Ballettstudentene ved KhiO ligger i hardtrening før avgangsforestillingen. Snart venter Nasjonalballetten. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Smerte i føttene er en del av hverdagen for ballettstudentene, her er det Elise Nøkling-Eides føtter som gjør vondt. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Astrid Lyngstad er en av de fire ballettstudentene som er kommet inn i Nasjonalballetten Ung. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Sindre Berntsen er ganske alene som gutt og synes det hadde vært fint med noen flere gutter å trene sammen med. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Helena Byrt (t-v.), Sindre Berntsen, Alexandra Zavialova, Elise Nøkling-Eide og Lucero Ayumi Chapela Kurata prøver til avgangsforestillingen i klassisk ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Elise Nøkling-Eide gjør seg klar til forestilling. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Elise Nøkling-Eide. er en av de fire talentene som Nasjonalballetten vil satse videre på. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Sindre Berntsen er den eneste av de fire studentene som begynner i Nasjonalballetten Ung som ikke har gått på operaens ballettskole. I stedet har han gått på kulturskole hjemme i Bergen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Astrid Lyngstad og Sindre Berntsen danser i avgangsforestilingen på Kunsthøgskolen i Oslo. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Sindre Berntsen, Harald Röök (2), Elise Nøkling Eide og Jørgen Johan Meyer er på scenen på Kunsthøgskolen i Oslo. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Astrid Lyngstad puster ut etter å ha vært på scenen. Målet er at det vanskelige skal se enkelt ut. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Astrid Lyngstad, Elise Nøkling Eide og Sindre Berntsen er alle på sommerskoler ved ulike ballettkompanier i sommer, før de starter i Nasjonalballetten Ung i august. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Til avgangsforestillingen har studentene både øvd inn stykker fra både det klassiske repertoar og mer moderne. Her er Sindre Berntsen og Elise Nøkling Eide. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Elise Nøkling-Eide danser i avgangsforestillingen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Elise Nøkling-Eide har vondt i foten og sliter med å gå etter første del av sceneprøven. Etter å ha rådført seg med Astrid Lyngstad og Sindre Berntsen kjøler hun den ned under vasken. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Programansvarlig på klassisk ballet Jahn Magnus Johansen gir noen tips etter første sceneprøve med fulle kostymer. Johansen har selv vært førstedanser ved den Nederlandske nasjonalballetten og har stått på scener verden rundt. Han har også vært ballettmester i Operaen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Dagene kan bli lange og det er ikke uvanlig at skoledagene bikker 10 timer. Elise Nøkling-Eide begynner å bli klar for å gå hjem. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Fire studenter danset seg inn i Nasjonalballetten

Fire av årets avgangsstudenter ved bachelor i klassisk ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo har kommet seg gjennom et trangt nåløye og er tatt opp i ungdomskompaniet til Nasjonalballetten.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rett fra ungdomsskolen begynte de fire danserne på bachelor i klassisk ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).

Nå er drømmen om en karriere som ballettdanser i ferd med å gå i oppfyllelse for Elise Nøkling-Eide, Astrid Lyngstad, Nora Elise Augustinius og Sindre Bentsen. De er tatt opp ved Nasjonalballetten Ung, som er ungdomskompaniet til Norges eneste arbeidsplass for klassiske ballettdansere; Nasjonalballetten.

— Vi er kommet et godt stykke på vei, ihvertfall, er den nøkterne meldingen når vi møter dem innimellom avgangsforestillingene ved KHiO.

Unge studenter

Der har de trent 5-7 timer per dag, og fått en utdanning som har gitt dem en bachelor, og samtidig generell studiekompetanse på videregående skoles nivå. De var bare 15 år da de begynte på ballettutdanningen, for det nytter ikke å vente til vanlig studiealder hvis man skal bli klassisk ballettdanser.

Jeg ser flere hundre unge dansere på prøvedansing rundt i Europa, og at de fire beste jeg har sett er norske og kommer fra KHiO - det er virkelig en sann glede.

Ingrid Lorentzen

— Det var en overgang å begynne her, det føltes ikke som skole selv om vi har hatt litt norsk, engelsk, filosofi og samfunnsfag også, forteller de.

Etter en sommer med sommerkurs ved ballettkompanier i utlandet, stiller de på jobb i Nasjonalballetten i august. Litt ferie er det også blitt tid til, men ikke for mye.

Så det er en karriere som ballettdansere dere ønsker dere?

— Ja, vi elsker det jo. Det er fantastisk å få holde på med det vi elsker, sier Astrid Lyngstad og ser litt på de andre:

— Elsker vi det hver dag egentlig? Noen ganger hater vi det, men når vi står på scenen er det alltid bra. Det er de vi jobber for; å stå på scenen.

