Mer og bedre seksualitet, takk!

Publisert - Sist oppdatert

Denne uka arrangerer Nettverk for seksualitet og helse fagseminar om seksualitet for profesjonsfagene. Det er et generelt problem at seksualitet får en liten plass i de fleste profesjonsutdanninger, skriver Bjørn Smestad.

Sex og seksualitet er viktig for de fleste av oss. Det er viktig i dagliglivet, og ikke minst er det viktig i mange former for kriser vi kommer ut for. Da har vi ofte spørsmål til de profesjonelle hjelperne rundt oss – det være seg sykepleiere, lærere, jordmødre, helsesøstre eller andre. Men er profesjonsutøverne godt nok faglig forberedt til å forholde seg til seksualitet?

Vi vet at seksualitet er nærmest fraværende i rammeplanene for grunnskolelærerutdanningene. Det blir opp til den enkelte institusjon eller den enkelte faglærer å få med perspektivet. Liknende situasjon hører vi om i helsefagutdanningene – at det mange steder blir personavhengig hvor godt temaet behandles.

Dette er paradoksalt, for vi vet etter hvert hvor viktig seksualiteten er for menneskets helhetssituasjon. Vi vet at dårlig helse på andre områder kan påvirke sexlivet, men også at et godt sexliv bidrar til livskvalitet og psykososial trivsel. På den annen side: seksuell mistrivsel og stigmatisering kan bidra til redusert velvære og livskvalitet. Konsekvensene av ikke å ta seksualitet på alvor i profesjonsutdanningene blir at pasienter ikke tør å spørre om ting som kunne vært viktige for dem i rehabiliteringen, eller at de som spør får dårlige svar. Eller at vi utdanner yrkesutøvere som læreren på en skole i Gudbrandsdalen (som skal få være anonym) som svarte slik da skolen ble tilbudt besøk fra LLH: «Nei, det trenger vi ikke, for vi har ikke homofile elever i Gudbrandsdalen.»

For det er jo pinlig å snakke om sex – hvis man ikke har noen faglig ballast å komme med og må snakke bare ut fra egen seksuelle erfaring. Den faglige ballasten og øvelsen i å formidle den, må være en del av profesjonsutdannelsen, samtidig som man må lære å samarbeide på tvers av profesjonsgrensene. Samtidig er de fleste profesjonsutdannere høyt kvalifiserte på sine felt, uten nødvendigvis selv å ha seksualkunnskap fra egen utdanning. Det kan bidra til en ond sirkel.

Som et lite bidrag til å bedre situasjonen arrangerer Nettverk for seksualitet og folkehelse 2.-5. juni et gratis seminar med bidrag fra nordiske eksperter knyttet til seksualkunnskap. Seminaret er finansiert av Helsedirektoratet.

Er profesjonsutøverne godt nok faglig forberedt til å forholde seg til seksualitet?

Bjørn Smestad
Studieleder, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Mer informasjon her.

…og så håper jeg jo at kommentarfeltet kommer til å flomme over av indignerte kommentarer som forteller at seksualitet undervises grundig og godt i alle HiOAs profesjonsutdanninger, og med mange gode eksempler på det. For dette er et område hvor jeg tror at de ulike profesjonene med fordel kan lære av hverandre…

Aktuelle lenker:

Christian Graugaard, Bente Klarlund Pedersen og Morten Frisch: Seksualitet og sundhed» (2012) (http://www.vidensraad.dk/nyhed/ny-rapport-om-seksualitet-og-sundhed)

Bjørn Smestad (red.): Ressurspakke for undervisning om homofili i profesjonsutdanningene versjon 2.0 (2008) (http://home.hio.no/~bjorsme/homoproff/ressurspakke20e.pdf

debatt

Har du noe på hjertet?

Send oss et debattinnlegg, en kronikk eller en meningsytring. Alle innlegg signeres med fullt navn og tittel.

Digitalisering. Rektor ved UiB, Dag Rune Olsen, mener akademia er den aktøren som kan levere kvalitetssikret, digital eksamensforberedelse, til forskjell fra for eksempel You Tube.

UHR. Skal UHR fungere som en politisk aktør for hele sektoren, må den også evne å ta høyde for de åpenbare forskjellene innad i UHR, skriver en tidligere og en nåværende studentleder, som ikke er enige med NSO-lederen.

Kommentarfeltet. Khrono har tekniske problemer med debattløsningen vår. Derfor er kommentarfeltene midlertidig skrudd av.