærerutdanning og karakterkrav. 
Meninger · 4-krav. Studenter kan fint lære seg tilstrekkelig matte i løpet av studiet, skriver høgskolelektor Geir Martinussen, som mener et karaktersnitt på 4 er bedre egnet som krav enn karakteren i ett enkelt fag. 
Meninger · Hatretorikk. Høgskolen i Oslo og Akershus har et problem med parallellsamfunn som gir grobunn for interne venstreekstreme kulturer, venninner som siterer hverandre, bedrevet av folk som ikke reflekterer over sin egen normative posisjon, skriver Pål Veiden i dette innlegget.   

Campus

Samfunn