Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
I forbindelse med den internasjonale poesidagen denne uka er det på sin plass å markere Hauges poesi og poetikk, med utgangspunkt i notatbøkene, diktmanuskriptene og brevsamlingen etter Hauge som er bevart ved Spesialsamlingene.
Hauge var i alle år opptatt av sin egen poetikk, det å reflektere over sin egen poetiske praksis og det å skrive dikt og vers. I dagbøkene til Hauge, publisert i fem bind, kan vi følge de stadig skiftende refleksjonene over det å dikte – arbeidet, gleden og slitet med «å skriva vers». «Den som skal laga vers, bør ikkje vera redd hovudverk», skrev Hauge i mars 1962.
I tillegg til den enorme brevsamlinga etter Hauge, bevarer Spesialsamlingene 165 notat- og skrivebøker og diktmanuskripter. I dette svært omfattende materialet er det fascinerende å følge Hauges arbeid med diktsamlinger og enkeltdikt, hvordan han kontinuerlig reviderer diktene sine, stryker ut vers og verselinjer, for noen dikt en prosess som kan pågå gjennom flere år eller i noen tilfeller flere tiår.
Samtidig kan vi også følge Hauges revisjoner og poetiske praksis i de likeså fascinerende dagboksnotatene, som dette fra 3. januar 1966: «Det vart ikkje noko gjort denne fyremiddagen. Jau, eg fann eit ord, fekk til ei line so ho lyste upp, sa noko, stod der, gav det vesle diktet meining. Sjå der! Det var likevel eit godt dagsarbeid!». Men i noen perioder ble «hovudverken» for påtrengende, ferdige diktmanus ble brent eller kastet, for så å bli rekonstruert ved hjelp av utkast og kladder som finnes i skrivebøkene.
Skrivebøkene og diktmanuskriptene til Hauge er en viktig ressurs for litteraturvitere og forskere. I boka «Eit dikt vert aldri ferdig» (2016) har Aasta Marie Bjorvand Bjørkøy, med utgangspunkt i materialet ved Spesialsamlingene, analysert flere av Hauges diktrevisjoner. Og i en omfattende artikkel i Norsk Oversetterleksikon har Stein Arnold Hevrøy ved Haugesenteret i Ulvik behandlet den samme poetiske praksisen i Hauges oversettelser av utenlandske diktere.
Olav H. Hauge skapte ting, med poesi, og skapte poesi av og om ting, hverdagslige ting fra gården på Hakestad i Ulvik – hesjetråd, slegge, sag, ljå, og til og med gårdskatten – ble gjennom kladder og utkast meislet ned og foreviget i korte verselinjer. «Eg vil eit dikt skal vera soleis at du kan bu i det» skrev Hauge i dagboka mandag 4. november 1963. Og nettopp et slikt dikt bygget og skapte Hauge i diktsamlinga «Spør vinden» i 1971.
Det er ikkje mykje med
desse versi, berre
nokre ord, røysa saman
på slump.
Eg synest
likevel
det er gildt
å laga dei, då
har eg som eit hus
ei liti stund.
Eg kjem i hug lauvhyttone
me bygde
då me var små:
krjupa inn i dei, sitja
og lyda etter regnet,
vita seg einsam i villmarki,
kjenne dropane på nasen
og i håret -
Eller snøhusi i joli,
krjupa inn og
stengja etter seg med ein sekk,
kveikja ljos, vera der
i kalde kveldar.