Tøft for kroppen

Alle fire sier at de absolutt ser for seg en karriere som danser, selv om det er hardt for kroppen. Nora har nylig skadet benet, hun har fått en stressfraktur i foten, men satser på å være bra til august. Sindre Berntsen er på vei for å ta MR-undersøkelse av hoften.

— Jeg har tatt sju MR, tror jeg det er. Det er blitt en del skader, forteller han, mens han sitter mellom jentene.

Hvordan har det vært å være eneste gutt?

— Det går fint, vi har et veldig godt miljø. Men noen ganger hadde det vært fint å hatt noen flere gutter å trene med. Vi trener jo på litt andre ting enn jentene, mye løft, sier han.

I løpet av studietiden har de deltatt i flere forestillinger ved Nasjonalballetten, i tillegg til egne produksjoner på skolen

— Det har vært veldig bra for oss å få være med på forestillinger i Nasjonalballetten, og det har jo også gjort at de har fått sett oss. Det har nok vært vel så viktig for at vi kom inn som selve audition, mener de.

Beste kullet

Lærer John Magnus Johansen er programansvarlig for klassisk ballett på Kunsthøgskolen i Oslo.

Han er over seg av begeistring over at fire av danserne i avgangskullet har klart å komme seg inn i Nasjonalballetten Ung.

I alt var det åtte dansere som begynte for tre år siden og seks av dem fullførte. Totalt var det 22 dansere på de tre trinnene i studieåret som nå er over.

— Dette er antagelig det beste kullet vi har hatt på KHiO. De er fantastisk gode , de som har kommet inn i Nasjonalballetten Ung. De andre får det nok noe vanskeligere, men vi prøver å hjelpe dem med jobb, og vi gir dem generell studiekompetanse slik at de kan ha en plan B, sier han.

Johansen sier at det ikke er lett å rekruttere norske dansere.

— Derfor er jeg veldig glad for at det er fire norske som går inn i Nasjonalballetten Ung nå, og ikke minst at det er en norsk gutt, sier han.

Klyper seg i armen

Ballettsjef Ingrid Lorentzen sier at hun er utrolig glad for å få fire unge, norske dansere fra Kunsthøgskolen i Oslo inn i Nasjonalballettens ungdomskompani.

— Jeg ser flere hundre unge dansere på prøvedansing rundt i Europa, og at de fire beste jeg har sett er norske og kommer fra KHiO - det er virkelig en sann glede, sier hun.

— Jeg blir nesten litt panegyrisk, men at dette skjer nå er til å klype seg i armen av. Jeg har nesten ikke ord for det, sier hun.

Nora Elise Augustinius har trent 5-7 timer om dagen i flere år for å nå målet om en karriere som ballettdanser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Nora Elise Augustinius har trent 5-7 timer om dagen i flere år for å nå målet om en karriere som ballettdanser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Nora Elise Augustinius har trent 5-7 timer om dagen i flere år for å nå målet om en karriere som ballettdanser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Nora Elise Augustinius har trent 5-7 timer om dagen i flere år for å nå målet om en karriere som ballettdanser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Nora Elise Augustinius har trent 5-7 timer om dagen i flere år for å nå målet om en karriere som ballettdanser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Nora Elise Augustinius har trent 5-7 timer om dagen i flere år for å nå målet om en karriere som ballettdanser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Nora Elise Augustinius har trent 5-7 timer om dagen i flere år for å nå målet om en karriere som ballettdanser. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Nasjonalballetten Ung ble etablert i 2015 og har hatt et tett samarbeid med KHiO. Studentene mener at det at de har blitt sett og fått være med på forestillinger i Nasjonalballetten underveis i studiet er avgjørende for at de er blitt tatt opp i ungdomskompaniet.

Studentene mener at dette er viktigere enn at de gjorde det bra på audition. Ser du det også slik?

— Ja, absolutt. Det at vi har sett dem i arbeid og på forestillinger er avgjørende, sier hun.

Skreddersyr dansere

Hun sier at samarbeidet med KHiO har hatt stor betydning på flere måter.

— Vi får en nærkontakt og utdanningen har rettet seg inn mot det som vår signatur: den klassiske arven og Kylián-repertoaret. Dermed blir den skreddersydd for Nasjonalballetten, som er den eneste stedet i Norge du kan få jobb som klassisk danser, sier hun.

Tidligere hadde Nasjonalballetten en aspirantordning, men Lorentzen sier at det er blitt noe helt annet etter at de har fått et eget ungdomskompani som har egne produksjoner.

— De har et eget repertoar med i alt ni balletter så langt. Dermed får de danset mye mer enn aspirantene, som bare fikk være med på enkelte forestillinger og kunne ha lange perioder der de ikke fikk danset. Så dette ene grepet med på etablere Nasjonalballetten Ung har virkelig vært vellykket, sier hun.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS