10 års-fest for utdanning basert på arbeidsplassen

PublisertTorsdag, 7. september 2017 - 19:14-OppdatertTorsdag, 7. september 2017 - 19:14
Barnehager. Den arbeidsplassbaserte utdanning av barnehagelærere er ti år. 300 er utdannet gjennom det særegne utdanningstilbudet utviklet på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Det var en stolt instituttleder, Mette Tollefsrud, som torsdag tok i mot nye og gamle studenter, samt prominente gjester, for å markere 10 årsdagen til den såkalte arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanningen - ABLU (tidligere ABF).

Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU) på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) startet opp denne måten å utdanne barnehagelærere på i 2007.

10 års jubileet ble feiret med festprogram der hilsener fra samarbeidspartnere og støttespillere inngikk. I tillegg ble nåværende studenter ble hedret med eget jubileumsprogram på formiddagen.

Samarbeid med Oslo kommune

Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU – tidligere ABF) er utviklet ved HiOA i samarbeid med Oslo kommune. HiOA tar årlig opp 80 studenter. I studiet inngår arbeidsplassen som læringsarena.

HiOA har nå 320 studenter som følger programmet. Mer enn 300 barnehagelærere er uteksaminert fra studiet. ABLU inngår i den nasjonale satsingen «Kompetanse for framtidens barnehage».

Blant de mest prominente gjestene var statssekretær Bjørn Haugstad og byrådsleder Raymond Johansen, som hadde funnet tid til deltakelsen i en svørt travel valgkampinnspurt.

I tillegg var det mange i salen fra det aller første kullet fra utdanningen.

Gjør døren høyere og videre

Arbeidsplassbasert barnehagehagelærerutdanning er tilrettelagt for ansatte fagarbeidere og assistenter i barnehager. Utdanningen er en deltidsutdanning over 4 år hvor det er mulig å kombinere med arbeid inntil 60 prosent.

Gjennom utdanningen veksler studentene mellom ulike læringsareneaer skriver HiOA om studietilbudet på sine hjemmesider, og de trekker fram:

Studiesamlinger på HiOA, studiesamlinger i barnehagen, arbeid i kollokviegrupper, veiledet praksisopplæring, arbeid på høgskolens internettbaserte lærestøttesystem og selvstudier.

Gjennom samarbeidet mellom HiOA og studentenes arbeidsplass er målsettingen at det foregår faglig kvalifisering og utviklingsarbeid i personalgruppen parallelt med studentenes læringsprosesser.

Roser samarbeidet

Instituttleder Mette Tollefsrud leder feiringen torsdag og trakk fram at uten et meget godt samarbeid med både barnehagene og kommunene hadde det ikke vært mulig å få til utdanningstilbudet.

Det første kullet var spesielt tilrettelagt for å tiltrekkes eg studenter med minoritetsspråklig bakgrunn. Det flerkulturelle elementet har vært viktig i utdanningstilbudet.

Tollefsrud kunne også fortelle at konseptet har spredt seg til andre utdanninger av barnehagelærere, men også andre utdanningsprogrammer.

Statssekretær Bjørn Haugstad trakk fram hvordan et slikt utdanningstilbud både kan føre til høyere kvalitet i utdanningen, men også i barnehagene, og han trakk fram at dette er helt i tråd med regjeringens ønsker om et tettere samspill mellom utdanningene og arbeidslivet.

Byråd Raymond Johansen påpekte at Oslo kommune for 10 år siden manglet svært mange faglærte barnehagelærere og at tilbudet fra HiOA har vært viktig for å fylle dette behovet.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Politiattest. Med årets studiestart har fleire tusen nye studentar levert inn politiattest. Universitet og høgskular har viktig arbeid føre seg, skriv Anne-Grethe Naustdal. 
Meninger · Studiestart. Du har en viktig stemme og den må du bruke. Bruk den under stortingsvalget i høst og bruk den ved din institusjon og ved ditt lokale studentdemokrati, oppfordrer student på Høgskolen i Oslo og Akershus, Martine Gjerde.  
Meninger · Kjolestunt. Om kjolestuntet til studentleder Gjermund Kvernmo Langset bidrar til noe mer avhenger av om Norsk studentorganisasjon tør å snakke om de faktiske utfordringene til mange såkalte «ikke-binære», skriver Karoline Skarstein i dette innlegget. 

Karriere

Campus

Samfunn