Iselin Nybø var tilstede ved oppstarten av årets forkurs i matematikk på OsloMet. I år var det hele 59,5 prosent på OsloMet som klarte kravet, 25 prosentpoeng flere enn året før. Foto: Ketil Blom Haugstulen
Iselin Nybø var tilstede ved oppstarten av årets forkurs i matematikk på OsloMet. I år var det hele 59,5 prosent på OsloMet som klarte kravet, 25 prosentpoeng flere enn året før. Foto: Ketil Blom Haugstulen

213 studenter klarte ikke å nå målet om å få starte på lærerutdanning

Lærerstudenter. På forkurset i matematikk for lærerstudenter går det stadig litt bedre. Første år var det 75 prosent som ikke klarte kravet som er karakteren 4, i fjor var det 66 prosent og i 2018 er det 60 prosent som ikke klarte kravet.

Publisert   Sist oppdatert
Fakta

Så mange oppnådde karakter 4 eller bedre på forkurs i matematikk for lærerstudenter

Fordelt på lærersteder, alle tall i prosent. Kilde: Kunnskapsdepartementet

Lærested 2017 2018
(Alle tall i prosent)
HiNN18,226,7
OsloMet34,259,5
USN28,034,1
HVL42,140,9
HVO50,037,5
HiØ21,711,1
NLA0,055,6
Nord38,740,0
NTNU51,338,5
UiT17,238,9
UiA30,447,6
UiO30,337,9
UiS42,542,3
Totalt33,840,2

(Oppdatert med kommentar fra OsloMet.)

213 av 356 studenter bestod ikke forkurs i matematikk for lærerstudenter.

På den andre siden betyr det at 143 eller 40,2 prosent av de som gikk opp til eksamen klarte karakteren 4 og dermed kan begynne på lærerutdanningen der de har fått tilsagn.

Mens det i 2016 bare var 25 prosent som bestod i første runde, var det i 2017 33,8 prosent, mens prosentandelen i 2018 altså er 40,2.

— Denne økningen i prosentandelen som består, er svært gledelig. Nå skal vi se på hvordan vi kan løfte dette ytterligere neste år, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø i en pressemelding fra departementet.

Alle med 3 fra før fikk tilbudet

Alle søkere som hadde karakteren tre i matematikk, fikk tilbud om å ta gratis forkurs for å kvalifisere seg til å komme inn ved årets opptak til lærerutdanningen.

Vi er veldig glade for at mange som satt av hele sommerferien til kurs og repetisjon i dag har fått gode nyheter og nå blir lærer-studenter.
Vibeke Bjarnø
Studieleder OsloMet

I løpet av juli måned har forkursene vært avviklet ved utdanningsinstitusjoner over hele landet, og i dag kom resultatene. De viser at 143 studenter har bestått, noe som tilsvarer 40,2 prosent.

— Det er veldig gledelig å se at andelen som består er høyere enn noen gang. Lærerutdanningen er krevende, og det skal den være. Karakterkravet, sammen med innføringen av en femårig mastergrad for lærere, er viktige ledd i kvalitetssikringen av utdanningen. Nå ser vi at forkursene gir resultater, sier Nybø i pressemeldingen.

Store forskjeller mellom institusjonene

Det er store forskjeller mellom utdanningsinstitusjonene og de resultatene man har oppnådd. På OsloMet bestod rekordhøye 59,5 prosent kurset og på NLA Høgskolen 55,6 prosent.

For OsloMet sin del er det en oppgang på hele 25 prosentpoeng.

På Høgskolen i Østfold var det 11,1 prosent som bestod.

Høsten 2016 innførte regjeringen karakterkrav fire i matematikk fra videregående skole for opptak til lærerutdanningen.

Studentene som ikke har bestått, vil få informasjon fra Samordna opptak om hvordan de skal gå frem hvis de ønsker å klage.

De vil også få tilbud om studieplass på et annet studium hvis de har søkt på andre studier og konkurrert seg inn på ett av dem.

Les også:

Glade for studentenes innsats på OsloMet

Vibeke Bjarnø er studieleder på OsloMet. Hun sier at de foreløpig ikke har sjekka om det er de mest aktive på kurs som har bestått eksamen.

— Det er likevel på sin plass å understreke at vi er veldig glade for at mange som satt av hele sommerferien til kurs og repetisjon i dag har fått gode nyheter og nå blir lærerstudenter, sier Bjarnø.

Hun legger til at de ikke kan si sikkert noe om hva de styrka resultatene ved OsloMet skyldes.

— Basert på tidligere års erfaring justerte vi kurset noe. Blant annet satt vi kursdagene tettere slik at det ble mer egentid til repetisjon fra siste kursdag og fram til eksamen. Vi har også sikra en god kombinasjon av lærere fra lærerutdanninga i fagene matematikk og IKT med lærere fra den videregående skole på alle kursdager, forteller hun og legger til:

Førsteamanuensis Eyvind Martol Briseid meldte midtveis i kurset at flere av lærere har observert at deltakerne som tidligere år, har vært hardtarbeidende og motiverte. I tillegg har de som har vært tilstede på kurset kommet mer forberedt til kursstart, samt at de i mindre grad har spurt og brukt mye tid på det helt grunnleggende.