Begrunnelse kan gi bedre selvinnsikt

Ole Marius Svendsen, fagansvarlig hos Nito-studentene argumenterer for at begrunnelse for resultat på eksamen kan gi bedre selvinnsikt.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stein Olav Romslo hadde i sitt innlegg, ingen verdi i automatisk grunngjeving, veldig kvasse argumenter på hvorfor automatisk karakterbegrunnelse på avlagte eksamener bør være uønsket.

Romslo mener at dette vil medføre ekstra karakterpress der flere studenter vil melde seg opp til ny vurdering for å ta et fag opp igjen. Jeg tror derimot at det er studenten selv som er best egnet til å kunne gjøre seg opp en mening om hvorvidt man ønsker å legge ned ytterligere ressurser i ett fag.

Sett at begrunnelse for den karakteren man fikk hadde vært automatisk kjent, så vil dette for mange kunne gi bedre innsikt i egen prestasjon. Å vite de små tingene som kan medføre en bedring av karakter bør man se på som utelukkende positivt.

Et annet argument som Romslo nevner er at mange ikke etterspør om eksamensbegrunnelse. Dette vil jeg påstå kommer av at det er en kultur for å ikke be om dette blant studentene. Om det hadde vært innebygd kultur for å be om begrunnelse så tror jeg flere hadde bedt om dette.

Jeg oppfatter at Romslo i sitt innlegg går ut mot studenter som presser seg selv til å prestere bedre, og han kunne etter mitt syn da være ærlig å si at han ønsker å verne studenter mot seg selv. Det er studenten selv av egen fri vilje som kan velge å bruke en tilbakemelding som de selv ønsker.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS