Sofies univers: Bortgjemt eller bortskjemt?

PublisertFredag, 7. februar 2014 - 12:58-OppdatertFredag, 14. februar 2014 - 9:00
Studentblogg. Det nye studiebarometeret viser at høgskoler og universitet har et forbedringspotensiale. Se spørsmålene som studentene burde fått.

Denne uka har det vært mye snakk om resultatene fra studiebarometeret til dette som heter NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning) - (kanskje ikke sånn på bussen, men blant forelesere, studenter og politikere). For å bruke problemstillingsformelen, vil jeg i dette blogginnlegget først forklare hva NOKUT-undersøkelsen går ut på, deretter evaluere undersøkelsen med sykt (u)trendy bloggbriller (i tillegg til forskertrøya selvfølgelig, som for øvrig er ganske in på Høgskolen).

OK, først og fremst: Dersom denne undersøkelsen har gått deg hus forbi, så er det på en måte høgskolene og universitetenes svar på Spellemannprisen. Undersøkelsen viser hvor godt studentene trives på studiestedet sitt, og for å sammenligne med Spellemannprisen er det som at Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) vant prisen for årets beste barneplate eller åpen klasse. Ikke den aller gjeveste prisen (som årets spellemann eller hedersprisen), men likevel bra fordi vi vant noe.

På praksis ligger snittet på HiOA på 4,1 og det er over landsgjennomsnittet på 3,5. Med andre ord: Her fortjener vi en klapp på skulderen, men det er altså ikke sånn at alle i salen reiste seg idet prisen ble utdelt. Den største grunnen til det, er at 41 prosent svarte at de er misfornøyd med den individuelle oppfølgingen. 

I likhet med Spellemannkategoriene, åpen klasse og beste barneplate, er det vanskelig å engasjere absolutt alle. Slik var det også med NOKUT-undersøkelsen. Av de 56.000 spurte studentene var det drøyt 17.000 som svarte. Jeg tror NOKUT hadde fått enda høyere deltakelse dersom de hadde stilt mer konkrete spørsmål. Her er noen forslag:

  1. «Er du til en hver tid sikker på hvilke kompendier som er obligatoriske og ikke?»
  2. «Hender det at du går deg vill i Fronter fordi du ikke vet om dokumentet ligger i ‘kullrom’ eller i en annen mystisk mappe?»
  3.  «Hvor ofte må undervisningen flyttes til et annet klasserom?»
  4. «Hvor fornøyd er du med tilbakemeldingen når foreleseren din skriver ‘bra gjennomført, godkjent’ etter mange søvnløse timer med arbeidskravet?»
  5. «Burde ikke begrunnelse for karakter være obligatorisk (foreleserne må ha en begrunnelse uansett), slik at du eventuelt vet hva du kan gjøre annerledes neste gang (i stedet for vill gjetting)?»
  6. «Hva syns du om kaffen i kantina?»

… I verdens rikeste land der, altså. Jeg kan nok være enig i at det er et forbedringspotensiale i tilbakemeldinger og oppfølging (se spesielt forslag til spørsmål nr. 4 og 5), men jeg vil gjerne kaste ut en tanke (som sikkert er upopulær for mange):

Er vi litt bortskjemte på høgskolen?

Mange studenter kommer rett fra videregående når de starter på HiOA, og for min del opplever jeg at høgskolen er videregående light. Vi kan sende melding til foreleserne våre på Fronter når som helst på døgnet, og det tar (som regel) ikke lang tid før vi får svar. Vi har ofte obligatorisk undervisning. Mange forelesere setter pris på at vi sier i fra dersom vi ikke kan komme (ref: meldingsbok). Vi får ofte utsatte frister for arbeidskrav. Vi blir hele tiden minnet på at vi skal bruke Times New Roman og skriftstørrelse 12. Vi får ikke bare én eller to, men ofte TRE sjanser til å ta prøver på nytt dersom vi ikke får bestått (jeg vet ikke hvordan dette er på de andre fakultetene, men slik er det i hvert fall på lærerutdanningen). Vi har obligatoriske studieturer. Og ikke minst: Foreleserne vet hva du heter (ta den du, Blindern). 

Få med deg tidligere blogger fra 2014:

«Sosiale» medier

31.01.2014: HiOA er på Facebook, men hvor er studentene? Sofie kommer med tips om hvordan ta den helt ut i sosiale medier.

Les hele bloggen her.

Skjerp deg!

24.01.2014: På dannelseseminaret ble det hevdet at vi må ta mer hensyn. Mora di jobber tross alt ikke her.

Les hele bloggen her.

Nytt år, nye arbeidskrav

17.01.2014: Vi er godt i gang med 2014, og folk skriver at vi «lever tross alt i 2014» for fullt i kommentarfeltene (alltid et grundig og hardtslående argument - lurer på om folk skrev det før Kristus også? Sokrates bare «herregud (eller, det sa han kanskje ikke), hva er greia med at jeg må tømme et giftbeger? Vi lever tross alt i 298 år f. Kr»).

Les hele bloggen her.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Internationalization. By ending the student quota scheme, the Norwegian government denies students a transformative experience, writes master’s student Henry Mutebe. 
Meninger · Internasjonalt. Lederne for studieprogrammene må aktivt oppmuntre utveksling. Da vil flere studenter velge et utenlandsopphold. Engasjement i fagmiljøet er viktig også for å sikre kvaliteten, skriver Harald Nybølet. 
Meninger · Kvalitet. Vi tror ikke at gode undervisere først og fremst motiveres av høyere lønn. Mye viktigere er den anerkjennelsen de får fra kolleger og studenter, skriver kunnskapsministeren. 

Karriere

Campus

Samfunn