Student med suksess på nett og blogg

PublisertMandag, 14. oktober 2013 - 12:01-OppdatertTirsdag, 29. oktober 2013 - 9:18
Annette Haga studerer medier- og kommunikasjons på HiOA. Ved siden av driver hun bloggen nettenestea.com og nettbutikken Nevernaked, og er en av de kommunikasjonsrådgiver Johannes Fjose Berg mener bruker sosiale medier riktig.
Karriereuka. Annette Hagas blogg har 20.000 lesere daglig og hun har mål om fire millioner i omsetning i nettbutikken sin i år. Haga gjør mye riktig, mener ekspert med foredrag under karriereuka.

— Det siste året har mange medier snakket mye om hvor fantastisk det er med sosiale medier. I 2011 sa jeg at studenter bør være på sosiale medier, i år skal jeg på en måte si det motsatte. Det er ikke det å være på sosiale medier som gir deg jobb, det er hvordan man bruker sosiale medier. Kompetanse og ferdigheter er selvfølgelig viktigst, sier kommunikasjonsrådgiver Johannes Fjose Berg, som holdt foredrag på starten av Karriereuka ved HiOA mandag. 

Startet nettbutikk

En som har gjort karriere med sin bruk av sosiale medier, er medier- og kommunikasjonsstudent Annette Haga. Hun har i mange år skrevet bloggen nettenestea.com, som er en av Norges mest leste blogger, med opptil 200.000 unike besøkende i måneden.

— Klesplagg jeg skrev om på bloggen min og linket til på ulike nettbutikker ble fort utsolgt, så jeg forstod at jeg hadde et marked, sier Haga.

Dette førte til at hun gikk sammen med samboer og en samarbeidspartner og startet nettbutikken Nevernaked.com, som sannsynligvis kommer til å nå en omsetning på fire millioner kroner i år, det første hele driftsåret.

— Konseptet er å være en moteinspirert nettbutikk for unge kvinner. Jeg har tatt inn en del av mine favorittmerker, og vi selger merker som ellers bare er tilgjengelige i utenlandske nettbutikker. Det gir oss en fordel siden vår kunder slipper toll og dyr frakt når de bestiller hos oss, forteller Haga.

— Hvordan går det med driften så langt?

— Så langt går det veldig bra. Vi tar inn nye merker og blir større hele tiden, og vi har kunder fra hele verden. For tiden sender vi vår første TV-reklame, så det er også veldig gøy, sier Haga.

Kombinerer studier og jobb

Fjose Berg mener Haga er et eksempel på en som har brukt sosiale medier på riktig måte.

— Det å ha startet nettbutikk gjør at hun blir lagt merke til og det er veldig bra. Men det er ikke nok i seg selv, så det å ha en utdannelse ved siden av er viktig. Man må kunne faget sitt, sier Fjose Berg.

Annette Haga mener også at bachelorgraden hun tar i medier og kommunikasjon er viktig å ha med seg. Selv om det til tider er travelt.

— Jeg bruker mye tid på driften av Nevernaked, så det blir en del skolearbeid om natten. Men jeg er veldig glad for at jeg skaffer meg en utdannelse, sier Haga.

Kompetanse på fagområde

— Hvis du er ingeniørstudent og blogger om fotball, så gjør sannsynligvis det deg ikke mer attraktiv for arbeidsgiver. Det er ikke det å være på sosiale medier som gir deg jobb. Du må vise at du er flink på ditt fagområde, fortsetter Fjose Berg (bildet under).

Han understreker at kompetanse er det viktigste, uavhengig av deltakelse på sosiale medier.

— Jeg tror litt for mange tenker bare jeg får meg en blogg og er morsom på Twitter så vil jeg få drømmejobben. Det holder ikke. Skal du få jobb, må du være flink på ditt fagområde. Studier og kompetanse er mye viktigere enn å være aktiv i sosiale medier, sier Fjose Berg.

Aktive studenter

— Er det andre ting enn å være aktiv på sosiale medier man kan gjøre for å gjøre seg attraktiv for arbeidsgiver?

— Absolutt. Man kan engasjere seg i studentpolitikk, i studentaktiviteter og i foreninger. Også er det er veldig lurt å skaffe seg noe arbeidserfaring, sier Fjose Berg.

Haga mener også det er viktig å bruke tiden som student godt:

— Det er viktig å skaffe seg kontakter og arbeidserfaring. Hvis ikke står man gjerne der med en flott utdannelse uten å få jobb, sier hun.

Bevisste valg

— Hvordan vil du beskrive den perfekte studenten?

— Den perfekte studenten er den som blogger, er aktiv i de fleste store sosiale medier, har toppkarakterer, er aktiv i studentpolitikken og ikke minst engasjerer seg i studentsosiale aktiviteter. Han eller hun er faglig engasjert og skriver en kronikk i ny og ne, og er sosial oppegående og flink til å prate. Denne studenten finnes ikke, slår Fjose Berg fast. 

Han mener det viktigste er at studenter gjør bevisste valg og prioriterer utdannelsen høyt.

— Ikke gjør så mye utenom studiene at det går på bekostning av karakterene dine. Man ikke være på sosiale medier, for eksempel. Det er helheten i den og de erfaringene du har som bestemmer om du får jobb eller ikke. Det handler i bunn og grunn om at du må klare å holde flere baller i luften på en gang, sier han.

Fjose Berg var selv en aktiv studentpolitiker i flere år.

