Ved Høyskolen Kristiania er de tilsynelatende opptatt av eget navn og rykte. De har søkt om å beskytte eget navn en rekke ganger det siste året.

Vil sikre eget navn: Høyskolen Kristiania med merkevareoffensiv

På topplista. Høgskolen slår giganter som NRK, Tine og Schibsted på antall søknader til Patentstyret.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor mottok Patentstyret 4800 norske varemerkesøknader. På listen over organisasjoner som søker oftest om enerett på varemerkene sine, går flere store selskaper igjen.

Og på fjerdeplass dukker Høyskolen Kristiania opp. 17 ganger i fjor, søkte høyskolen om å få beskyttet ulike varianter av sitt varemerke.

— De har levert inn en rekke søknader knyttet til sin utdanningsvirksomhet. Det kan være uttrykk for en smart strategi for å bygge opp en portefølje av kurs og utdanningstilbud, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret.

Fakta

Patentstyrets ti på topp-liste

Selskap og antall søknader om varemerkebeskyttelse

  1. NorgesGruppen ASA: 40
  2. Nortura SA: 24
  3. Steen & Strøm AS: 18
  4. Høyskolen Kristiania - Ernst G Mortensens stiftelse: 17
  5. Elements Production AS: 17
  6. Autostore Technology AS: 16
  7. Tine SA: 11
  8. Norsk Rikskringkasting AS: 11
  9. Akvariet i Bergen Stiftelsen: 11
  10. Universal Brands AS: 10

Søkte om en rekke varemerker i sommer

Patentstyrets register viser at Høyskolen Kristiania sist registrerte et varemerke tilbake i 2015. Da var det nettopp varemerket «Høyskolen Kristiania» de sikret seg.

I sommer satte imidlertid Høyskolen Kristiania i gang en offensiv for å sikre merkevaren ytterligere.

Mellom 14. og 22. juni sendte høgskolen inn 16 varemerkesøknader til Patentstyret under kategoriene utdanningsvirksomhet og vitenskapelig forskning. For flere av varemerkene har den private høgskolen også registrert en egen logo med tekst som tilsvarer navnet på merkevaren.

Med unntak av tre søknader, har Høyskolen Kristiania fått innvilget beskyttelse av disse merkevarenavnene:

  • Nordisk Institutt for Scene og Studio (foreløpig ikke innvilget)
  • N.I.S.S
  • N.I.S.S.
  • Fagskolen Kristiania
  • Høyskolen Kristiania Nettstudier
  • NKS Nettstudier
  • Norges Kreative Fagskole (foreløpig ikke innvilget)
  • Akupunkturhøyskolen (foreløpig ikke innvilget)
  • Westerdals Høyskolen Kristiania
  • Westerdals Kristiania University College
  • Høyskolen Kristiania Bergen
  • Høyskolen Kristiania Oslo
  • Kristiania universitet
  • Universitetet Kristiania
  • Kristiania universitetet
  • Kristiania University

På tampen av året, 12. desember, tikket en siste og 17. søknad inn til Patentstyret fra Høyskolen Kristiania. Merkevaren «Loftet» ble registret innen markedsføring og konsulentvirksomhet, i tillegg til utdanningsvirksomhet og vitenskapelig forskning.

— Skyldes ikke konkurranse om navnene

Stein-Oddvar Evensen er markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Høyskolen Kristiania

— Det er ikke stor dramatikk bak dette. Det har vært mange ulike navn som nå inngår i Høyskolen Kristiania, så dette handler om å rydde opp, sier Evensen til Khrono og legger til:

— Alle veier til Rom skal føre til Kristiania, men med alle disse søknadene ser det kanskje litt voldsomt ut.

Å ta vare på historien er én av årsakene til at Høyskolen Kristiania sendte inn mange varemerkesøknader i sommer.

— Dette handler om at vi vil sikre at tidligere navn vi og Westerdals har hatt er i vår besittelse for framtiden. Det handler også om å sikre historikken for kommende studenter, og ved å søke om varemerkebeskyttelse innenfor undervisning og forskning passer vi samtidig på at vi ikke roter oss inn i andre typer aktiviteter, forklarer Evensen.

— Dere har altså ikke møtt konkurranse om navnene?

— Nei, det skyldes ikke konkurranse, men handler om å rydde opp.

Mange universiteter og høgskoler består av sammenslåinger av mindre enheter. Hvorfor later Høyskolen Kristiania til å være mer opptatt av å sikre tidligere navn?

— Jeg skal ikke svare for andre. Vi tenker at de navnene vi har hatt er kjente navn i dag, og vil sikre at vi har eiendomsretten for dem framover, sier Evensen.

— Hva er «Loftet» som er den siste registrerte søknaden og som blant annet skal drive med markedsføring etc.?

— Dette er en studentinkubator, med et entreprenørsenter for ideer og kreativitet. Det er opprettet på initiativ fra studentene, og de ønsker å bygge sin merkevare. De holder til på loftet og derfor har de valgt navnet. Vi har bistått med søknaden, forklarer kommunikajonsdirektøren.

Dette registrerte de andre

Få andre universiteter og høgskoler har levert inn varemerkesøknader det siste året. Norges teknisknaturvitenskapelige universitet (NTNU) har bedt om å få beskyttet to varianter av «Norwegian Open Ai Lab».

Nord universitet har registrert varemerket «3D SMART undervisning», mens VID Vitenskapelige høgskole har registrert varemerket «VID».

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS