Med elektronika-app hele veien til iTunes

Publisert - Sist oppdatert
Han vil at studentene skal våge litt ekstra, og krever det samme av seg selv, høgskolelektor Svein Fuglestad. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Han vil at studentene skal våge litt ekstra, og krever det samme av seg selv, høgskolelektor Svein Fuglestad. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Svein Fuglestad kan mer enn å undervise kommende barnevernspedagoger. Nå er låta hans «Våren komme nå» ute på iTunes.

Svein Fuglestad er hen kreativ høgskolelektor. Da han lekte seg med musikkappen «Polyphonic» ble den litt tradisjonelle sangen «Sangen om lyset» til noe helt annet.

Låte heter nå «Våren komme nå» og kan lastes ned på iTunes. 

— Dette ble en slags realisering av min hemmelige drøm om å bli elektronikaartist, forteller Fuglestad.

— Sangen var først og fremst ment som lek og et ledd i å dokumentere det jeg gjør. Det er ikke så mye som skal til, jeg har lekt meg med en app til syv kroner, forteller høgskolelektoren. Han mener dagens teknologi gir oss mange nye muligheter og enkle løsninger til å få til ting vi kanskje ikke visste vi kunne.

Først live

Tør man å rappe utkledd som en ku, står man støtt i seg selv og blir samtidig bedre rustet til å takle tøffe situasjoner i barneverns-feltet.

Svein Fuglestad
Høgskolelektor

Sangen ble først fremført live på et spilleoppdrag i starten av mars. Etter at han hadde spilt sangen noen steder og brukt iPaden til å lage kompet på scenen, fikk han mange gode tilbakemeldinger. Det var da han fikk ideen om å spille inn låta i studio, og han er godt fornøyd med resultatet.

— Det har vært veldig gøy.

Låta til Fuglestad ligger også på Youtube med bilder og film som passer til sangen. Filmen har Fuglestad selv redigert i iMovie.

— Jeg er ikke ekspert på filmredigering, men nå har jeg gjort det også, forteller han.

Musikk og mennesker

Fuglestad har helt siden barndommen vært interessert i musikk og han innrømmer at tanken på å bli musikalstjerne streifet han da han som 17-åring spilte Tony i West Side Story.

Men han har også alltid vært interessert i mennesker og nå jobber han som lærer i aktivitetsfag på utdanninga for barnevernspedagoger og som musikkterapeut. I tillegg har han en 20 prosent stilling på Aksept, et senter for alle berørt av hiv, der han blant annet har ansvar for deres årlige hagekonsert.

— Det er det er fantastisk å kunne bidra til handlekraft i menneskers liv, sier Fuglestad.

Tidligere underviste høgskolelektoren på førskoleutdanninga, der det var sterkt fokus på musikk som lek og aktivitet. På utdanninga for barnevernpedagoger, der han har jobbet fra 2007, blir musikken satt inn i en større sammenheng.

— Nå får jeg kombinert den bredden og erfaringene jeg har, ved å bruke musikk i arbeid med mennesker, sier Fuglestad, som ser på jobben som et privilegium.

— Det er fantastisk og samtidig et stort ansvar å jobbe med studenter som skal jobbe innen barnevernet.

Skaper en felles plattform

I aktivitetsfag, faget Fuglestad underviser i på HiOA, har de som mål å gi studentene en bredest mulig innfallsvinkel i møte med barn og unge. De lærer flere ulike aktiviteter, alt fra klatring til foto og musikk.

— Det er ikke alltid like lett å sette seg ned og snakke alvorlig som en sak, derfor er ulike aktiviteter utrolig viktig, forteller Fuglestad.

— Når man møtes med et annet fokus kan det være lettere å prate om ting som er vanskelig. Ved hjelp av ulike aktiviteter skaper vi en felles plattform for å få fram tillit, mestring og trygghet, forklarer han.

— I tillegg styrker dette studentenes relasjonskompetanse.

Stå støtt i eget liv

Selv om det studentene lærer i aktivitetsfaget gir ulike verktøy til arbeidet som barnevernspedagog, mener Fuglestad at aktivitetsfaget er en god måte å gjøre studentene tryggere på. Fuglestad ser på lek som kompetanse og mener et av de viktigste redskapene for å stå støtt i eget liv, er å våge nye ting, være uhøytidelig og å vise fram hvem man er.

Han drar fram et eksempel fra en gang barnevernsutdanninga hadde besøk av barn, da en student rappet iført et ku-kostyme.

— Tør man å rappe utkledd som en ku, står man støtt i seg selv og blir samtidig bedre rustet til å takle tøffe situasjoner i barnevernsfeltet på en best mulig måte, mener Fuglestad.

— Det er viktig å kunne leke og det er nettopp derfor jeg har gjort denne låta. Dette er kreativitet i praksis, ved at jeg tar noe gammelt og setter det sammen til noe nytt, forteller han.

I tillegg mener han det er viktig å gå foran som et godt eksempel for studentene.

— Hvis jeg vil at studentene skal våge mer, må jeg også gjøre det selv.

Han har ikke som mål å få flere til å gjøre ting han selv brenner for.

— Men jeg vil få studentene til å våge ting de brenner for, forklarer Fuglestad. Det ser han mange studenter stadig gjør.

Flere utgivelser i vente?

Fuglestad som i utgangspunktet kaller seg en slags «singer-songwriter», tenker nå på å gi ut litt av det andre han har laget, mye av dette er i en mer akustisk stil enn «Våren komme nå».

— Men jeg skal ikke slutte på høgskolen for å bli artist på fulltid altså, beroliger Fuglestad med et lurt smil. I stedet vil han fortsette å kombinere kunstnerisk virksomhet med undervisning.

— Når jeg selv utvikler meg, kan jeg også gi studentene mer. 

I videoen under ser du første versjon av låta som da het Sangen om lyset, framført på Litteraturhuset 2011:

Fakta

Svein Fuglestad

Høgskolelektor Institutt for sosialfag, Fakultet for samfunnsfag, Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Underviser i aktivitetsfag for bachelorstudenter på barnevernutdanninga.

Har i våres lansert låta «Våren komme nå» på iTunes.

Innovasjon. Seram Coatings begynte som en forskningsidé på NTNU. Nå, tre år senere, begynner de kanskje å tjene penger. Men daglig leder, Gisle Østereng, mener vilkårene for å kommersialisere forskning er for dårlige.