— Men det var ikke det alene som ga meg jobb. Det var da jeg viste at jeg var i stand til å ha flere baller i luften samtidig, sier han.

Fakta

Hagas nettsuksess

  • Annette Haga studerer medier og kommunikasjon på HiOA
  • Skriver bloggen nettenestea.com
  • Bloggen har 20 000 daglige lesere, og opp mot 200 000 unike klikk hver måned.
  • Startet sammen med to samarbeidspartnere nettbutikken Nevernaked.com i 2012.
  • Nevernaked.com tar sikte på å omsette for fire millioner i kroner 2013.
  • Nevernaked.com er en nettbutikk som fokuserer på mote for unge kvinner og å tilby kvalitetsplagg fra utvalgte merker.
    Nettenestea.com er Hagas personlige blogg hvor hun deler sin interesse for mote, anntrekksbilder, inspirasjon og utdrag fra hverdagen sin. 

Johannes Fjose Berg

Fjose Berg er kommunikasjonsrådgiver i Trigger Oslo AS

Tidligere leder i Studentenes Landsforbund

Har i mange år vært en aktiv foredragsholder

Holder foredrag på Samfunnet Bislet (under P52) mandag 14.oktober.

Hele programmet for uka finner du på HiOAs nettsider.

Karriereuka 2013

Starter mandag 14.oktober og varer til fredag 18. oktober.

Består av en rekke arrangementer arrangert av og for HiOAs studenter.

Alle arrangementer er gratis og åpne for alle studenter, uavhengig av utdanningsbakgrunn.

Noen arrangementer er knyttet til utdanningsområde, andre er tverrfalige.

Studenter oppfordres til å benytte seg av muligheten til å snakke med representanter fra arbeidsgivere.

Budsjett for karriereuka

I år har karriereutvalget budsjettert 380.000 kroner. Pengene kommer fra Samskipnaden i Oslo og Akershus (SiO), HiOA og standsinntekter.

Blir det penger til overs går de til karriereretta tiltak for studentene, under HiOA Karriere.

Budsjettet:

  • 160.000 av budsjettet går til prosjektkoordinator i form av lønnsutgifter, arbeidsgiveravgift og lignende.
  • 100.000 er ment til promotering,
  • 50.000 går til foredrag og arrangementer,
  • 40.000 går til mat og drikke.
  • Av de resterende pengene går 15.000 til gaver,
  • 15.000 skal stå igjen ifølge budsjettert resultat.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Hagas nettsuksess

  • Annette Haga studerer medier og kommunikasjon på HiOA
  • Skriver bloggen nettenestea.com
  • Bloggen har 20 000 daglige lesere, og opp mot 200 000 unike klikk hver måned.
  • Startet sammen med to samarbeidspartnere nettbutikken Nevernaked.com i 2012.
  • Nevernaked.com tar sikte på å omsette for fire millioner i kroner 2013.
  • Nevernaked.com er en nettbutikk som fokuserer på mote for unge kvinner og å tilby kvalitetsplagg fra utvalgte merker.
    Nettenestea.com er Hagas personlige blogg hvor hun deler sin interesse for mote, anntrekksbilder, inspirasjon og utdrag fra hverdagen sin. 

Johannes Fjose Berg

Fjose Berg er kommunikasjonsrådgiver i Trigger Oslo AS

Tidligere leder i Studentenes Landsforbund

Har i mange år vært en aktiv foredragsholder

Holder foredrag på Samfunnet Bislet (under P52) mandag 14.oktober.

Hele programmet for uka finner du på HiOAs nettsider.

Karriereuka 2013

Starter mandag 14.oktober og varer til fredag 18. oktober.

Består av en rekke arrangementer arrangert av og for HiOAs studenter.

Alle arrangementer er gratis og åpne for alle studenter, uavhengig av utdanningsbakgrunn.

Noen arrangementer er knyttet til utdanningsområde, andre er tverrfalige.

Studenter oppfordres til å benytte seg av muligheten til å snakke med representanter fra arbeidsgivere.

Budsjett for karriereuka

I år har karriereutvalget budsjettert 380.000 kroner. Pengene kommer fra Samskipnaden i Oslo og Akershus (SiO), HiOA og standsinntekter.

Blir det penger til overs går de til karriereretta tiltak for studentene, under HiOA Karriere.

Budsjettet:

  • 160.000 av budsjettet går til prosjektkoordinator i form av lønnsutgifter, arbeidsgiveravgift og lignende.
  • 100.000 er ment til promotering,
  • 50.000 går til foredrag og arrangementer,
  • 40.000 går til mat og drikke.
  • Av de resterende pengene går 15.000 til gaver,
  • 15.000 skal stå igjen ifølge budsjettert resultat.

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Debattstil. Hvordan unngå avsporinger, usakligheter og uvennskap i debatter? Lars Rune Halvorsen og John A. Løkke ved Høgskolen i Østfold gir deg debattreglene. 
Meninger · Matematikk. Firerkravet i matematikk for å komme inn på lærerutdanningene må ha vært en arbeidsulykke blant byråkratene i Kunnskapsdepartementet som det dessverre har gått prestisje i, mener høgskolelektor Geir Martinussen ved Høgskolen i Oslo og Akerhus 
Klasserom undervisning fysikk
Meninger · Femårig. Her er fire gode grunner for at endringen til femårig lærerutdanning er nødvendig og positiv for skolen, skriver dekan Knut Patrick Hanevik ved Høgskolen i Oslo og Akershus.  

Karriere

Campus

Samfunn